باید صنعت فضایی را در کشور کاربردی کنیم/ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در فعالیت‌های فضایی

براری بر ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در فعالیت‌های فضایی تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم صنعت فضایی را در کشور کاربردی کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی شب گذشته (جمعه 5 آذر) در گفتگوی 18 و 30 دقیقه شبکه خبر سیما با بیان اینکه پیش از یک برنامه ۱۰ ساله جامع فضایی داشتیم که سال ۸۵ شروع و تا سال ۹۴ ادامه داشت، گفت: کشور از سال ۹۵ فاقد یک برنامه جامع در این باره بوده است.

 

وی با بیان اینکه در جلسه شورای عالی فضایی که به ریاست رئیس جمهوری برگزار می‌شود، ۶ وزیر و رؤسای سه ارگان شامل صدا و سیما، سازمان برنامه و بودجه و ستاد کل عضو هستند؛ به معنای دیگر این ۹ نفر از بازیگران اصلی صنعت فضایی کشور هستند، ادامه داد: با هماهنگی‌های وزارت ارتباطات، همه ارکان دست اندرکار و رئیس جمهور طی چند ماه گذشته برنامه‌ای جامع تا ۱۴۰۱ جهت تعیین زمان قرارگیری ماهواره در مدار تدوین شد.

 

رئیس سازمان فضایی با اشاره به اینکه جزئیات این برنامه شفاف سازی شده و وظایف همه ارکان تعیین شده است؛ این اقدام مهمترین دستور کار این جلسه بود، افزود: در نشست امروز شورای عالی فضایی، رئیس جمهور تاکید کرد علاوه بر تسریع در قراردادن ماهواره در مدار لئو، برنامه ۱۰ ساله دستیابی به مدار ژئو تدوین و در نشست بعدی شورا ارائه شود.

 

براری با بیان اینکه برنامه بلند مدت دیگر، در خصوص دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری است که باید با تلاش مضاعف و بررسی‌های کارشناسی، در کوتاه‌ترین زمان محقق شود، تصریح کرد: اولویت بعدی، کاربردی کردن صنعت فضایی در کشور است. همان طوری که بسیاری کشور‌های دنیا از این صنعت استفاده می‌کنند، ما نیز باید تلاش کنیم صنعت فضایی را در کشور کاربردی کنیم.

 

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و استارتاپ‌ها در توسعه فضایی کشور نیز از دیگر محور‌های مهمی بود که در این جلسه به آن اشاره شد، تاکید کرد: با ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی در فعالیت‌های فضایی، بخشی از نیاز‌های مالی این صنعت تامین می‌شود.

 

وی  درباره برگزاری جلسات شورای عالی فضایی افزود: دومین نشست شورای عالی فضایی اسفندماه برگزار می‌شود. قرار شد این جلسات به صورت مستمر برگزار شوند، تا به نتایج خوبی دست پیدا کنیم و محور‌هایی که امروز مشخص شد را به نتیجه برسانیم.

 

یادآور می شود: جلسه شورای عالی فضایی کشور روز گذشته (جمعه، پنجم آذر) پس از ۱۰ سال به ریاست رئیس جمهوری در وزارت ارتباطات برگزار شد.

کد خبر 1120627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha