حمایت از بخش خصوصی موجب توسعه گردشگری استان خواهد شد

بیدخوری گفت: اداره میراث فرهنگی و گردشگری علاقه ای به تصدی گری ندارد اما ما با حمایت از بخش خصوصی زمینه توسعه بیشتر گردشگری در استان را فراهم می کنیم.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ همه ما در حرم مطهر رضوی و بسیاری از بقاع متبرکه از جمله یاسر ناصر و قدمگاه شاهد حضور زائران خارجی زیادی به ویژه عرب زبان از کشورهای مختلف بوده ایم، زائرانی که اولویت اصلی آنها برای سفر به ایران زیارت امام رضا (ع) است. بر اساس آمارها مشهد تا قبل از شیوع کرونا سالانه پذیرای بیش از 30 میلیون زائر بوده است که بر اساس آمار سال 97، از این رقم حدود دو میلیون زائر آن خارجی بوده است. در گذشته و در دهه های 60 و 70 اکثر زائرانی که به مشهد مشرف می شدند شاید 10 روز و یا بیشتر میهمان مشهدی ها بودند اما در سالهای اخیر و قبل از کرونا آمار ماندگاری زائر در مشهد به دو نیم روز رسیده بود و مسئولان به دنبال راهکاری برای افزایش ماندگاری بودند که کرونا میهمان ناخوانده جهان، موجب شد صنعت گردشگری را مانند دیگر مشاغل و فعالیت ها دچار مشکل کند.حال بعد از حدود دو سال از شیوع کرونا که صنعت گردشگری در حال رونق است و اکنون میزبان زائران زیادی به ویژه از کشورهای همسایه و عراق هستیم، دوباره موضوع بحث گردشگری و رونق آن در ابعاد مختلف مطرح می شود به ویژه که این صنعت نقش مهمی در ارزآوری برای کشور دارد.به همین منظور این خبرگزاری با «یوسف بیدخوری» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفتگویی داشته که در ادامه می خوانید:

 

مشهد چگونه می تواند در صنعت گردشگری نقش خود را ایفا کند و گردشگران زیادی را جذب کند؟

توسعه صنعت گردشگری با کشور عراق از اولویت های کشور ما بوده است و بیش از نیمی از گردشگران ورودی به کشور ما در سال 98 عراقی ها یودند و نکته قابل توجه این است که آنها در سفر خود به ایران حتما به مشهد به واسطه مضجع شریف امام رضا (ع) سفر می کنند و جزو اولویت های حضور آنها در ایران است و این برای ما فرصت مغتنی است که از حضور عراقی ها در مشهد استفاده حداکثری داشته باشیم.

 

بعد از فروکش کردن کرونا و ابلاغ دستور العمل نحوه ورود گردشگران خارجی به کشور ما، ما برای هماهنگی بین دستگاههای اجرایی، ابتدا همایشی به صورت تخصصی در وزارت امور خارجه برگزار کردیم و در ادامه برای تعامل بین بخش های خصوصی گردشگری ایران و عراق 55 شرکت خدمات مسافرتی عراق به مشهد دعوت شدند تا با جلسات دو جانبه «بی تو بی» مشکلات زائران عراقی در بحث های مختلف چون درمان، اسکان، حمل و نقل بررسی شود. این جلسات با سایر کشورها از جمله آذربایجان، کویت، عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار خواهد شد تا بیش از پیش میزبان کشورهای مسلمان در مشهد باشیم.

 

بخش خصوصی به چه مقدار در رونق صنعت گردشگری کمک می کند؟

مشهد بیشترین ظرفیت واحدهای اقامتی را در کشور دارد و بالاترین کیفیت خدمات در مشهد ارائه می شود لذا استفاده از این ظرفیت های بی نظیر مستلزم این است که بخش خصوصی و دولت تحرک بیشتری در این خصوص داشته باشند و در چشم اندار پسا کرونا این کارها می تواند ارتباطات و توسعه اقتصادی را بیشتر کند و اقتصاد گردشگری را بهبود ببخشد. اداره میراث فرهنگی و گردشگری علاقه ای به تصدی گری ندارد اما ما با حمایت از بخش خصوصی زمینه توسعه بیشتر گردشگری در استان را فراهم می کنیم.

 

با وجود اینکه کرونا همچنان میهمان ما است، اما شاهد حضور گسترده زائران خارجی به ویژه عراقی ها هستیم، آیا نظارتی نسبت به رعایت پروتکل ها هم در واحدهای اقامتی و هم نسبت به زائران خارجی که وارد ایران می شوند، وجود دارد؟

کرونا به حوزه گردشگری به ویژه واحدهای اقامتی آسیب جدی وارد کرد و البته این برای تمام دنیا بود اما خوشبختانه از زمانی که کشورها به سمت درمان کرونا با واکسیناسیون شدند، با کاهش چشم گیر آمار مرگ و میر، سفر و گردشگری در حال رونق است و مشهد نیز به واسطه امام هشتم (ع)، بعد از تعطیلات دهه آخر صفر شاهد حضور گسترده زائران به ویژه زائران عراقی بوده است و اکنون واحدهای اقامتی درصد اشغال بالای 70 درصدی را تجربه می کنند.

 

اما یکی از محورهای اصلی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط واحدهای اقامتی است به همین منظور با واکسیناسیون تمام پرسنل تاسیسات گردشگری اطمینان خاطر بیشتری برای افرادی که قصد سفر به مشهد دارند، را ایجاد کردیم و گردشگرانی که می خواهند وارد کشور شوند علاوه بر واکسیناسیون کامل باید حتما تست پی سی آر داشته باشند.

 

ما می بینیم که زائران عراقی علاقه ای به استفاده از تورها برای سفر به ایران ندارند و بیشتر شخصی وارد ایران و مشهد می شوند، همین امر گاها موجب ایجاد مشکلاتی هم برای خود آنها می شود و علاوه بر این سفر در قالب تور به واسطه بهره مندی گردشگر ما از بسته کامل تور، ارزآوری بیشتری برای ایران خواهد داشت. شما چه برنامه ای برای ساماندهی در بحث گردشگری دارید؟

زائرین عراقی بیشتر به صورت انفرادی به ایران سفر می کنند به همین دلیل در دریافت برخی خدمات از جمله اسکان و درمان دچار مشکلاتی می شوند لذا ما با معرفی کردن آژانس های رسمی خود به آژانس های رسمی کشور عراق ضمن ظرفیت توسعه گردشگری بین دو کشور، می خواهیم این فرهنگسازی صورت گیرد که سفرهای زیارتی به صورت کاروانی و گروهی انجام شود و اگر این اتفاق صورت گیرد، علاوه بر افزایش سود بخش خصوصی، موجب افزایش کیفیت خدمات و نظارت بیشتر میراث فرهنگی بر فعالیت آژانس ها و کیفیت خدمات آنها می شود.

 

ما برای ساماندهی وضعیت گردشگری و گردشگرانی که برای موارد مختلف از جمله درمان، زیارت، فرهنگی و اقتصادی به مشهد مشرف می شوند، نرم افزاری می خواهیم طراحی کنیم که تمام اطلاعات گردشگران خارجی برای سفر به مشهد در آن سامانه ثبت می شود. مثلا اگر فردی برای درمان می خواهد به مشهد سفر کند ابتدا تمام مدارک پزشکی از طریق این سامانه ارسال و پس از تایید، بیمارستان و مراکز درمانی لازم برای وی رزو و ویزای درمان را دریافت می کند و در صورت حضور به بیمارستان اطلاعات وی در آن سامانه ثبت و زمان ورود و خروج او به ایران ثبت می شود.

 

ثبت اطلاعات در این سامانه موجب می شود که زمینه هر گونه سوء استفاده از گردشگر در بحث اسکان، درمان، حمل و نقل و .. به حداقل برسد البته در بحث ارائه خدمات بهتر  به گردشگران باید علاوه بر میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی، وزارت امور خارجه برای صدور ویزا همکاری کند. فرایند تدوین این نرم افزار به انجمن حرفه ای گردشگری سلامت استان و کشور واگذار شده است و دستگاههای اجرایی در بخش های مرتبط به خود، بر این سامانه نظارت خواهند کرد؛ همچنین مدیریت این سامانه برای جلوگیری از هر گونه تخلف به عهده وزارت میراث خواهد بود.

 

گردشگری سلامت و درمان یکی از حوزه های مورد توجه زائران عراقی به دلیل ارزان بودن ارائه خدمات در مشهد و وجود پزشکان مجرب است، اما برخی زائران در این مسبر یا گرفتار دلالان می شوند و یا مبالغ کلانی در بحث درمان از آنها دریافت می شود، میراث فرهنگی در این خصوص چه نظارت هایی را در نظر دارد؟ 

نظارت بر فعالیت پزشکان و بیمارستان ها به صورت تخصصی برعهده وزارت بهداشت است اما وقتی موضوع گردشگری سلامت مطرح می شود، وزارت میراث فرهنگی نیز در این موضوع باید ورود کند و نسبت به همه افرادی که در قالب گردشگر برای درمان وارد کشور می شوند در کنار وزارت بهداشت، بر تمامی فعالیت پزشکان و مراکز درمانی که به این افراد خدمت می دهند نظارت می کند. لذا ما برای این منظور ما بیش از 2 هزار 300 دلالی که به زبان عربی تسلط داشتند، آموزش های لازم را ارائه کردیم و با نظارت بر این افراد تلاش کردیم چالش های حوزه درمان را برای این افراد از بین ببریم و در بحث پزشکان و دریافت مبالغ بالا، طراحی سامانه ای که ذکر شد خود می تواند این تخلفات را به حداقل برساند.

 

در پایان باید گفت: در کنار استفاده از ظرفیت گردشگری زیارت، گردشگری درمانی و سلامت یک از ظرفیت های بسیار خوب در مشهد است که باید به خوبی از آن استفاده کنیم .

 

کد خبر 1121310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha