برگزاری همایش بین‌المللی حضرت حمزه در قم

همایش بین‌المللی حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) ۱۴ بهمن ماه سالجاری در تالار قدس جامعه المصطفی العالمیه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز(دوشنبه اول آذر)در نشست خبری همایش بین المللی حضرت حمزه (ع) گفت: حضرت خدیجه (س)، حضرت ابوطالب (ع) و حضرت حمزه سیدالشهدا (ع)، سه شخصیتی هستند که در جهان اسلام مظلوم واقع شدند درحالیکه تاریخ وفات و شهادت این سه تن به صورت دقیق ثبت شده است.

 

استاد حوزه علمیه قم برگزاری همایش در خور و شان این بزرگان را وجهه همت مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی عنوان کرد و اقزود: همایش حضرت خدیجه (س) با هدف مظلومیت زدایی از چهره این بانوی بزرگ تاریخ اسلام برگزار شد که نتیجه آن، چاپ ۶ جلد به زبان فارسی و دو جلد به زبان عربی است. همچنین همایش ابوطالب (ع) هم توسط مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد و در آن مشارکت داشتیم.

 

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) در ۱۴ بهمن ماه جاری مصادف با اول ماه رجب گفت: این همایش به صورت بین المللی به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و اردو برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: فراخوان مقالات حضرت حمزه در ۶ محور زیست نامه و زندگینامه، تاریخ زندگی از تولد تا مسلمانی، مسلمانی تا هجرت و هجرت تا شهادت،حضرت حمزه در هنر و حمزه در منابع تاریخی، رجالي و حدیثی انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه در تاریخ، مطالب کمی پیرامون حضرت حمزه (ع) ثبت و ضبط شده است، گفت: به لحاظ کمی مطالب در مورد ایشان به دلیل عمر کوتاه آن حضرت که در جنگ احد به شهادت می رسند، تصمیم به دریافت مقالات سفارشی گرفتیم و تاکنون ۵۰ مقاله به دست ما رسیده است.

 

حجت الاسلام  رفیعی ادامه داد: علاوه بر این، دو کتاب هم سفارش داده شده است که بخش هایی از آنها تدوین شده است بنابراین، در این همایش به دنبال اتقان مقالات هستیم نه کثرت مقالات.

 

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی تصریح کرد: حداقل ۴ جلد کتاب راجع به حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) به عنوان خروجی این همایش تدوین و منتشر شود.

 

رئیس کنگره بین المللی حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) از برگزاری ۵ پیش نشست در این رابطه خبر داد و خاطرنشان کرد: ۱۶ پیش نشست هم در دستور کار قرار دارد که تا زمان برگزاری همایش انجام خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه نقش عموهای پیامبر اکرم (ص) به دلایلی در جهان اسلام کمرنگ دیده شده است، تاکید کرد: حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) همواره مایه مباهات اهل بیت (ع) و پشتوانه محکمی برای اسلام و پیامبر اکرم (ص) بوده است.

 

رفیعی با بیان اینکه حضرت حمزه (ع) در دوران ضعف پیامبر اکرم (ص) از ایشان حمایت کردند، گفت: حمزه سیدالشهدا (ع) با اعتقاد کامل پشت سر پیامبر ایستاد و همه زندگی خود را وقف رسول خدا کرد. همچنین ۲۷ آیه قرآن کریم مربوط به حضرت حمزه (ع) است.

 

وی در پایان گفت:تصریح کرد: صدا و سیما در زمینه معرفی شخصیت های تاریخی بویژه اصحتب پیامبر کم کاری کرده است و جا دارد سریال ها و فیلم های ماندگاری در این زمینه ساخته و پخش شود.

کد خبر 1119180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha