باید به ارزش افزوده ای که در صنعت پتروشیمی می تواند ایجاد شود توجه کنیم

کاظمی با اشاره به اینکه در صنعت نساجی با زنجیره ای از صنایع مختلف سر و کار داریم، گفت: باید به ارزش افزوده ای که در صنعت پتروشیمی می تواند ایجاد شود توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، شاهین کاظمی، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران شب گذشته (دوشنبه اول آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در صنعت نساجی با زنجیره ای از صنایع مختلف سر و کار داریم، گفت: متأسفانه در چند سال اخیر اختلاف قیمتی که میان ”نایلون“ و ”پلی استر“ بود موجب شد اقشار خاصی خریدار نایلون باشند و قیمت آن بالا برود و به همین علت به کارخانه ها فشار وارد شد اما با این حال، خریدار نایلون در بازار داخلی وجود دارد.

 

کاظمی با اشاره به اینکه باید به ارزش افزوده ای که در صنعت پتروشیمی می تواند ایجاد شود توجه کنیم درباره اینکه چرا شرکت الیاف شهریار تعطیل شد؟ گفت: مواد اولیه آن وارداتی است و با قیمت گزافی این مواد را وارد می کند اما نخی را که تولید می کند خارج از رقابت برای مصرف کننده نهایی است.

 

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه اگر شرکت الیاف شهریار تولیدات خود را از سر بگیرد بازار داخل توان جذب و خرید محصولات آن را دارد، تاکید کرد: نایلون بازار خود را دارد و تقاضا برای آن وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه در صنعت نساجی نیازمند مواد اولیه هستیم، گفت: اگر مواد اولیه در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد هم نیاز داخل برطرف می شود و هم قابلیت صادراتی دارد.

 

کاظمی درباره تعطیلی شرکت پارسیلون خرم آباد افزود: دو کارخانه الیاف و پارسیلون هر کدام بالای 10 هزار تن در سال ظرفیت تولید داشتند؛ شرکت الیاف در دهه 40 تاسیس شد و اواخر دهه 50 هم شرکت پارسیلون برای تامین تقاضای داخل وارد بازار شد. ماشین آلات این شرکت ها عمدتاً دست نخورده هستند یعنی نوسازی در این کارخانجات خیلی کم اتفاق افتاده است.

 

وی با بیان اینکه موضوع بعدی تامین مواد اولیه این کارخانه است، گفت: در کشور تامین مواد اولیه این شرکت در زیر شاخه های پتروشیمی می باشد ولی به هر دلیل این موضوع گم شده است یعنی مزیت نسبی قیمت مواد اولیه را هم از دست دادیم؛ از تکنولوژی عقب ماندیم و قیمت مواد اولیه هم بالا رفته است.

 

کاظمی با اشاره به اینکه در صنعت نساجی نیازمند مواد اولیه هستیم، گفت: اگر مواد اولیه با قیمت مناسب و شرایط رقابتی حتی گران در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد می توانیم با همین مواد گران، محصولی تولیدکنیم که هم نیاز داخل بر طرف شود و هم قابلیت صادراتی داشته باشیم بنابراین باید تلاش کنیم این دو کارخانه را که سرمایه ملی هستند احیاء کنیم تا بتوانیم موادی را با قیمت مناسب در اختیار تولید کنندگان قرار دهیم.

کد خبر 1119220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha