ظهور امپریالیسم دیجیتال با نرم افزارهای جاسوسی اسرائیل/  هر چه می خوانید تبدیل به هدف می شوید!

نرم افزارهای جاسوسی اسرائیل نقش کلیدی رژیم صهیونیستی را در تلاش برای ساکت کردن یا به خطر انداختن هر کسی که با اشغالگری این رژیم و سیاست‌های خارجی متحدان مستبد خود در خاورمیانه مخالف است، برجسته می‌کند.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: نرم افزارهای جاسوسی اسرائیل که رسوایی های بسیار زیادی را به بار آورده اند نقش کلیدی رژیم صهیونیستی را در تلاش برای ساکت کردن یا به خطر انداختن هر کسی که با اشغالگری اسرائیل و سیاست‌های خارجی متحدان مستبد خود در خاورمیانه مخالف است، برجسته می‌کند.

«میدل ایست آی» که بستری برای دیدگاه‌های انتقادی درباره خاورمیانه از جمله اشغال فلسطین توسط اسرائیل فراهم کرده است از جمله سایت هایی است که هدف حمله سایبری مرتبط با یک شرکت نرم افزار جاسوسی تل‌آویو قرار گرفت که قبلا در ایالات متحده تحریم شده بود.

 بر اساس گزارش ها، یک شرکت امنیتی آنلاین تعدادی از سایت ها که با خاورمیانه مرتبط بودند و تمرکز قوی بر یمن و درگیری های اطراف داشتند،شناسایی کرد که از آن جمله می توان به چندین سایت رسانه ای مرتبط با حزب الله و حوثی ها و یک وب سایت که توسط مخالفان سعودی اداره می شود،اشاره کرد.

این حمله به گفته یک شرکت امنیت سایبری مستقر در تورنتو پیوندهای قوی با یک شرکت اسرائیلی «کاندیرو» دارد که نرم‌افزارهای جاسوسی خود را فقط به دولت‌ها می‌فروشد.

چنین سوء استفاده‌هایی به مهاجمان این امکان را می‌دهد تا قربانیان را بر اساس انتخاب آنها از اخبار و به طور ضمنی تمایلات سیاسی آنها هدف قرار دهند.

کاندیرو مانند بسیاری از شرکت‌های جاسوسی مستقر در غرب همراه با مشتریان مستبد خود جنگ علیه حریم های خصوصی را رهبری می‌کند اما برای توقف فعالیت های آن کار بسیار کمی انجام شده است.

در اوایل سال جاری، مایکروسافت فاش کرد که کاندیرو از سیستم عامل ویندوز خود برای جاسوسی از سیاستمداران، فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران، دانشگاهیان، کارکنان سفارت ها و مخالفان سیاسی که نیمی از آنها در تشکیلات خودگردان فلسطین زندگی می کردند،استفاده می کند.

جولای گذشته، گزارش شد که حدود 50000 نفر هدف احتمالی پگاسوس، نرم افزارهای جاسوسی ساخته شده توسط NSO Group، یک شرکت دیگر اسرائیلی هستند.

 همانند کاندیرو، هدف های این شرکت نیز شامل فعالان جامعه مدنی مانند روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر بود.

در سال 2019 مشخص شد که Dark Matter، یک شرکت امنیت سایبری مستقر در امارات از کارمندان سابق NSA برای جاسوسی از دشمنان مورد نظر دولت امارات استفاده می‌کند.

 یکی از تلاش‌های Dark Matter استفاده از ابزاری به نام «کارما» برای هک کردن دستگاه‌های متعلق به فعالان از جمله برنده جایزه نوبل یمنی «توکل کرمان» و حتی امیر قطر بود.

سایر اهداف شناخته شده شامل صدها فعال دیگر، روزنامه نگاران و بستگان آنها بودند و با توجه به مخفی کاری اینگونه شرکت ها قطعا این ها فقط نوک یک کوه یخ بسیار بزرگتر هستند.

مصونیت کامل عملکرد کاندیرو نشان دهنده گسترش سرکوب فراملی است. نه تنها روزنامه نگاران و فعالانی که توجه را به نقض حقوق بشر جلب می کنند در معرض خطر قرار می گیرند بلکه اکنون به نظر می رسد هرکسی که ممکن است به آنچه آن افراد می گویند علاقه مند باشد نیز هدف قرار گرفته است.

بخش نظارت خصوصی به عنوان یک ابزار مناسب برای امپریالیسم دیجیتال در حال رشد است و به طور بسیار فراگیر عمل می کند.

این شرکت ها از داده‌های رسانه های اجتماعی برای ایجاد نمایه‌های تهدید به منظور شناسایی مخالفان استفاده می کنند و به این ترتیب به عنوان مثال کسی که مخاطب سایت هایی مانند «میدل ایست آی» را مطالعه می کند بیشتر یک خطر امنیتی ایدئولوژیک برای دولت اسرائیل یا عربستان محسوب می شود.

به این ترتیب امنیتی کردن باورهای سیاسی مردم به ویژه آنهایی که در برابر امپریالیسم، استعمار یا استبداد مقاومت می کنند، به شدت در حال افزایش است.

اما با وجود رسوایی های متعدد به نظر می رسد که برای جلوگیری از اقدامات این شرکت های جاسوسی اقدامات بسیار کمی انجام شده است .

خصوصی سازی دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی و رشد قارچ گونه شرکت های خصوصی که توسط ماموران دفاع سابق و اعضای سابق موساد تاسیس شده اند نه تنها تهدیدی برای فلسطینی های ساکن سرمزین های اشغالی ،غزه و کرانه باختری اشغال شده است بلکه تهدیدی برای کلیه شهروندان کشورهای خلیجی به شمار می آید و همه این ها با نرم افزار جاسوسی اسرائیلی که به دیکتاتوری های جهان عرب فروخته شده است انجام می گیرد.

کد خبر 1121165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha