خاطرات آقاخان درامی و نقش تارم در جنبش جنگل

با فرا رسیدن ۱۱آذر مقارن با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی، رهبر مبارزان جنبش جنگل، خبرگزاری شبستان کتاب هایی را پیرامون این جنبش معرفی می کند..

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «خاطرات آقاخان درامی» عنوان کتابی است پیرامون جنبش جنگل که افشین پرتو آن را تصحیح و بازخوانی کرده است. این کتاب در سال ۱۳۸۱ توسط انتظارات حرف نو رشت منتشر شده است. این کتاب با آنکه از نظر محتوایی حجم کمی دارد، اما با توجه به اینکه زادگاه آقاخان و پدرش عسگر خان درامی سرزمین تارم بوده است از اهمیت زیادی در تحلیل تحولات جنبش جنگل برخوردار است.

 

با وجود تمرکز حوادث جنبش جنگل در سرزمین گیلان، مناطق پیرامون آن نیز بی تاثیر از تحولات و رویدادهای جنبش نبودند. سرزمین هایی همچون؛ تارم، مازنداران، خلخال و دیگر نواحی نیز با تحولات جنبش جنگل پیوند یافته بودند. با آن که درباره نقش اغلب سرزمین های پیرامونی در قیام جنگل مطالب منسجم و یا پراکنده ای منتشر شده است، اما آگاهی های تاریخی و سیاسی درباره نقش مردم و خوانین تارم در جنبش جنگل ناچیز بود و خاطرات آقاخان درامی از این حیث اهمیت زیادی دارد.

 

آقاخان با وجود این که گزارش نویس خوبی نیست، اما همین گزارش های ناقص و پراکنده وی نشان دهنده تعامل ها و کمک های خوانین تارم به میرزا کوچک است. به گزارش آقاخان، خاندان درامی طی حیات سیاسی کوتاه جنبش، کمک های زیادی در اختیار آنان قرار داده و در نتیجه همین مساعدت ها، متحمل صدمات فراوانی هم شدند. با این حال در تمامی طول دوران جنبش همواره در خدمت جنبش بوده و به میرزا وفادار باقی ماندند. کتاب آن گونه که آقاخان در مقدمه نگاشته، در محرم سال ۱۳۴۲ قمری تدوین شده است.

کد خبر 1120094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha