تصمیم‌گیری‌ها در حوزه آب را باید بر سازگاری با کم آبی مطابقت دهیم

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان عنوان کرد: تصمیم‌گیری‌ها در حوزه آب را باید بر سازگاری با کم آبی مطابقت دهیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، دهمین کنفرانس بین‌المللی سامانه‌های سطوح آبگیر باران با حضور مدیر عامل این شرکت و جمعی از مدیران استانی در دانشگاه کردستان برگزار شد.

 

 

آرش آریانژاد مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در دهمین کنفرانس بین‌المللی سامانه‌های سطوح آبگیر باران که با حضور جمعی از مدیران استانی در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: این شرکت در سنوات گذشته تفاهم‌نامه خوبی با دانشگاه کردستان منعقد کرده‌ و امروزه ارتباط بین دستگاه‌ها برای حفاظت از منابع آب و گذر از بحران خشکسالی، امری ضروری است.

 

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: متأسفانه در سال گذشته خشک‌ترین سال را در 50 سال گذشته را تجربه کردیم به نحوی که حدود 30 درصد نسبت به سال قبل و به نسبت دراز مدت 35 کاهش بارندگی را در استان شاهد بودیم.

 

 

وی اضافه کرد: علی‌رغم بارندگی‌های اخیر هنوز با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم و این برای ما هشداری است که باید تصمیم‌گیری‌ها در حوزه آب را بر سازگاری با کم آبی مطابقت دهیم.

 

 

آریانژاد به تغییر اقلیم در کشور اشاره و اظهار کرد: تغییر رفتار اقلیم، بر تصمیمات کلان آب در سطح وزارت نیرو نیز تاثیرگذار است و با نگاهی اجمالی بر آمارها می‌توان مشاهده کرد که سرانه آب تجدیدپذیر ما طی سی و پنج سال گذشته تا به امروز حدود یک هزار و 250 مترمکعب کاهش داشته است.

 

 

مدیر عامل این شرکت یادآور شد: پتانسیل آب استان کردستان در بخش آب‌های سطحی 4.7 میلیارد مترمکعب و در حوزه منابع زیرزمینی حدود نیم میلیارد، آب قابل برنامه‌ریزی دو میلیارد مترمکعب و مصرف آب استان نیز یک میلیارد و 200میلیون مترمکعب است.

 

 

وی از وضعیت رواناب‌های استان خبر داد و عنوان کرد: این استان دارای 6 درصد رواناب به نسبت کشوری است که از این میزان حدود 60 درصد از بخش منابع آب زیرزمینی مصرف و مابقی از آبهای سطحی تأمین می‌شود که این زنگ خطری است برای ما، چرا که عمده بارش‌ها در غرب استان بوده در حالیکه شرق استان محور توسعه است.

 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اعلام کرد: امروزه در دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی شاهد بیش از 750 میلیون متر مکعب کاهش حجم مخزن در منابع آب زیرزمینی هستیم به نحوی که یک چاه کشاورزی در این مناطق معمولا در عمق 200 متری به آب می‌رسد.

 

آریانژاد به عمده چالش‌های آب استان اشاره کرد و افزود: از عمده چالش‌های آب این استان، بارگزاری فشار بیش از حد بر آبخوان‌های منابع آب زیرزمینی است و اگر این فشار را بر آب‌های سطحی منتقل نکنیم تا افق 1425 بواسطه حفر بیش از حد چاه و برداشت‌های بی رویه از منابع زیرزمینی، در شرق استان با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.

 

 

وی اصلی‌ترین ذینفعان بخش آب را مردم دانست و افزود: بهترین راهکار برای نجات آب همراهی مردم خصوصا کشاورزان و سپس اجرای صحیح طرح‌های تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی با رویکرد سازگای با کم آبی، است.

 

 

مدیر عامل این شرکت افزود: در حال حاضر در حوزه آب تمام توجه‌ها به وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی است، در حالیکه ذینفعان، خود بهترین مدیران در این حوزه هستند و هر کس چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی می‌توانند در حفاظت از منابع آب استان قدم‌های تاثیرگذاری بردارند.

 

 

وی در پایان به مشکلات پروژه‌های آبی استان اشاره کرد و اضافه کرد: در حال حاضر عمده مشکل این طرح‌ها عدم تخصیص اعتبار کافی و به موقع برای اجرای این پروژه‌هاست.

کد خبر 1120060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha