اهتمام کانون های مساجد برای ترویج فرهنگ کتابخوانی

ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه از جمله موضوعات مهمی است که می تواند امیدافزایی فرهنگی در شهر و روستا ایجاد کند و در این راستا کانون های فرهنگی هنری مساجد با قوت پیگیر ترویج کتابخوانی هستند.

خبرگزاری شبستان- مازندران/ مریم نظری؛ این روزها در شرایطی که به خاطر تشدید مشکلات اقتصادی در این سال ها، قدرت خرید مردم از جمله در رابطه با محصولات فرهنگی و کتاب کاهش محسوسی داشته است؛ جای خالی کتاب در سبد خانوارها بیش از همیشه احساس می شود و توجه و اهتمام به این مقوله و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه از نیازهایی است که نباید در سایه مشکلات اقتصادی از یاد برود.

 

 این روزها توجه به کتاب این یار مهربان و کتابخوانی، مهجورتر از همیشه در حال فراموشی است به اعتقاد کارشناسان برای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه نیازمند فراهم کردن زیرساخت های لازم و ارائه بسته های حمایتی مناسب برای خانوارها هستیم.

اگر چه امروزه توجه به فرهنگ کتابخوانی کم رنگ شده است؛ اما تلاش هایی برای ترویج این فرهنگ در حال انجام است و در کنار همه تلاش هایی که برای توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه توسط متولیان امر انجام می شود؛ کانونهای مساجد با جذب کودکان و نوجوانان و تشویق و ترغیب آنان به کتاب و کتابخوانی می توانند نقش موثری در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشد.

 

استان مازندران با دارا بودن بیش از  یک هزار و 400 کانون فرهنگی هنری مساجد، نقش مهمی در احیای فرهنگ های ارزشی و دینی با انجام فعالیت های فرهنگی و هنری دارد و وجود حدود 500 کتابخانه در کانون مساجد یکی از گام های مهم کانون مساجد مازندران برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه است که در همین راستا طرح شنبه های کتاب با توجه به دغدغه رهبری برای افزایش سرانه مطالعه در کانون مساجد در حال اجراست و اکنون این طرح باتوجه به کرونا دربستر مجازی برگزار می شود.

 

برهمین اساس کانون های مساجد با اجرای طرح شنبه های کتاب تلاش دارند تا ضمن معرفی کتب مفید به بچه مسجدی ها در نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه اثرگذار باشند و در این راستا در دوران کرونا هم از این فرهنگ سازی غافل نبودند و اگرچه کرونا برای بخش‌های مختلف جامعه یک تهدید به شمار می‌رود، اما در حوزه فعالیت های کانون مساجد و ترویج کتاب و کتابخوانی فرصتی بود تا در بستر فضای مجازی و معرفی کتب مفید براساس شرایط موجود به اجرای برنامه‌ها و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بپردازند.

 

کانون امام علی(ع) نکا یکی از کانون های فعال در طرح شنبه های کتاب است که به طور مستمر با حضور امام جماعت و روحانی پای کار این کانون در راستای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه اهتمام دارد و حتی کرونا هم باعث تعطیلی فرهنگ سازی در راستای کتاب و کتابخوانی در این کانون نشد.

تلاش برای فرهنگ سازی در امر مطالعه و ترویج کودکان و نوجوانان به سمت کتب ارزشی و دینی و آشنایی با فرهنگ شهید و شهادت ایده ای بود که به همت امام جماعت و مسئول کانون امام علی(ع) نکا اجرایی شد و با قوت در حال انجام است.

 

شنبه های کتاب و معرفی کتاب های مفید در کانون امام علی(ع) نکا

«مجتبی افشارزاده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: این هفته فرصت مناسبی برای معرفی برنامه های اجرایی کتابخانه مساجد و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به همت فعالان کانون های مساجد است.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام علی(ع) نکا افزود: اجرای طرح «شنبه ها با کتاب» و معرفی کتب در مسجد، خلاصه نویسی حضوری و مجازی، برگزاری مسابقه قصه گویی و خاطره گویی کتاب، مسابقه کتابخوانی و شرکت در مسابقات فرهنگی هنری در هفته کتاب و کتابخوانی و مناسبت های طول سال از برنامه های مهم این کانون برای توسعه فرهنگ مطالعه است.

 

وی خاطر نشان کرد: در کنار همه فعالیت های انجام شده، همه تلاش ما در کانون امام علی(ع) نکا برای توسعه فرهنگ دینی و ارزشی است و در همین راستا تلاش داریم تا کتب مفید دینی و قرآنی و مطلعه وصایای شهدا و کتب مفید در این زمینه در دستور کار باشد.

 

افزایش سرانه مطالعه با راه اندازی کتابخانه در کانون روستای اطرب

«محمدرضا شکری اطربی» هم با اشاره به فعالیت کتابخانه بقیه الله الاعظم روستای اطرب نکا به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در سال های اخیر به همت کانون مساجد مازندران کتابهانه این کانون راه اندازی شده و افزایش سرانه مطالعه با راه اندازی کتابخانه در کانون روستای اطرب

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام زمان(عج) مسجد جامع اطرب شهرستان نکا افزود: کتابخانه کانون مسجد اطرب با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در بین اهالی کتاب دوست این روستا افتتاح شد در این کتابخانه بیش از ۲۰۰ عنوان و دو هزار جلد کتاب برای گروهای سنی مختلف راه اندازی شده و تاثیر بسیار بالایی در این بخش داشته است.

وی تصریح کرد: با آغاز فعالیت این کتابخانه در کانون امام زمان(عج) روستای اطرب نکا ، طرح کوله کتاب و نیز اهدای کتاب در کنار آستانه امام زاده عبدالله این روستا اجرایی شد و اکنون هم استقبال خوبی از سوی جوانان و نوجوانان صورت گرفته است.

 

کانون مساجد پیشگام در آموزش صحیح و افزایش سواد رسانه ای برای مطالعه

«مصطفی روشنعلی» هم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اعلام اینکه افزایش سرانه مطالعه یکی از برنامه‌های مهم کانون مساجد است که در همین راستا طرح شنبه های کتاب در کانون مساجد پایه ریزی شده است؛ یادآور شد: در این بخش توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در بخش های مختلف در دستور کار است.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد قائم بالا بهشهر افزود: با توجه به ساخت و ساز جدید در مسجد مدتی از حضور کودکان و نوجوانان در کتابخانه محروم بودیم اما فرهنگ مطالعه تعطیل نشد و توسعه این فرهنگ در فضای مجازی با قوت در دستور کار است.

 

وی با اعلام اینکه کانون مساجد پیشگام در آموزش صحیح و افزایش سواد رسانه ای برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه است؛  تصریح کرد: همه ما در قبال نهادینه کردن فرهنگ مطالعه مسئول هستیم و باید افراد فرهیخته و نهادهای فرهنگی به اشاعه، گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی اهتمام ورزند تا با بسیج همگانی در این عرصه شاهد رشد و بالندگی فرهنگی و به تبع آن توسعه پایدار باشیم.

 

به گزارش شبستان، توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی یک عزم همگانی و عمومی است و همه ما در این راستا مسئول هستیم و باید نسبت به ترویج کتاب و کتابخوانی و نهادینه شدن این امر مهم فرهنگی در بین نسل های آینده ساز جامعه تلاش بیشتری داشته باشیم و بدانیم که تشویق مردم به مطالعه و کتابخوانی در مساجد یکی از مهمترین راهکارهای جذب نوجوانان و جوانان به مساجد است.

کد خبر 1117820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha