حوزه وارد مسائل استراتژیک نظام شود

حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان گفت: ورود حوزه های علمیه خواهران به مسائل استرتژیک نظام ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین «محمد حسین هاشمیان» در اجلاس مدیران حوزه های علمیه خواهران استان ها در تهران گفت: حوادث فرهنگی کشور نشان می دهد مقطع کنونی، زمان حساسی برای شکل گیری مجدد ساختارهای فرهنگی اثرگذار کشور است و حوزه های علمیه می توانند در این تحولات اجتماعی نقش آفرین باشند.


 
مشاور مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به مطالبات فرهنگی رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار هیات دولت مبنی بر تحول ساختار حوزه فرهنگی کشور و نوع تغییر در اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاطرنشان کرد: ساختار فرهنگی کشور در دوره تغییر و بازآفرینی است و اگر درصدد تعریف جایگاه مناسبی برای حوزه های علمیه خواهران هستیم، اکنون زمان مناسبی است.


 
وی با بیان اینکه آنگونه که باید به ظرفیت حوزه های علمیه خواهران در عرصه فرهنگی کشور توجه نشده است، گفت: حوزه های علمیه خواهران، مزیت های نسبی دارند و  اگر نتوانیم در درون حوزه، مزیت های راهبردی بسازیم، حتی اگر وارد محیط پیرامون بشویم، به ثمرات مناسب نخواهیم رسید یا فعالیت های محیطی ما ارزش آفرین نخواهد بود. 

 

حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان تاکید کرد:  مسائل استراتژیک نظام از قبیل مسائل زنان، مسائل جمعیتی و سرمایه اجتماعی یکی از مزیت های مهمی است که در حوزه های علمیه خواهران باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی استعدادسازی در حوزه فرهنگ را یکی از پیش نیازهای ورود به این حوزه دانست و گفت: استقرار نظام مدیریت استعدادهای فرهنگی با ابعاد تهذیبی، اخلاقی، دانشی و مهارتی ضروری است و  این نظام می تواند در میان طلاب، دانش آموختگان، اساتید و مدیران اجرا شود.


 
مشاور مدیر حوزه های علمیه خواهران، با اشاره به ضرورت «مدیریت تصویر» از سوی حوزه های علمیه خواهران گفت: امروز در عصر «دوجهانی» شدن هستیم، در این عصر شاهد یک جهان «عین» و یک جهان تصویر هستیم که حاصل بازنمایی کارهایمان است.

 

وی با بیان اینکه در معرفی ظرفیت ها و فعالیت های حوزه های علمیه به یک مدیریت قوی نیاز داریم، تاکید کرد:  تمام مدیریت های استانی و مدارس علمیه نیازمند تعریف مدیریت راهبرد رسانه ای هستند.
 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ورود حوزه به رشته های علمی جدید را ضروری دانست و گفت: باید در سطح سه و چهار، دوره ها و رشته های علمی سیاست گذاری فرهنگی در خانواده و رسانه را توسعه دهیم، چرا که دغدغه منابع انسانی در عرصه فرهنگی جدی است و این دغدغه در میان خانم ها جدی تر است.


 
وی از مهارت های ارتباطی به عنوان یکی از این مهارت ها یاد کرد و گفت: بر این اساس اشخاص در درون سیستم استان، مدرسه و ... ارتباط خوبی با زیرمجموعه می یابند. در بحث توسعه ارتباطات استانی نیز حوزه فرهنگی، ظرفیت خوبی برای پیوند با عرصه اجتماعی دارد. در این صورت می توانیم میدانی برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های طلاب ایجاد کنیم تا آنها در مسائل و برنامه ها درگیر شوند.


 
حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان، مهارت آینده پژوهی را از دیگر مهارت های مورد نیاز حوزه های علمیه دانست و گفت: بسیاری از مسائل کشور که اندک اندک در حال تبدیل شدن به بحران هستند، ناشی از فقدان آینده یژوهی اند. مسائلی از قبیل جمعیت و کم آبی،و مسائل زیست محیطی از این دست مسائل اند.


 
مدیرگروه مدیریت راهبردی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، مهارت شبکه سازی را یکی دیگر از مهارت های مهم مورد نیاز حوزه دانست و گفت: اگر طلاب و اساتید و ... را شبکه سازی نکنیم، هم افزایی اتفاق نمی افتد. یکی از رموز موفقیت پیامبر اکرم(ص) هم شبکه سازی بود.


 
حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان با بیان اینکه شبکه سازی در میان دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران تا اندازه ای انجام شده است، اضافه کرد: باید به طلاب هویت بدهیم و طلاب را در میدان های جدید درگیر کنیم.


 
مشاور مدیر حوزه های علمیه خواهران، از مهارت تامین مالی به عنوان یکی دیگر از مهارت های مورد نیاز حوزه یاد کرد و گفت: اگر تصویر مناسبی از حوزه، نزد ذی نفعان استانی و ملی ارائه شود، می توان به تامین مالی مناسب و جذب منابع امیدوار بود.

کد خبر 1118626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha