نهضت میرزا یکی از نقاط نورانی همراهی ملت و روحانیون در یکصد سال اخیر بود

آیت الله فلاحتی مبارزه بر علیه استبداد و ایجاد امنیت و معنویت در جامعه ایرانی به ویژه جامعه گیلانی را از اهداف میرزا خواند و گفت: نهضت میرزا یکی از نقاط نورانی همراهی ملت و روحانیون در یکصد سال اخیر بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، آیت الله «رسول فلاحتی » امروز(پنجشنبه، 11 آذر) در یادواره شهید میرزا کوچک جنگلی و 152 شهید روحانی گیلان که در مصلی رشت برگزار شد اظهار داشت: در تاریخ ایران هر زمان عزت و حریت مردم توسط نیروهای مستبد مورد تعرض قرار گرفت در رأس دفاع از مردم، روحانیت وارد میدان شدند.

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه روحانیت در راه عزت ملت ایران حتی جان خود را تقدیم می‌کردند عنوان کرد: یکی از این شخصیت ها میرزا کوچک جنگلی است و حقا در یکصد سال اخیر تاریخ مبارزات ملت ایران یکی از نقاط نورانی همراهی ملت و روحانیون نهضت میرزا بود.

 

فلاحتی میرزا و نهضت جنگل را مایه فخر تاریخ مبارزات مردم ایران دانست و تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی اول جامعه ما دچار یکسری آشفتگی شد و با توجه به اعلام بی طرفی دولت آن زمان اما قدرت‌های مستبد جهان ورود کرده و کشورهای دیگر را بین خود تقسیم کردند.

 

وی با اشاره به اینکه ایران میدان تاخت و تاز انگلیسی‌ها، ترک‌های عثمانی و قوای روس شد ابراز داشت: در رأس مبارزات مردم حوزه‌های علمیه و شاگردان میرزای شیرازی و دانش آموختگان مکتب سامرا و در کنار اینها میرزا کوچک جنگلی توانستند در این دنیای آشفته حرکتی نورانی انجام دهند تا نقش استعمار را در جامعه ایران از بین ببرند.

 

امام جمعه رشت ایفای نقشی عظیم توسط میرزا در مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: میرزا در نوجوانی به مدرسه علمیه آمد و این نشان می‌داد حوزه علمیه گیلان در آن دوران تأثیر گذاری بسیار بالایی داشت. 

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه میرزا در کنار شخصیت‌های بزرگی رشد کرد و تعلیم دید اضافه کرد: دنباله نهضت مشروطیت که در دنیای آن روز و در عتبات پیچیده بود روی میرزا کوچک تأثیر بسیار بالایی گذاشت و همین ها باعث شد که او به شخصیتی ملی تبدیل شود.

 

فلاحتی یکی از نعمت‌های خدا به انسان را دارا بودن یک مربی چه در درون خانواده و چه در اجتماع دانست و ابراز داشت: میرزا در خانواده بسیار پاکی رشد کرد اما داشتن استاد و مربی دردمند و دین شناس برای انسان یک موفقیت است و میرزا در این دوران از این نعمت برخوردار بود.

 

وی اخراج بیگانگان را مهمترین هدف ملت اعلام کرد و افزود: مبارزه بر علیه استبداد داخلی و ایجاد امنیت و معنویت در میان جامعه ایرانی به ویژه جامعه گیلانی اهداف دیگری بود که میرزا دنبال کرد.

 

امام جمعه رشت با تاکید بر اینکه میرزا هیچ وقت از روحیه طلبگی خود بیرون نیامد و تا روز آخر بر همان مرام استوار بود یادآور شد: میرزا اعلام کرد در مکتب تشیع و اسلام زندگی با مردم قانون دارد و باید فرهنگ تشیع را در میان جامعه ترویج کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان حمایت خدا از مومنان را وعده حتمی پروردگار دانست و اظهار داشت: در طول چهل و دو سال اخیر بر همه ما ثابت شد که وعده های خداوند بزرگ عملی می‌شود و مردم درس‌های بزرگی از مکتب اهل بیت(ع) آموختند.

 

فلاحتی ایجاد رعب و وحشت در دل دشمن را توسط میرزا متذکر شد و با بیان اینکه اتفاقاتی که در نهضت جنگل اتفاق افتاد نیاز به بررسی دقیق دارد تصریح کرد: تا وقتی که میرزا بود و مبارزه عملی می‌کرد، دشمن خواب و آرام نداشت و در آشفتگی بود.

 

وی تقدیم هست هزار شهید و 22 هزار جانباز توسط مردم ولایت مدار گیلان را در سایه اسلام و انقلاب متذکر شد و ابراز داشت: نهضت میرزا و اهالی جنگ نهضتی بود در سایه اهل بیت عصمت و طهارت و رمز ماندگاری قیام میرزا کوچک هم همین عوامل بوده است. 

 

امام جمعه رشت نفوذ در صفوف مبارزه کنندگان و قیام کنندگان بر ضد استبداد و استعمار را توطئه خباثت انگیز دشمن دانست و عنوان کرد: میرزا کوچک آن روز به تمام قدرت‌ها یک نه بزرگ گفت و این نه بزرگ او همواره برای ما یک افتخار است.

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان خاطرنشان کرد: ما امروز مفتخربم که یکصدمین سالگرد میرزا را برگزار می‌کنیم و انشالله بتوانیم یک کنگره بین المللی را در خور شأن این مرد بزرگ برگزار کنیم.

 

 

کد خبر 1122655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha