لزوم شناخت وقایع تاریخی/ متولیان فرهنگی در معرفی میرزاکوچک کم کاری کردند

زادبر با بیان اینکه روش های قدیمی برای شناساندن میرزا دیگر جواب نمی‌دهد گفت: متولیان فرهنگی روی معرفی میرزا کوچک کم کاری کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «علیرضا زادبر» عصر امروز (چهارشنبه،10 آذر) در جلسه بازخوانی نهضت جنگل در جنگ روایت‌ها که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد رشت برگزار شد اظهار داشت: متاسفانه جوان و نوجوان گیلانی شناخت درستی از میرزا کوچک جنگلی ندارد. 

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه تا سال ۵۷ هیچ اسم و نشانی از میرزا کوچک در کشور نبود افزود: ما نیز بعد انقلاب بیشتر روی اسم ها کار کردیم و به رسم‌ها و شناساندن میرزا به نسل جوان نپرداختیم و به همین علت است که تصور نوجوانان ما از الگو قهرمانان هالیوودی است.

 

زادبر کم کاری مسئولان و متولیان فرهنگی روی معرفی میرزا کوچک خان و قهرمان نشان دادن او را مورد انتقاد قرار داد و عنوان کرد: البته مهم‌تر از همه این‌ها اشکال کار ما این است که برگزاری مراسمات میرزا هنوز مردمی نشده است و به همین علت است که جوان امروز ما هنوز نمی‌داند میرزا که بود و چه کار کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به میرزا و نهضت جنگل را نباید فقط در یک ایام خاص خلاصه کرد ابراز داشت: باید کارهای فرهنگی ما به گونه‌ای باشد که از قالب دولتی و حکومتی بیرون آید و مردم به ویژه نوجوان و جوانان با آن همزاد پنداری کند.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر اولین امری که در جنگ روایت‌ها مهم است را تغییر مدل قدیمی معرفی قهرمانان و اسطوره‌ها دانست و اظهار داشت: باید زیر میز روش‌های سنتی بزنیم زیرا روش‌های قدیمی برای شناساندن میرزا دیگر جواب نمی‌دهد. 

 

زادبر وضعیت ما را در حوزه جنگ روایت‌ها وضعیت قابل قبول و قابل دفاعی ندانست و اذعان کرد: هر ساله در زمان پاسداشت ایام سالروز بزرگداشت میرزا یکسری سم پاشی‌ها و جنگ‌های روانی علیه نهضت جنگل به راه می‌افتد که امسال هم دقیقا این جریانات بروز پیدا کرد.

 

وی با بیان اینکه باید یک احساس نیاز به شناخت اسطوره‌ها و قهرمانان ملی در کشور و قشرهای مختلف ایجاد شود تصریح کرد: آنچه که برای جامعه امنیت می‌آورد تنها موشک و پهپاد و سپاه قوی نیست بلکه مولفه‌های دیگری هم برای این امر نیاز است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها شناخت وقایع تاریخی و افراد اثرگذار در آن است.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر تجاوزات و جنایت‌های قوای روس در ایران و استان گیلان را بسیار وسیع و وحشتناک خواند و گفت: یکی از دلایلی که میرزا نهضت جنگل را به راه انداخت این بود که قوای متفقین به سرعت و در عرض چند ساعت ایران را فتح کردند.

 

زادبر مولفه مهم حفاظت از کشور را در عصر کنونی هویت سازی دانست و عنوان کرد: معرفی میرزا کوچک خان، قهرمان و نماد قرار دادن او در حقیقت تولید امنیت ملی است و متاسفانه آقایان از این امر غافلند.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از درخشان‌ترین جنگ‌های نهضت جنگل نبرد پسیخان و ماسوله است اظهار داشت: در این جنگل‌های تمام عیار چند ده نفر جنگلی با ساده‌ترین ابزارهای جنگی و با تفنگ‌های سر پر در برابر صدها نیروی حکومتی ایستادند.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر تبدیل قهرمان به ضد قهرمان و چسباندن انواع و اقسام القاب دروغین نسبت به میرزا را یکی از ترفندهای دشمن علیه میرزا کوچک خان دانست و تصریح کرد: اولین گروه‌هایی که آمدند و میرزا کوچک خان را در جنگ روایت‌ها اینچنین معرفی کردند انگلیسی‌ها بودند.

 

زادبر از تلاش انگلیسی‌ها و خرج کردن پول‌های هنگفت توسط آنان برای خریدن یاران میرزا سخن گفت و یادآور شد: روش استعمار این است که گاهی اوقات به صورت خشن و خونریز وارد می‌شود و گاهی هم کم سر و صداست و ردپایی از خود بر جای نمی‌گذارد. 

 

وی مهم‌ترین دلایل انتشار نشریه جنگل را انتشار بیانیه‌های میرزا کوچک جنگلی و مقابله با شایعات علیه او تلقی کرد و گفت: میرزا کوچک جنگلی همزمان در شمال با روس‌ها از طرف دیگر با انگلیسی‌ها و از یک سو هم با نیروهای نفوذی داخلی مبارزه کرد که بیشترین آسیب نهضت هم از همین نیروی‌های نفوذی بود.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر با تاکید بر اینکه نهضت جنگل اشتباهات تاکتیکی داشت اما اشتباه با خیانت فرق می کند عنوان کرد: یکی از افرادی که در فتح تهران در زمان آخرین شاه قاجار شرکت داشت میرزا کوچک بود از طرفی میرزا می‌خواست نهضت جنگل را راه اندازی کند تا مجددا تهران را بگیرد و کشور را از دست استعمار خارجی و استبداد داخلی نجات دهد.

 

زادبر تشکیل صندوق اعانه و فرستادن برنج برای تهران و پول نقد به سایر استانها در زمان قحطی بزرگ ایران را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: متاسفانه در جنگ روایت‌ها این موضوعات از میرزا نشر پیدا نکرد و گرنه تمام نوجوانان و جوانان میرزا را شخصیت ملی و اسطوره بزرگ خود می‌خواندند.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر تصریح کرد: میرزا تجزیه طلب است و از این قبیل سخنان حرفهایی است که اخیرا برخی در توییت‌های خود به آن پرداخته‌اند اما نمی‌توان در دین داری و وطن دوستی میرزا شک وارد کرد به طوری که مقام معظم رهبری فرمودند حرکت میرزا یک حرکت صد در صد دینی و انقلابی بوده است.

 

زادبر اضافه کرد: با توسعه فضای مجازی تحرکات تخریبی علیه میرزا هم بیشتر می‌شود بنابراین ما باید شناساندن میرزا را از سنین پایه شروع کنیم زیرا در غیر اینصورت اقدامات ما خروجی مناسبی نخواهند داشت.


«مهدی پارسا» مسئول بسیج رسانه گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه یک جنگ روانی علیه میرزا اخیرا شکل گرفته است ابراز داشت: متاسفانه ظلم زیادی به میرزا شد و انتظار بود مسئولین استانی همت بیشتری به خرج می دادند و کنگره‌ای در حد میرزا برگزار می‌کردند.

 

«مهدی عزیزی» معاون سیاسی سپاه نیز در این جلسه با بیان اینکه بصیرت در حوزه سیاسی دو مقام دارد راه‌های دست یافتن به بصیرت سیاسی را برشمرد و گفت: باید از هر پندی یک بصیرت بگیریم زیرا حقیقتا پرداختن به شخصیت میرزا یک راه بصیرتی برای جوانان ما است.

 

عزیزی دومین راه برای دست یافتن به بصیرت در حوزه سیاسی را پیمودن راه مسیر اهل بصیرت دانست و خاطرنشان کرد: میرزا نماد یک شخصیت بصیر بود اما همه ما در این راه و در معرفی درست و خوب میرزا کم گذاشتیم.

 

کد خبر 1122508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha