​ایجاد صنایع بزرگ و آب‌بر بدون کار مطالعاتی خطایی استراتژیک است

​سماکچی ایجاد صنایع در نقاط مختلف کشور را بدون انجام کارهای مطالعاتی یک خطای استراتژیک دانست و گفت: سواحل شمال برای استقرار کارخانجات فولاد و کلا صنایع آب‌بر ظرفیت بسیار خوبی دارند.

«محمد رسول سماکچی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، مشکلاتی که برخی استان‌های کشور به جهت کم‌آبی و بروز خشکسالی‌های مستمر با آن مواجه شده‌اند را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ایجاد صنایع در نقاط مختلف کشور آن هم بدون انجام یک کار مطالعاتی دقیق یک خطای استراتژیک محسوب می‌شود.

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران شعار تولید، پشتیبانی و مانع زدایی که در طلیعه امسال توسط مقام معظم رهبری اعلام شد را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: بدون شک یکی از راه‌های حمایت از تولید و مانع‌زدایی این است که در زمان ایجاد صنایع و کارخانجات به آمایش سرزمینی هر استان و منطقه توجه ویژه شود.

 

سماکچی با بیان اینکه بهتر است صنایع آب‌بر به ویژه کارخانجات فولاد از استانی مانند اصفهان که دچار مشکلات سخت کم‌آبی است خارج شود تصریح کرد: در راستای برقراری عدالت آب در استان‌های مختلف کشور به ویژه اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد ابتدا باید کارهای علمی و پژوهشی برای تامین آب شرب و آب کشاورزی انجام و سهم آب‌های زیرزمینی و بارش‌ها احصاء شود.

 

وی تهیه یک نقشه راه برای انجام فعالیت‌های کشاورزی و ایجاد صنایع در استان‌ها را با در نظر گرفتن ظرفیت آبی آن‌ها امری لازم و ضروری خواند و ضمن تاکید بر تبدیل چنین مواردی به قانون اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود مسئولان در میان مدت و ظرف مدت سه سال کلیه کارخانجات فولادی که مصرف آب بسیار بالایی دارند را از استان‌های کم آب خارج کنند.

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان گیلان انتقال صنایع آب‌بر به استان‌هایی که مشکل آب ندارند را راه حلی اثرگذار برای برون رفت از چالش‌های اخیر دانست و گفت: سواحل جنوب به ویژه بندر عباس یا سواحل شمال به ویژه رشت و انزلی برای انتقال و استقرار کارخانجات آب‌بر و صنایع فولادی ظرفیت بسیار خوبی دارند.

 

سماکچی با اشاره به اینکه آمایش سرزمینی یکی از مؤلفه‌های مهم جهش تولید و تحقق راهبردهای اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود ابراز داشت: مطمئنا بدون خارج کردن صنایع آب‌بر از استان‌های کم‌آب مشکل آب اصفهان و یزد حل نخواهد شد از طرفی باید یک برنامه‌ اصولی در حوزه کشت محصولات کشاورزی مطابق با سند آمایش سرزمینی تدوین شود.

 

وی ممنوعیت کشت برنج در اصفهان و تولید محصولاتی که به آب مصرفی کمتری نیاز دارند را راهکاری دیگر برای رفع مشکلات و  چالش‌های به وجود آمده اعلام کرد و گفت: همزمان با اجرای این اقدامات، دولت برای تامین آب شرب مورد نیاز هم می‌تواند تجهیزات آب شیرین کن را در سواحل جنوبی و شمالی مستقر نماید.

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پایان خاطرنشان کرد: نهادینه کردن فرهنگ مصرف آب چه در حوزه خانگی، کشاورزی و صنعتی از طریق اجرای برنامه‌های فرهنگی از دیگر ضروریاتی است که در کشور شدیدا به ترویج و تبلیغ آن نیازمندیم زیرا بدون فرهنگ درست مصرف کردن هیچ توسعه و پیشرفتی رخ نمی‌دهد.
 

 

کد خبر 1120737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha