الگوی کشت متناسب با منابع آبی کشورمان نیست

محمدولی سامانی با اشاره به اینکه سطح کشت فعلی بیش از توان اکولوژیک و اکنون بار اضافی از دیدگاه زیست محیطی بر سرزمینمان تحمیل شده است، گفت: الگوی کشت متناسب با منابع آبی کشورمان نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، جمال محمدولی سامانی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آب شب گذشته (پنجشنبه 4 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه مصارف آب شامل کشاورزی، شرب، صنعت و بخش محیط زیست است، گفت: بر اساس آمارها، 80 تا 90 درصد مصارف آب کشور متعلق به کشاورزی است. در اوایل انقلاب میزان سطح زیر کشت زراعی و باغی حدود 80 هزار هکتار بود و بر اساس آمارها، اکنون این رقم حدود سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

 

وی با بیان اینکه حدود 300 هزار هکتار کشت آبی داریم، گفت: در برنامه سوم تا ششم توسعه و همه برنامه های بودجه های سنواتی، الگوی کشت، توصیه و به عنوان تکلیف به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده اما تاکنون الگوی کشت در سطح کشور وجود نداشته است.

 

این کارشناس مسائل آب با اشاره به اینکه سطح کشت فعلی بیش از توان اکولوژیک و اکنون بار اضافی از دیدگاه زیست محیطی بر سرزمینمان تحمیل شده است، گفت: الگوی کشت متناسب با منابع آبی کشورمان نیست. باید الگوی کشت بهینه و با سطح زیر کشت متناسب با توان اکولوژیکی منطقه باشد که این اتفاق نیفتاده است.

 

وی با بیان اینکه حق آبه بخش کشاورزی حوزه زاینده رود از سال 1377 تاکنون حداقل دو برابر شده است، گفت: حدود 25 درصد سطح زیر کشت در حوضه زاینده رود تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.

 

محمدولی سامانی با اشاره به اینکه در تمام کشور بر اساس اسناد بالادستی موضوع آبیاری تحت فشار همیشه بوده و حتی از صندوق توسعه ملی هم یک سهمی داشته است، ادامه داد: 85 درصد هزینه ها در این موضوع به عهده دولت و بلاعوض می باشد و 15 درصد هم آورده های کشاورزان است.

 

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آب با بیان اینکه حدود 25 درصد سطح زیر کشتی که در حوضه زاینده رود قابل کشت بوده تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است، گفت: اجرای این طرح عملا بدون هدف است؛ وقتی که این کار هیچ تاثیری در زاینده رود نداشته است بنابراین آب بیشتر در توسعه سطح زیر کشت مصرف شده البته نظارت ها ضعیف است.

 

وی یکی از راهکارهای مهم را ارزیابی و هدف گذاری عنوان کرد و در ادامه درباره بند 5 سند احیای حوضه آبریز زاینده رود که اشاره شده ساماندهی برداشت آب باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در این مورد باید باز تخصیص صورت گیرد هم در خصوص آب های سطحی و هم آبی های زیر زمینی. در مبنای برنامه ریزی هر منطقه باید یک سند آمایشی داشته باشیم.

 

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آب درباره راهکار کوتاه مدت گفت: باید هم مصارف را کاهش دهیم و هم بهره وری را بالا ببریم ؛کاهش مصارف در کشت نکردن، بستن چاه های غیر مجاز و الگوی کشت است.

 

وی با بیان اینکه در حوضه زاینده رود کشاورزی معیشتی داریم، گفت: بنابراین دولت باید معیشت مردم را به شکلی تامین کند که در قالب پرداخت خسارت ، بیمه و کنترل و هدایت الگوی کشت به سمت مطلوب حرکت کند.

کد خبر 1120352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha