جنبش جنگل و میرزا کوچک خان از دیدگاه میراحمد مدنی

با نزدیک شدن به ۱۱آذر مقارن با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی، رهبر مبارزان جنبش جنگل، خبرگزاری شبستان کتاب هایی را پیرامون این جنبش معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، کتاب «جنبش جنگل و میرزا کوچک خان» نوشته میراحمد مدنی، به کوشش محمد تقی میرابوالقاسمی در سال ۱۳۷۷ توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شده است. مولف این کتاب به جهت عضویت نویسنده در انجمن روحانیان رشت به سرپرستی میرزا محمدی انشائی و میرزا کوچک خان و عضویت در شورای «اتحاد اسلام»، می‌تواند در تبیین دیدگاه‌های میرزا کوچک خان اهمیت بسزائی داشته باشد.

 

میراحمد مدنی، فرزند سید یحیی مجتهد و از خانواده ای روحانی بود. نخستین جلسه کمیته اتحاد اسلام نیز در خانه او در قلمستان برگزار شد. میراحمد مدنی پس از شهادت میرزا و پایان نهضت، به کمک برخی از جنگلی‌ها اقدام به نشر روزنامه «پرورش» کرد که به صورت هفتگی منتشر می‌شد. او پس از شهریور ۱۳۲۰ در این روزنامه سه رساله پیرامون نهضت جنگل منتشر کرد.

 

این مجموعه، نخستین کتاب درباره جنگل و حوادث مربوط به این واقعه بود. مطالب روزنامه پرورش و برخی اسناد و مطالب دیگر محتوای کتاب «جنبش جنگل و میرزا کوچک خان » را شامل می‌شود. میراحمد مدنی با افتخار از خدمات و تشکیلات جنگلی ها در خاطرات خود نام می‌برد و همچنین از شخصیت میرزا با تمجید یاد می کند.

 

وی درباره اقدامات و تشکیلات جنگلی‌ها در گیلان می‌نویسد؛ «در دوره تثبیت نهضت جنگل، تشکیلات کشوری و لشکری جنگل منظم گردید، محاکمات قضایی در تمام نقاط تاسیس گردید و زارعین که تا آن زمان در فشار و قید مالکان جابر بودند و از هستی ساقط شده بودند، کم کم به حقوق خود آشنا شده و مراجع قانونی را شناخته و برای رفع اجحاف مالکین به محاکم صالح مراجعه می‌کردند. برای ارتباط به قصبات و دهات ۱۲ رشته راه ساختند که اکنون به همان شکل باقی است و در اغلب قصبات و دهات دبستان تاسیس کردند و اطفال دهاقین را تعلیم می‌دادند. در گوراب زرمیخ مدرسه نظام تاسیس کرده و جوانان دهاتی را به فنون نظامی آشنا و عملیات جنگل را به آنها می‌آموختند.»

 

میراحمد مدنی، ستایشگر میرزا و آرمان‌های جنگلی‌ها بود و اعتقاد داشت که جنبش جنگل قیامی در جهت اعتلای ایران و برای حفظ منافع کشور در برابر بیگانگان شکل گرفت و درباره آن می‌نویسد؛ «میرزا کوچک خان و همراهانش اهتمام داشتند که بیگانگان در امور داخلی مداخله نکنند و ایران بایستی با دست ایرانی اداره شود و در برابر هر قشون بیگانه ایستادگی نمود.»

کد خبر 1120104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha