منابع کتابخانه های عمومی باید به روزرسانی شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تأکید کرد: آمار نشان می دهد در کنار کتابخوانی به شکل مرسوم کتابخوانی به شیوه الکترونیکی از رشد ویژه ای برخوردار است و این مهم می طلبد تا در بحث به روز رسانی منابع کتابخانه ها اهتمام بیشتری داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «حسین فرخنده» امروز پنج شنبه در آیین تجلیل از کتابداران و مروجان کتابخوانی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سالن  کتابخانه دهخدا بجنورد، با بیان اینکه  کتابخوانی و مطالعه در هر جامعه راهگشای توسعه است، بیان کرد: در حقیقت مسیر توسعه از کتابخوانی می گذرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به وجود مشکلات معیشتی جامعه کتابداران اظهارکرد: اما آنچه آن ها را به ادامه کار ترغیب می کند، آگاهی و اثر بخشی کار آن ها در تحول جامعه است و زمانی اهمیت کار کتابداران و مروجان کتاب مشخص می شود که بدانیم فرهنگ شاهراه تعالی و توسعه جامعه است و تحول در عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با تحول در اندیشه ها ایجاد می شود.

 

وی همچنین بر لزوم به روزرسانی خدمات در کتابخانه های عمومی تاکید کرد و افزود: آمار نشان می دهد در کنار کتابخوانی به شکل مرسوم کتابخوانی به شیوه  الکترونیکی از رشد قابل توجهی برخوردار است و این مقوله می طلبد تا در بحث به روز رسانی منابع کتابخانه های عمومی اهتمام بیشتری داشته باشیم.

 

فرخنده با اشاره به نتایج یک تحقیق در پژوهش پیمایش مصرف کالاهای فرهنگی در استان  مبنی بر گرایش 46 درصد مردم استان به کتابخوانی اظهار کرد: 19.2 درصد جمعیت  نمونه در این پیمایش و 42.8 درصد کتابخوان ها نسبت به مطالعه کتاب به صورت الکترونیکی اهتمام می ورزند و 8.2 درصد جمعیت نمونه و 42.8 درصد افرادی که کتاب را به صورت الکترونیکی مطالعه می کنند نسبت به مطالعه کتاب های الکترونیکی بیشتر از کتاب کاغذی رغبت نشان داده اند.

 


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به این که آمار ارائه شده بیانگر تغییر الگوی مصرف ایجاد شده است که متناسب با آن ساختارها و تجهیزات را به روز کنیم، بر این مسئله که کتاب از نیازهای فوری جامعه است، تاکید کرد.

 

وی با بیان این که در پنج سال اخیر 25 کتابخانه عمومی احداث، تجهیز و به بهره برداری رسیده است، گفت: اگر چه برای اخذ اعتبارات مورد نیاز به منظور تکمیل و بهره برداری بر در اولویت قرار داشتن دیگر پروژه ها هم چون بیمارستان ها تاکید شد اما باید همان اندازه که به زیرساخت های عمرانی توجه می شود به زیرساخت های کتابخوانی نیز توجه و از زیرساخت های فرهنگی غافل نشویم.

 


 

کد خبر 1117743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha