ایمان به قدرت الهی و ارتباط حسنه با امت اسلامی رمز اقتدار مسلمان‌هاست / رمز بقای یک ملت در گرو وحدت است

رمز بقا و استمرار یک ملت و نیل به هدف و مقصود نهایی در گرو وحدت است. انقلاب ما از نهضت عاشورای حسینی سرچشمه گرفته بود که پیامش آزادی و آزادگی بود و تن به هیچ ذلت و خفتی نداد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «اکرم رنجبر» مسئول بسیج جامعه زنان کرمان، در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی تصریح کرد: آیه‌ی پنجاه و دو سوره مومنون "وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ" مظهر زیبایی از وحدت و یگانگی امت اسلامی و خداوند متعال است.

وی با بیان این که اگر ولایت خداوند متعال را پذیرفتیم، در برابر اوامر الهی هم باید تسلیم باشیم و از هر آنچه که موجب اختلاف هست، دوری کنیم، تاکیدکرد: یکی از این عواملی که خداوند دوست ندارد و ما را از الطاف خداوند دور می‌نماید، بحث تفرقه و تفرقه انگیزی و اختلاف است.

رنجبر با تاکید بر این که فرقه‌های مسلمانان با داشتن خداوند واحد، پیغمبر واحد، قرآن واحد و مشترکات بسیار زیادی که در دین مبین اسلام هست، می‌توانند قوی‌ترین گروه مسلمانان  و احزاب را در کل عالم تشکیل بدهند، به نقل از مقام معظم رهبری گفت: امروز هر حرکتی که به اتحاد امت اسلامی بیانجامد، مبارک و حسنه است.
  
وی نیت دشمن را اختلاف افکنی میان مسلمانان عنوان و تاکید کرد: مومنین باید حواسشان باشد که نیت شوم دشمن را بشناسند و زمینه‌های وحدت را فراهم کنند.

این بانوی اندیشمند تاکید کرد: هر کسی که قصد طرح موضوعی اختلاف انگیز را داشته باشد و زمینه اختلاف را فراهم بکند، خواه شیعه باشد و خواه سنی در پیشگاه خداوند متعال مقصر است.

وی با بیان این که گاهی اوقات با یک بررسی خیلی مختصر می‌بینیم که سرنخ و بن مایه‌ همه‌ اختلافات بین مسلمانان، دست بیگانگان است، تصریح کرد: ما باید با هوشیاری با مخالفان فکری و اعتقادی خودمون به نرمی صحبت کنیم و آنها را خواهران و برادران دینی خودمان بدانیم؛ اگر کسالتی برای آنها پیش آمد به عیادت هم برویم، در مساجد یکدیگر نماز بخوانیم و این مظاهر ظاهری وحدت را حفظ کنیم.

مسئول بسیج جامعه زنان کرمان اختلاف و تفرقه را موجب شکسته شدن قدرت انسان عنوان و تاکیدکرد: ما باید مسلمانان را روز به روز قدرتمندتر جلوه بدهیم.

وی با بیان این که وحدت به ما امکان اصلاح همه جوامع بشری را می‌دهد  به شرط آنکه رمز عزت و اقتدار مسلمان‌ها را به یاد داشته باشیم، گفت: بزرگان ما می‌فرمایند رمز عزت دو چیز است. ایمان به قدرت لایزال الهی و دوم ارتباط حسنه با امت اسلامی.

رنجبر با تاکید بر این که امروز تمام امت‌ها و ملت‌های اسلامی در هر کجای عالم، اعم از شیعه و سنی، باید دست به دست هم بدهند و برای اعتلای اسلام و کشورهای اسلامی قدم بردارند، خاطرنشان کرد: خوب یادم هست شهید حاج قاسم عزیز، چند ماهی قبل از شهادتش در یک جمعی که از دوستان و مومنین به انقلاب بودند، خطاب به دوستان گفتند: ما در بعضی از کشورهای همسایه با کسانی کار می‌کنیم که بعضی از شما مومنین حاضر نیستید با آنها نماز را هم به جماعت بخوانید.

وی ادامه داد: این فرمایش سردار تا چند روز فکر من را مشغول کرده بود که چرا سردار چنین مطلبی فرمود و تلنگری برای ذهنم ایجاد شد که شاید در افکار بعضی از شما این باشدکه خدای نکرده اهل تشیع و اهل تسنن را از هم جدا کنید که اگر این فکر به ذهن خطور کرد، نمی‌شود کار کرد. لذا شهید سلیمانی عزیز هر جا که بحث دفاع از اسلام بود، نگاه به شیعه بودن و نگاه به سنی بودن را فرع و اصل را دفاع از اسلام دانستند.

این بانوی مسلمان با اشاره به این که ما متصل به منبع لایزال قرآن کریم و منابع اسلامی هستیم، تاکید کرد:  ما می‌توانیم مشکلات خودمان را به خوبی حل کنیم و نباید برای حل مشکلات مسلمانان نگاهمان به بیگانه باشد.

وی از وضعیت کنونی افغانستان به عنوان نمونه‌ای از نتایج تکیه به بیگانگان نام برد و تصریح کرد: دیدیم آمریکایی‌ها بعد از اینکه 20 سال سایه‌ی شومشان در افغانستان بود، نه تنها هیچ گره ای از مسلمانان باز نکردند بلکه هیچ چیز جز آوارگی و ذلت برای ملت مظلوم افغانستان نداشتند.
  
مسئول بسیج جامعه زنان کرمان در پایان سخنان خود با بیان این که ریشه‌ اختلافات و کج سلیقگی‌ها،  دامن مسلمانان و بیش از همه دامن عفت و عزت زنان و دختران مسلمان را می‌سوزاند، گفت: جا دارد یک بار دیگر اشاره‌ای داشته باشم به فرمایش شهید سلیمانی عزیز، شهید وحدت و مقاومت که در قسمتی از وصیت‌نامه‌ خود تاکید کرد دفاع از اسلام نیازمند هوشمندی و توجه خاص در مسایل سیاسی، مقدسات و ولایت فقیه است و آنجا که بحث دفاع از اسلام است، رنگ خدا را بر هر رنگی ترجیح بدهید.

 

انقلاب ایران برگرفته از عاشورای حسینی(ع) بود

 

بنابراین گزارش؛  «ثریا ذهابی» عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی زنان مسلمان، در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی با بیان این که چهل وسه سال قبل انقلاب بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت امام (ره) به پیروزی رسید، تصریح کرد: این انقلاب به وقوع نمی‌پیوست مگر در سایه توکلات الهی، وحدت همه‌ی مردم و رهبری پیامبرگونه حضرت امام خمینی(ره).

وی تاکیدکرد: این انقلاب در آن زمان خواب کسانی را که در فکر ساختن دهکده‌ی کوچک جهانی بودند، آشفته ساخت و سنگ بزرگی سد راه کفرستیزان و یاوه گویان شرق و غرب گردید.

ذهابی ادامه داد: در همین راستا  با تمام تجهیزات و امکانات و خدم و حشم خود سعی کردند بدنه انقلاب اسلامی ایران را به لرزه در بیاورند به همین دلیل ماشین جنگی خود را مهندسی کرده و فرد خبیثی را در خاورمیانه به اسم صدام مجهز کردند و این پرچم را به او سپردند که انقلاب را از پای در بیاورد.

وی با تاکید بر این که دین اسلام دین صلح و سازش است و حضرت امام (ره) پیام‌آور این صلح و دوستی بودند، اظهار داشت: انقلاب ما از نهضت عاشورای حسینی سرچشمه گرفته بود که پیامش آزادی و آزادگی بود و تن به هیچ ذلت و خفتی نداد.

عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی زنان مسلمان در ادامه توضیح داد: امام حسین (ع) در کربلای معلی همراه با هفتاد و دو تن از یارانشان سر بریده شدند اما سر در برابر ظلم پایین نیاوردند.

وی با اشاره به این که در اوایل انقلاب کلیه عوامل جمع شدند تا انقلاب اسلامی را که به عنوان سد بزرگی سر راهشان قرار گرفته بود، از میان بردارند، تصریح کرد: اولین کاری که برای ما تدارک دیدند، تدارک جنگ هشت ساله‌ دفاع مقدس بود. آنجایی که جوانان ما از خون گذشتند، اما یک وجب خاک به بیگانه ندادند.

این بانوی اندیشمند با اشاره به پیام حضرت امام(ره) در اوایل انقلاب که فرمودند: هدف ما نشر و صدور انقلاب اسلامی به تمام کشورهای جهان است، تاکیدکرد: ما می‌خواهیم اسلام را حاکم کنیم، اسلام را پیاده کنیم و وقتی می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم با مردم کار داریم.

وی با بیان این که ما می‌خواهیم امت واحده داشته باشیم و جهان اسلام را به بستری برای صلح و سازش تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: ما زیربار هیچ گونه ستمی نخواهیم رفت.

عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی زنان مسلمان با تاکید بر این که آمریکا و رژیم صهیونیستی از بین‌رفتنی هستند و باید نابود گردند، اظهار داشت: ما با تاسی از بیانات مقام معظم رهبری، نماز را در بیت‌المقدس ادا خواهیم کرد.

وی افزود: وقتی که امت واحده اسلامی در سراسر دنیا تشکیل بشود و کشورهای اسلامی دست در دست هم با اتحاد و وحدت و یگانگی بتوانند پوزه‌ این ابر قدرت‌ها را به خاک بمالند، یقینا ما به پیروزی خواهیم رسید زیرا پیام اسلام، وحدت، آزادی و معنویت است.

ذهابی تاکید کرد: ما می‌خواهیم اهم مسایلی که در اخلاقیات و معنویات دین تبیین می‌شود را پیاده کنیم و الگوی خوبی ارائه بدهیم.

وی با بیان این که در اینجا می‌توانیم به صراحت نظام جمهوری اسلامی ایران را بهترین الگو برای پیاده‌سازی این هدف و نظام مقدس نام ببریم، گفت: وقتی همه‌ مسلمانان در یک نقطه‌ مشترک خدای احد و واحد، قرآن، پیامبر(ص)، اهل بیت و معصومین را سرلوحه همه‌ کارهای خود قرار دهند، و با توکل به خداوند متعال و تاسی از پیام‌های قرآنی و ائمه پرچم اسلام را برافراشته کنند، خداوند متعال آنها را یاری خواهد کرد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر این که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و رژیم صهیونیستی باید نابود شود، نابودی اسرائیل را وعده قرآن خواند و ابراز امیدواری کرد، مسلمانان بتوانند وحدت و یکپارچگی را در تمام دنیا پیاده و مهندسی کنند.

 

رمز بقای یک ملت در گرو وحدت است

 

بنابرگزارش خبرگزاری شبستان،  «نرگس میرزداه» معاون آموزشی و پژوهشی پردیس فاطمه زهرا(س) دانشگاه فرهنگیان بندرعباس، در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در ارتباط با ضرورت وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و راهکارهای عملی ایجاد آن سخن گفت.

وی با بیان این که وحدت و تقریب مذاهب اسلامی آرمانی بلند و آرزوی دیرینه مسلمانان  و مبتنی بر دلایل عقلی و ادله نقلی است، گفت: سابقه‌ توجه و تاکید بر لزوم وحدت و یکپارچگی و همدلی بین مسلمانان به دوران پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و نزول قرآن بر می‌گردد.

میرزداه یکی از عوامل عزت و اقتدار اسلام را وحدت و یکپارچگی و تقریب مذاهب مختلف اسلامی دانست و تاکید کرد: مهم‌ترین هدف مسلمانان و رهبران الهی این است که اختلافات میان مسلمانان موجب عداوت و تفرقه افکنی نشوند.

وی با بیان این که مسئله تقریب مذهب از مهم‌ترین ایده‌هایی است که اندیشمندان و دلسوزان مسلمان از روزهای آغازین اسلام به آن پرداخته‌اند، تصریح کرد: در دهه‌های اخیر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به طور جدی منادی ایده‌ تقریب مذاهب اسلامی بوده‌اند.

این بانوی اندیشمند با بیان این که در منابع نقلی و در راس آنها در قرآن کریم و سنت پیامبر و سیره اهل بیت علیهم السلام به مساله‌ تقریب مذاهب پرداخته شده، اظهار داشت:  قرآن کریم درباره‌ ضرورت وحدت و همدلی می‌فرماید:«واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا وذکروا نعمت الله علیکم":همگی به ریسمان ناگسستنی قرآن چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خداوند بر خود را به یاد آورید.»

وی سنت نبوی را منادی اتحاد و همبستگی و دوری از تفرقه خواند و افزود: از اواخر سده سیزدهم به بعد چندین تن از علمای بزرگ مسلمان اعم از اهل تسنن و شیعه، مسلمانان را به تقریب مذهبی دعوت کردند .

میرزداه در خصوص ضرورت و اهمیت وحدت و یکپارچگی از دیدگاه عقل گفت: وحدت کلمه و اتحاد و همبستگی از ضروریات و بدیهیات زندگی اجتماعی انسان‌هاست.

وی تداوم هستی انسان‌ها و اجتماعات بشری در زمینه‌های اعتقادی ایمانی سیاسی فرهنگی را در گرو وحدت، یکپارچگی و هماهنگی دانست که اعضای آن به واسطه‌ رهبری و قانون به هم مرتبط می‌شوند.

این بانوی اندیشمند با بیان این که رمز بقا و استمرار یک ملت و نیل به هدف و مقصود نهایی در گرو وحدت است، اظهار داشت: تمام نهضت‌های آزادی‌بخش به ویژه نهضت‌های اسلامی در پرتوی یک عقیده محکم، پایدار و پویا و با داشتن وحدت هدف به نتیجه رسیده‌اند.

وی در خصوص راهکارهای عملی در خصوص تقریب مذاهب اسلامی، تاکید کرد:  استکبار جهانی به دلیل شکست در مواجهه‌ نظامی در خاورمیانه و از سوی دیگر شکست در بهره‌گیری از تفرقه افکنی‌های قومی به دلیل گسترش موج بیداری اسلامی در جهان، به تفرقه افکنی‌های مذهبی و فرقه‌ای روی آورده است.

میرزاده با تاکید بر ضرورت ارائه برنامه‌هایی در راستای تقویت وحدت اسلامی که نتایج عملی به دنبال داشته باشد، گفت: این راهکارها در سه سطح بین‌المللی، حکومت‌های اسلامی و در سطح فردی قابل طرح است.

وی افزود: راهکارهای عملی در عرصه‌ بین‌المللی عبارتند از یک، ایجاد بستر لازم برای تعمیق شناخت و ارتقای سطح آگاهی‌های مردم و تعمیق باورهای آنان به گونه‌ای که پیروان مذاهب اسلامی بپذیرند در یک فضای آزاد و دوستانه با هم به گفتگو کنند، تبادل علمی، برگزاری نشست‌ها کنفرانس‌ها و وبینارها و محافل علمی،  چاپ و تالیف کتب، مقالات و نیز غنا بخشیدن به محتواهای آموزشی مجلات، استفاده از ظرفیت تبادل محصولات مذهبی و فرهنگی که ممزوج با هنر هستند، معرفی آثار و پیامدهای تقریب مذاهب اسلامی و پیامدهای اختلافات مذهبی توسط محققان و عالمان دینی و متخصصان و نویسندگان دلسوز در محافل علمی. 

این بانوی اندیشمند از صف‌آرایی در مقابل دشمنان مشترک، وحدت در هدف، ترویج خیر و خوبی و ریشه کردن کردن فساد در جامعه، در پیش گرفتن سیاست‌های مشترک در روابط بین‌المللی، سیاست‌های اقتصادی، بازارهای مشترک، شناسایی عوامل اختلاف، تاکید بر معنویت توسط روشنفکران مسلمان، همچنین استفاده از ظرفیت فضای مجازی به عنوان دیگر راهکارهای وحدت آفرین نام برد.

وی در ادامه به راهکارهای عملی ایجاد وحدت در سطح حکومت اسلامی اشاره کرد و افزود:  اولین مورد، بالا بردن سطح آگاهی‌های دینی و آموزه‌های دینی و مذهبی مردم هست به این معنا که هر حکومت اسلامی در سطح جامعه‌ی خودش مفاهیم قرآنی و سیره‌ی پیامبر و ائمه اهل بیت را برای مردم تبیین کند.

رعایت حقوق اقلیت‌های مذهبی و جلوگیری از تعصبات افراطی مذهبی، شناخت عقاید و دیدگاه‌های فرقه‌های مذاهب اسلامی به طور کارشناسی و بیان آن زیر نظر کمیته‌های تخصصی در محتواهای آموزشی اعم از دانشگاه و مدارس، ایجاد توازن در بهره‌مندی‌های اقتصادی و سیاسی بر اساس شایسته سالاری، توجه به زبان اقلیت‌های مذهبی در نهادهای آموزشی، ممانعت از اقدامات گروه‌های افراطی از قبیل مستشرقان، وهابی ها و ملی گرایان افراطی که به دنبال تفرقه انگیزی هستند، از دیگر راهکارهای میرزاده برای ایجاد وحدت بود.

وی در ادامه اظهار داشت: راهکارهای ایجاد همگرایی اسلامی در سطح فردی عبارتند از: تقویت آگاهی‌ها، شناخت دقیق مفاهیم و اصطلاحات مذاهب اسلامی، پرهیز از افراط و تفریط و روی آوردن به میانه‌روی، توجه به مشکلات اساسی مسلمانان، الگو گرفتن از علمای متخصص در علوم دینی، توجه به اختلافات علما در اهل تسنن و شیعه و نحوه‌ی بررخورد صحیح با آنها، خودداری از دادن نسبت‌های ناروا به یکدیگر وجلوگیری از دامن زدن به اختلافات، توجه به اصول و کلیات، توجه و تقویت موارد مورد توافق و اشتراکات، التزام به تواضع و فروتنی، اغماض و گذشت از یکدیگر و پرهیز از جریحه دار کردن عواطف و احساسات دیگران.

 

 

کلید برون رفت از مشکلات، یکدلی و همبستگی مسلمانان است

 

بنابرگزارش شبستان، سیده حمیده حسینی، مدیر حوزه علمیه خواهران اهل سنت حضرت خدیجه(س) سنندج، در بیست و سومین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت هفته وحدت، درباره موضوع وحدت جهان اسلام، به صدر اسلام اشاره ای کرد و گفت: در صدر اسلام خلفا و صحابه گرامی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بعد از رحلت ایشان توانستند یکدلی و وحدت خودشان را حفظ کنند و در مقابل دشمنی دشمنان سرسخت و جاهل آن زمان با کمترین امکانات، اسلام را به تمام جهان صادر کنند و سپس ائمه اطهار علیهم السلام و بزرگان دین با اداره و رهبری مردم، اسلام را به نسل های بعدی برسانند. 

وی افزود: اکنون هم با توجه به دستور الهی در جهت یکی شدن و برای رسیدن به آن امت واحده ای که اسلام را بر سراسر جهان حاکم می گرداند، همه ما مسلمانان باید بدون تعصب دست به دست هم دهیم تا بتوانیم توطئه های دشمنان دین و وحدت را که با ایجاد فرقه های جدید و نوظهوری مثل داعش و سلفیت و وهابیت سعی در ایجاد اختلاف و نابودی اسلام ناب دارند، شکست داده و آنها را در راه رسیدن به اهداف شومشان ناکام بگذاریم. 

حسینی ادامه داد: دشمنان اسلام از صدر اسلام تاکنون به دنبال تفرقه و تشتت بوده اند و به خوبی می دانند که اتحاد مسلمانان می تواند تمام سلطه و منافع آنان را به نابودی بکشاند و مسلمانان باید بدانند که کلید برون رفت از مشکلات، یکدلی و همبستگی آنان است. 

وی افزود: در این رابطه می توان به وحدت مسلمانان کشور عزیزمان اشاره کنیم که ندای وحدتشان شعار نبوده و در عمل ثابت کرده اند. در جریان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس با توجه به فرقه های مختلف مذهبی در کشور، حضرت امام خمینی رحمت الله علیه، با درایت و رهبری حکیمانه خود اقشار مختلف را کنار هم نگه داشتند و انقلاب اسلامی را بدون کمک و حمایت هیچ کشوری و در میان هجمه های دشمنان به پیروزی رساندند و هشت سال دفاع مقدس را علی رغم تحریم های ظالمانه دشمنان، به سرانجام مطلوب رساندند و بعد از آن هم با رهبری رهبر فرزانه و توانا طوری در کنار هم زندگی کردیم، که نه تنها هیچ قدرتی جرأت نگاه چپ به کشور ما را ندارد، بلکه سایر کشورهای مسلمان مورد ظلم و تجاوز قرار گرفته را هم حمایت کرده ایم. 

وی خاطرنشان کرد: سایر کشورهای مسلمان نیز سعی در نهادینه کردن اسلام و وحدت را دارند اما به دلیل نداشتن رهبری سیاسی، اجتماعی و مقتدر در این رابطه موفق نبوده اند و ما علی رغم توطئه های همه جانبه دشمنان و دشمنی ابر قدرت های جهان، ضمن احترام به عقاید و باورهای همدیگر، اتحاد و همبستگی خود را با وجود تنوع مذاهب و قومیت های مختلف حفظ کرده و مفتخریم که در کشوری زندگی می کنیم که در اتحاد، الگوی سایر کشورها است و این اتحاد و امنیت و آرامش را مدیون الطاف خداوند متعال و رهبری، رهبری وحدت آفرین و وحدت بخش هستیم. به امید روزی که اسلام، عدالت و امنیت بر تمام دنیا حاکم شود.

کد خبر 1118749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha