راه یابی نمایش بساوایی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر

کارگردان پیشکسوت تئاتر در ملایر گفت: من با تئاتر زندگی می‌کنم همه وجود من تئاتر است، هنرمندان تئاتر نیازمند دیده شدن و حمایت بیشتری هستند .

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر  ،سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان امسال به دبیری سید محمد جواد کبودرآهنگی از ۲۶ الی ۲۸ آبان ۱۴۰۰ به میزبانی همدان با حضور هفت نمایش راه یافته به این جشنواره برگزار شد.

 

 در میان نمایش‌های راه یافته  به این جشنواره نمایش« بساوایی» به نویسندگی سعید حسین پور و کارگردانی مشترک سعید حسین پور و بهرام حاج علی اکبری از ملایر روز ۲۷ آبان در دو سانس ۱۶ و ۱۸ در پلاتو استاد عاشورپور اجرا داشت و از بین هفت نمایش راه یافته به این جشنواره به همراه نمایش "بی‌وقفه یاغی" از شهرستان تویسرکان به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر،راه پیدا کند.

 

 در  آیین اختتامیه سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان همدان  که عصر جمعه ۲۸ آبان‌ماه در مجتمع فرهنگی‌، سینمایی شهید آوینی همدان برگزار شدهنرمندان این نمایش نیز افتخارات خوبی را کسب کردند که در بخش بهترین بازیگری زن، محیا جباری بازیگر نمایش "بساوایی" از ملایر به عنوان نفر اول تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی را دریافت کرد،

   در بخش نمایش‌نامه‌نویسی،سعید حسین‌پور نویسنده نمایش "بساوایی" از ملایر  به همراه  مهدی شادمانی روشن نویسنده نمایش "شب عید" از همدان به طور مشترک دوم شدند و در بخش کارگردانی،نیز لوح سپاس و جایزه نقدی به بهرام حاج‌علی اکبری و سعید حسین‌پور از ملایر کارگردانان نمایش "بساوایی" اهدا شد..

 

  ملایر شهری نام آشنا در حوزه تئاتر

شهرستان ملایر از شهرستان‌هاس نام آشنا و مطرح در حوزه تئاتر استان همدان و کشور است که حضور هنرمندان حوزه تئاتر این شهرستان در سال‌های گذشته در جشنواره‌های متعدد استانی و کشوری وبین المللی و کسب موفقیت‌های چشمگیر در این جشنواره نشان از این دارد که این شهرستان حرفی برای گفتن در حوزه تئاتر را دارد.

 

اما طی دو سه سال اخیر به دلیل مهاجرت هنرمندان مطرح این حوزه از جمله محمد قاسمی، مهدی حبیبی و...  تئاتر ملایر کمی رو به افول گذاشته و شاید مشکلات مالی، نبود برخی حمایت‌ها ،  پیشرفت  برای آینده بهتر و.. از جمله دلایل مهاجرت هنرمندان مطرح حوزه تئاتر ملایر از این شهرستان بوده است.

با این وجود هنوز چراغ پر فروغ تئاتر ملایر همچنان می‌درخشد و با حضور پیشکسوتانی و کارگردانانی چون بهرام حاج علی اکبری و هنرمندان جوانی چون سعید حسین پور  و استعدادهای جوان دیگر اگر کمی حمایت باشد باز می‌توان به روزهای خوب تئاتر ملایر برگشت.

این روزهای ملایر با وجود استادی ارزشمند به نام  بهرام حاج علی اکبری گره خورده است  وی که به گفته خودش با  تئاتر زندگی می‌کند وهمه وجودش را تئاتر می‌داند  قوت قلبی برای جوانان و استعدادهای هنری تئاتر ملایر است.

 حضور نمایش بساوایی در سی و سومین جشنواره تئاتر اسنتتان همدان  و راه یابی این نمایش به جشنواره بین المللی تئاتر  فجر بهانه‌‌ای شد تا گفت‌وگویی با هنرمند و کارگردان پیشگسوت این نمایش داشته باشیم

 « بهرام حاج علی اکبری» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر، با بیان اینکه متولد سال 1327  در ملایر بوده و 73 سال سن دارد گفت: بنده دبیر بازنشسته آموزش و پروش وهمچنین دانش آموخته تئار در تهران هستم.

کارگردان پیشکسوت  تئاتر ملایر با بیان اینکه تئاتر را از سن نوجوانی و حدود 13 سالگی شروع کرده است افزود:در طول مدت کار در تئاتر از حضور اساتید بزرگی چون استاد شاه محمدی، بیضائی و... در تهران و استاد غلامرضا خورشیدی در شهرستان ملایر بهره بردم.

 کارگردان تئاتر ملایر با بیان اینکه  من برای شهرم کار می‌کنم و همواره در حوزه تئاتر فعالیت‌های زیادی داشته‌ ام تصریح کرد: تا کنون حدود یکصد کار تئاتر داشته‌ام و در همه این نمایش‌ها  در کنار جوانان و نوجوانان و بازیگران به این حوزه بوده ام و در جشنواره‌های مختلف نیز حضور داشته‌ام.

متن‌های بومی را ترجیح می‌دهم

وی با بیان اینکه همیشه سعی من این بوده که از بچه‌های نویسنده‌ی همشهری حمایت کنم تصریح کرد: سال‌های زیادی است که به دنبال متن‌های بزرگان نمی‌روم، سالیان پیش چرا از بهرام بیضائی،از خسرو حکیم رابط،از ایرج صغیری نمایشنامه کار کردم ولی در ده سال اخیر،متن‌های بومی را ترجیح می‌دهم.

 

 حاج علی اکبری با بیان اینکه در حال حاضر 12 گروه با حدود 100 تا 150 نفر هنرمند و هنرجو در حوزه تئاتر در ملایر فعال هستند گفت: یکی از عمده مشکلاتی که طی دو سال اخیر برای ما پیش آمد وجود ویروس منحوس کرونا بود.

وی با اشاره به اینکه با وجود این ویروس متاسفانه هم گروه‌های نمایشی خانه نشین شدند افزود: با وجود کرونا ضربه شدیدی به بچه های هنرمند تئاتر وارد شد چرا که  با آمدن کرونا انجمن نمایش ما بسته شد و واقعا بچه های ما نتوانستند تمرین و کار داشته و نمایش‌های خود را اجرا کنند.

هنرمند پیشکسوت ملایری با بیان اینکه یکی از مشکلات حوزه تئاتر ملایر طی سال‌های اخیر مهاجرت هنرمندان بزرگی چون محمد قاسمی، مهدی حبیبی، مهدی روزبهانی و.. بود افزود: واقعا  این هنرمندان دست ما خالی گذاشتند وپشتیبانی از نظر حجم هنرمندان تئاتر نداریم.

وقتی اسم کلمه تئاتر می‌شنوم همه چیز برای من است.

وی با بیان اینکه من با عشق و علاقه خودم کار تئاتر را انجام می‌دهم  تصریح کرد: وقتی اسم کلمه تئاتر می‌شنوم همه چیز برای من است.

حاج علی اکبری افزود: واقعا بچه های حوزه تئاتر مشکل مالی دارند و خیلی از افرادی که در این حوزه کار می‌کنند فقط درآمدشان از این راه بوده و این روزها دلسرد شده‌اند.

وی ضمن گلایه از همشهریان ملایریش تصریح کرد: حتی زمانی که کرونا نبود ما از نظر تماشاچی فقیر بودیم و و اجراهای ما تماشاچی آنچانی نداشت  فقط در جشنواره و یا جنگ‌هایی که برگزار می‌شد شاهد استقبال و حضور همشهریان بودیم و این واقعا برای شهری که شهر فرهنگی و دارای هنرمندانی مطرح در استان است جای گله مندی است.

این هنرمند حوزه تئاتر ملایر با اشاره به اهمیت و نگاه ویژه  کشورهای پیشرفته به حوزه تئاتر و هنر گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته هر بزرگی به آن کشور سفر می‌کند وی را به سالن تئاتر می‌برند تا به هنر و هنرمندان آنجا بیشتر آشنا شده و این خود معرف هنر و فرهنگ آن کشور است که متاسفانه در کشور ما این چنین نیست.

 

وی همچنین ضمن گلایه از مسئولان شهرستان ملایر و نبود حمایت از هنرمندان حوزه تئاتر گفت: ما حتی از مسئولان در برنامه‌ها و اجراها دعوت می‌کنیم حضور پیدا نمی‌کنند اما بودند مسئولانی طی چند سال گذشته که با حضور در زمان اجرای نمایش‌ها و حمایت باعث دلگرمی و تشوویق هنرمندان تنتائر می‌شدند.

حاج علی اکبری یکی از عمده مشکلات حوز تئاتر ملایر را مشکلات مالی دانست و افزود:  بچه های هنرمندان تئاتر در آمدی ندارند در چند سال گذشته یک بودجه‌ای از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به این حوزه اختصاص می‌ دادند که که این بودجه هم قطع شده است.

 وی ضمن تقدیر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر و حمایت‌های مدیر این اداره در راستای حمایت از هنرمندان تئاتر گفت: تا جایی که دست اداره باز بوده از نظر مکان و هر حمایت دیگری واقعا برای ما کم نگذاشته‌اند.

کارگردان تئاتر ملایر با بیان اینکه ما گلایه از اداره ارشاد ملایر نداریم چرا که به وضوح دیده‌ام که آنچه درتوانشان بوده در اختیارمان گذاشته‌اند افزود:  واقعا وقتی این اداره پول ندارد چه کار کند  .

 

 ملایر ،هنوز پلاتو ندارد

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات این حوزه که جزو مشکلات زیر ساختی است این است که ملایر ،هنوز پلاتو ندارد افزود: البته در سال‌های اخیر قول‌هایی داده‌اند و اخیر ا هم شهرداری قول‌هایی داده که به جد  پیگیر هستیم  تا یک سالن پلاتو در ملایر داشته باشیم.

حاج علی اکبری با بیان اینکه اگر مکان دراختیار ما باشد می‌توانیم از استان نیز امکانات آن را بگیریم گفت: اگر پلاتو در ملایر درست شود بی شک و با جرات میگم تئاتر ملایر دوباره شکوفا خواهد شد.

 

  وی  با بیان اینکه هنرمندان ملایر واقعا با استعداد و فعال است خاطرنشان کرد: حیف است با وجود چنین استعدادهایی مسئولان  از هنرمندان این حوزه حمایت نکنند.

 

 پیشکسوت تئاتر ملایر  با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌ها بهانه‌ی جمع شدن برای همدلی بیشتر است افزود: در واقع برگزاری جشنواره استانی فضای رقابتی بیشتری را بین هنرمدنان ایجاد می‌کنند تا هنرمندان بهتر بتوانند از تجریبات هم بهره ببرند.

وی با بیان اینکه در واقع تئاتر حتی قبل از اینکه برای مخاطب باشد،برای تطهیر و لذت خود آدم است اضافه کرد: کارگردانی،بازیگری،نویسندگی ، همه‌ی این‌ها که برای جایزه نیست و گر کسی برای جایزه کاری می‌کند اشتباه می‌کند..

حاج علی اکبری با بیان اینکه برای ارتقاء سطح جشنواره استانی می‌توان اقدامات خوبی در آینده داشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلات زیرساختی و سخت افزاری زیادی در این حوزه داریم و باید هزینه بیشتری کرد که برگزاری کارگاه‌های آموزشی ، استفاده از حضورهنرمندان برجسته و طراز اول در طول جشنواره و اشتراک تجربیاتشان  با بچه‌های تئاتر استان و.. می‌تواند  سطح کمی و کیفی جشنواره‌های استانی را بالا ببرد.

 وی با اشاره به نمایش« بساوایی» به نویسندگی سعید حسین پور و کارگردانی مشترک سعید حسین پور و بهرام حاج علی اکبری گفت: این نمایش با بازی محیا جباری و با همکاری عوامل پشت صحنه  شامل صائب نوایی به عنوان دستیار کارگردان، مهان رحیمی به عنوان منشی صحنه ، شکوفه وادی گرد به عنوان طراح صحنه، زری حاج مرادی طراح لباس ، محمد بهراد و مهران بیات موسیقی نمایش و شکوفه وادی گرد طراحی پوستر و بروشواجرا شده و به عنوان هفت نمایش راه یافته در جشنواره استانی انتخاب شد.

 هنرمند تئاتر ملایر گفت: موضوع نمایش همان طور  از اسمش پیداست داستان استفاده از حس لامسه دو نفر است که کور می‌شوند و برای ادامه زندگی از باید از حس لامسه یا بساوایی استفاده کنند.

 

   

کد خبر 1117911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha