«بسیج» مصداق خدمت بی مُزد و منت به مردم

بسیج طی ۴۲ سال اخیر بدون هیچ مُزد و منتی در هر زمینه ای از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، اشتغال زایی و فعالیت های جهادی مشغول به خدمت رسانی به مردم ایران به خصوص خطه خاوران است تا شاید بتواند کمی از فشار تحریم ها و مسائل اقتصادی بکاهد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ بسیج واژه ای آشناست؛ بسیج و حزب الله، از واژگان مقدسی هستند که هم در مرحله آغازین قیام و هم پس از استقرار نظام مورد تاکید امام راحل بوده است و ایشان فرمودند: بسیج لشکر مخلص خدا و مدرسه عشق است و به حق که بسیج و بسیجیانند که کشور را از بحران‌ها نجات می‌دهند و باید بسیجی ماند.

 

بسیجی بانگ بلند بیداری است و باب رهایی، بلای جان استکبار است و برج استوار دیدبانی و بسیجی، بلبل خوشخوان گلزار جبهه هاست و باران معنویت در کویر رفاه گرایی؛ بسیجی بهار آفرین چهار فصل آزادی است و برق خشم الهی برتارک تاریک فکران مزدور و مدعی روشنفکری. 

 

*بسیج؛سلاح رهایی محرومان

بسیج، سرو بلند باغ پیروزی و ستاره سهیل سحرهای ستم سوزی و ستاره سماواتیان در زمین است؛ بسیج همچون صاعقه ای مرگ ستمگران زمان را رقم می زند و سلاح رهایی محرومان و سوهان روح مستکبران، سنگرنشین سفره هفت سین با صفای آزادی است.

 

بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین حدیث عشق می دهد؛ بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سرداده اند.

 

بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند و در گمنامی دست محرومان را می گیرند و به داد مظلومان می رسند.

 

بسیج، پاسدار خیمه منتظران است که با خشم و خروش مقدس راه بر خناسان می بندد؛ بسیج خدنگ رها شده از سوی عرشیان است که قلب پلید شیاطین شرق و غرب را می شکافد.

 

بسیج زاهد راستین دوران است که خرقه زهد و ریا را می درد و خدعه خیمه شب بازان و منافقان و سازشکاران را افشا می سازد و خانه کفر و شرک و نفاق را بر سرشان خراب می کند.

*کارکردهای بسیج

جوامع بزرگی همچون ایران که از تعدد و تکثر اقوام و نژادها و گستره سرزمینی وسیع با خرده فرهنگ های متعدد برخوردارند با دو ضرورت توأمان مواجهند؛ اول حفظ خرده فرهنگ های محلی به منظور بقای میراث فرهنگ های قومی و محلی و مصون ماندن از بحران هویت نسل های آینده و دوم ایجاد همبستگی ملی و وحدت میان فرهنگ ها، قومیت و نژادهای مختلف زیر پرچم و ملیت واحد. 

 

دامنه بسیج از ابتدای تأسیس آن تا کنون همه اقوام و نژادها و زبان های محلی مختلف در سراسر ایران اسلامی را دربر گرفته و همواره عضویت در بسیج و بخش های مختلف ساختار آن مجرا و کانالی برای اتصال قومیت ها و اقلیت ها به بدنه حاکمیت ملی کشور بوده است ضمن آنکه برنامه های بسیج با ویژگی های خاص آن برای هر محل و هر قومیت، فرصتی برای تجدید حیات و بقای فرهنگ های بومی و محلی بوده اند.

 

ظرفیت وحدت بخشی و ایجاد انسجام ملی و هماهنگی و همکاری میان خرده فرهنگ ها و قومیت ها در بسیج در حدی بسیار بالا موجود است و هر سال در مناسبت های مختلف و وقایع مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سال های گذشته بارها بسیج میقات ایرانیان مسلمان از نقاط مختلف کشور و با زبان ها و فرهنگ های مختلف بوده است.

 

قرین شدن نام و مفهوم بسیج با باورهای ناب و اصیل اسلامی و عادات مثبت و رفتارهای انسانی همچون ایثار و از خود گذشتگی، تواضع و فروتنی، نوع دوستی و همیاری، مجاهدت و خستگی ناپذیری و غیره که ویژگی بسیجیان محسوب می شود این واقعیت را بدیهی می‌سازد که بسیج قادر است بهترین محیط، مناسب‌ترین بستر و کارآمدترین روش‌ها و برنامه‌ها را برای تعالی فردی و بالندگی شخصی افراد به ویژه جوانان و نوجوانان فراهم نماید.

 

بسیج به عنوان نهادی برخاسته از دل مردم که در همۀ زمینه ها سازماندهی شده است و با گسترشی که در بین همۀ اقشار جامعه و با تعهد بالایی که به آرمان های نظام جمهوری اسلامی دارد، می تواند در عرصۀ کارآفرینی کمک شایان توجهی به آحاد جامعه در راستای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی بکند همان طور که طی سال های اخیر ثابت کرده است که بسیج با راه اندازی کارگاه های کوچک اقتصادی می تواند در ایجاد اشتغال و کارآفرینی و بهبود وضعیت معیشتی مردم به خصوص در روستاها نقش مهمی را ایفا کند.

 

*بسیج در نگاه امام راحل و رهبری

امام خمینی (ره) در خصوص اهمیت حضور بسیج در جامعه فرمودند: «بسيج شجره طيبّه و درخت تناور و پرثمری است كه شكوفه های آن بوی بهار وصل و طراوات تعيين و حديث عشق می دهد و بار ديگر تأكيد می كنم كه غفلت از ايجاد ارتش بيست ميليونی سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت.»

 

مقام معظم رهبری نیز در این خصوص بیان کردند: «بسيج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه اي است كه اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحناه و فداه) و اين انقلاب مقدس به آن نيازمند است و اگر بسيج در دوران پس از جنگ نبود و اگر امروز هم نباشد، كميت اين انقلاب و اين نظام واهمه حركت های سازنده اين كشور لَنگ است.»

 

 

*بسیج؛مصداق واقعی خدمت

«بسیج» سال 58 به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی جهت کمک به محرومان و مستضعفان در جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد و خراسان جنوبی نیز از نعمت بسیج بی بهره نمانده است و طی 42 سال اخیر وجود بسیج برای خطه خاوران برکات بسیاری را به دنبال داشته است.

 

بسیج و بسیجیان نه تنها در زمینه های فرهنگی و قرآنی بلکه در زمینه های اشتغال زایی، کارآفرینی، عمرانی، اقتصادی مقاومتی در خطه خاوران حضوری فعال دارند و بدون هیچ مُزد و منتی مشغول به خدمت به مردم شرق کشور هستند و از هیچ نوع خدمتی دریغ نمی کنند.

 

طی دو سال اخیر که فشار تحریم ها و مسائل اقتصادی همزمان با شیوع کرونا افزایش پیدا کرد بسیج از پا ننشست و تلاش خود را مضاعف کرد تا نگذارد خانواده ای به نان شب خود محتاج شود و بحث توزیع بسته های غذایی و حتی بهداشتی و تحصیلی را در دستور کار خود قرار دادند.

*از اشتغال زایی تا توزیع علوفه دام

به سراغ تعدادی از پایگاه های بسیج نمونه خراسان جنوبی رفتیم که نه تنها از خدمت کردن به مردم خسته شده اند بلکه کمر همت خود را برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در این خطه کویری بسته اند. «محمد دنیایی» مسئول پایگاه بسیج امام حسین(ع) بشرویه در این راستا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: پایگاه بسیج امام حسین(ع) بشرویه از قدیمی ترین پایگاه های بسیج این شهرستان است که در سال 61 تاسیس شده است.

 

وی با بیان اینکه باید نیروهای قدیمی خود را به نیروهای جدید بدهند، افزود: در راستای جوان گرایی حدود 200 عضو جدید از جوانان و نوجوانان را در این پایگاه به کار گرفتیم که بسیار فعال هستند و 8 حلقه صالحین تشکیل داده اند.

 

دنیایی با اشاره به اینکه چهار گروه جهادی در این پایگاه فعالیت دارند، ادامه داد: روزهای آخر هفته برای خدمت گروه های جهادی این پایگاه به محرومین در نظر گرفته شده است و طرح های عمرانی بسیاری را در این راستا انجام می دهند.

 

مسئول پایگاه بسیج امام حسین(ع) بشرویه در ادامه بیان کرد: در مسائل فرهنگی نیز این پایگاه فعالیت های خوبی را انجام می دهد تا بتواند جوانان و نوجوانان بسیاری را جذب بسیج و مسجد کند و مسئولیت دادن به جوانان باعث پررونق شدن پایگاه بسیج شده است.

 

وی با اشاره به فعالیت پایگاه بسیج امام حسین(ع) بشرویه در زمینه اشتغال زایی گفت: یک صندوق قرض الحسنه توسط این پایگاه راه اندازی شده است که 70 نفر عضو این صندوق هستند و ماهیانه از یک تا 6 میلیون تومان جهت توسعه کسب و کارهای کوچک خانگی پرداخت می شود.

 

دنیایی ادامه داد: در این راستا حدود 30 نفر از ابتدای سال تاکنون وام بی بهره از این صندوق برای اشتغال زایی دریافت کرده اند.

 

مسئول پایگاه بسیج امام حسین(ع) بشرویه در پایان عنوان داشت: با توجه به مشکلات خشکسالی و نبود علوفه این پیاگاه در این زمینه ورود پیدا کرد و در این راستا 500 تُن علوفه را در بشرویه توزیع کرد و این موضوع ادامه دارد.

*اجرای طرح های عمرانی جهت خدمت به نیازمندان

«براتعلی حیدری» مسئول پایگاه بسیج شهید باکری روستای میرآباد زیرکوه هم در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: پایگاه بسیج شهید باکری روستای میرآباد زیرکوه در زمینه های مختلفی از جمله قرآنی، ورزشی، فرهنگی، بصیرتی و غیره حضور فعالی دارد.

 

وی با اشاره به طرح شهید سلیمانی بیان کرد: در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی این پایگاه به میدان آمد و بحث ضدعفونی محله های مختلف روستا را بر عهده گرفت و توزیع موادضدعفونی، غذای گرم و بسته های معیشتی را در دستور کار خود قرار داد.

 

حیدری با بیان اینکه یک گروه جهادی در این پایگاه بسیج فعالیت دارد، افزود: این پایگاه با کمک خیرین توسط اعتباری بالغ بر 70 میلیون تومان جهت بازسازی مسجد روستا جمع آوری و هزینه کند.

 

مسئول پایگاه بسیج شهید باکری روستای میرآباد زیرکوه ادامه داد: گروه جهادی شهید باکری طرح های عمرانی مختلفی از جمله حصارکشی مسجد، مرمت و ساخت پایگاه و کارهای عمرانی مختلف در روستا جهت کمک به نیازمندان انجام می دهد.

 

وی بیان کرد: گروه جهادی شهید باکری در حال حاضر مشغول به احیای و مرمت قنات روستا است که با کمک مردم و جهاد سازندگی تاکنون اعتباری بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در این زمینه هزینه کرده است.

 

حیدری به طرح گشت محله محور اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح ۳ تیم گشت محله محور توسط پایگاه بسیج در طول شب ها در روستا جهت حفظ و تامین امنیت مردم مشغول به گشت زنی می شوند.

 

*تربیت 10 حافظ کل قرآن کریم

«اعظم عیدی» مسئول پایگاه بسیج خواهران سبیکه شهرستان سرایان نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: برنامه های مختلفی از جمله زن تراز انقلاب و شاخص های بسیجی و فرهنگی بسیاری توسط این پایگاه در فضای مجازی و حقیقی برگزار شده است.

 

وی با بیان اینکه پایگاه بسیج خواهران سبیکه شهرستان سرایان یک پایگاه تخصصی قرآن کریم است، افزود: در این پایگاه حدود 258 متربی قرآن کریم فعالیت دارند و 10 حافظ کل قرآن کریم تربیت کرده اند و 141 نفر نیز جز نیروهای قرآنی در این پایگاه هستند.

 

مسئول پایگاه بسیج خواهران سبیکه شهرستان سرایان به فعالیت های علمی این پایگاه اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس این پایگاه اقدام به برگزاری کلاس های علمی برای تمامی مقاطع تحصیلی کرده است.

 

عیدی با اشاره به سایر فعالیت های پایگاه بسیج خواهران سبیکه سرایان عنوان کرد: این پایگاه در زمینه اجرای طرح شهید سلیمانی و رزمایش کمک های مومنانه حضور فعالی داشته است.

 

*بسیج؛ بزرگترین و ابرقدرت معنوی دنیا

سردار «علی قاسمی» فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی هم گفت: بسیج خالصانه و برای رضای خدا سازماندهی شد و خدمات بسیج در همه دوران انقلاب مثل خورشید می درخشد.

 

وی در ادامه بیان داشت: بزرگترین و ابرقدرت معنوی دنیا در بسیج است و در هیچ کجای دنیا این روحیه معنوی بسیج وجود ندارد و همین رمز ماندگاری انقلاب و فرهنگ شهید و شهادت است.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه باید از الگوی شهدا به نحو احسن استفاده کنیم، گفت: بسیج بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور است که باید پیش رو و پیش برنده باشد.

 

وی با بیان اینکه بسیجیان باید بهترین خدمت را به جامعه داشته باشد و موانع  و مشکلات کشور را بردارد و حمایت کند، عنوان کرد: بسیج متصل به قدرت پایان ناپذیر مردم است و نباید او را از عقبه مردمی آن جدا کنیم.

 

سردار قاسمی با تأکید بر اینکه عزت و کمال ما از مسیر رضای خدا می گذرد که شهدا از همین مسیر رفتند، بیان کرد: بسیج نهادی مردمی و برخاسته از متن ملت است و امروز نیاز جامعه ما اخلاق و معرفت است.

 

*نقش ترویج تفکر و فرهنگ بسیجی در زمینه سازی ظهور

آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: جمهوری اسلامی با پشتوانه امام خمینی (ره) و بسیج مردمی در شرایطی به پیروزی رسید که استکبار جهان را فرا گرفته بود.

 

وی با بیان اینکه معادلات و تصورات دشمن با صدور تفکرات بسیجی شکست خورده است لذا نمی‌توانند تحمل کنند پس وقت ظهور را مردم بسیجی تعیین می‌کنند، اظهار کرد: وقتی جهان در حد نصاب اندیشه و تفکر فرهنگ بسیجی داشته باشد و همواره ریز و درشت کارها با طرح و اندیشه انجام شود، آن زمان ظهور است.

 

امام جمعه بیرجند به فشارهای اقتصادی دشمن بر کشور و ملت ایران اشاره کرد و گفت: اما حالا مشخص است که خود دشمن نخواهند ماند و شکست خوردند.

 

وی با اشاره به اقدام سپاه در برابر قصد دزدی نفتکش ایرانی توسط آمریکا، بیان داشت: آنها می خواستند از خود قدرتی نشان دهند و نفت کش ایران را تخلیه کنند اما نیروهای شجاع نیروی دریایی سپاه پاسداران جلوی آن ها را گرفتند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به اقدامات خوب دولت سیزدهم اشاره و عنوان کرد: طی ۱۰۰ روز در کشور ۱۰۰ میلیون واکسن کرونا تزریق شد لذا این شرایط پیش آمده و این مجلس، دولت و قوه قضاییه انقلابی در حال فعالیت هستند اما کار و تلاش همگانی می‌طلبد.

 

 

کد خبر 1119982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha