آیت الله صادقی منشأ خدمات ماندگاری در استان لرستان شد

آیت الله صادقی، مجاهدی فقیه و عالمی فرزانه که در سال ۱۳۳۸ به خرم آباد هجرت کرد و منشأ خدمات ماندگاری در استان شده است و این مجاهدت های هفت دهه آیت الله صادقی از اذهان مردم لرستان پاک نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، آیت الله «حاج شیخ عباسعلی صادقی» متولد ۱۳۰۴ ش در اردستان اصفهان، از روحانیون برجسته و معروف حوزه علمیه کمالیه لرستان بود.

 

آیت الله صادقی با دعوت مرحوم آیت الله کمالوند در سال ۱۳۳۸ به خرم آباد هجرت کرد و اقامت دائمی را در خرم آباد برگزید و منشأ خدمات ماندگاری در استان لرستان شد.

 

از جمله فعالیت های این مجاهد نستوه، پشتیبانی از نهضت امام خمینی (ره) و پرداخت هزینه‌های سنگین بابت آن، بازداشت و زندانی شدن در کمیته ضدخرابکاری رژیم پهلوی بود، این عالم فرزانه  در روزهای انقلاب به همراه آیت‌الله کمالوند در صف اول تظاهرات بود و درراه پیروزی انقلاب بارها به زندان رفت و شکنجه ‌شد.

 

آیت الله صادقی با علما و روحانیون بزرگ اسلام همچون آیت الله صادقی قهاره با مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه قم از جمله آیت الله بروجردی، امام خمینی (ره) ارتباط نزدیک و صمیمی داشت و پیوستگی ایشان با حوزه علمیه قم و دوستی با شخصیت‌های بزرگ سیاسی و علمی، چون شهید مصطفی خمینی، شهید مطهری، آقای هاشمی رفسنجانی از اقدامات وی بود.

 

ایشان پس از پیروزی انقلاب هم به‌عنوان حاکم شرع امور قضائی مردم را حل‌ و فصل می‌کرد.

 

ریاست حوزه علمیه کمالیه و تربیت طلاب، حضور در جبهه‌های جنگ و همراهی و حمایت معنوی رزمندگان، سفرهای تبلیغی دور و نزدیک، به اقصی نقاط کشور و شهرها و روستاهای مختلف لرستان از دیگر فعالیت های این عالم فرزانه است.

 

براساس این گزارش، مراسم نکوداشت مجاهدت‌های علمی، دینی و فرهنگی آیت الله عباسعلی صادقی در اسفندماه سال ۹۲ و با عنوان «چشمه فیض» در لرستان برگزار شد.

 

گفتنی است، کتاب خاطرات این عالم گرانقدر نیز در سال ۹۸ با عنوان «میان لشکر هجران؛ تاریخ شفاهی خاطرات آیت الله عباسعلی صادقی قهاره» از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پس از اعمال اصلاحات و اضافات و اسناد فراوان مجدداً منتشر شد.

 

آیت‌الله حاج شیخ عباسعلی صادقی قهاره، از شاگردان حضرت امام خمینی(ره)  به علت کهولت در سن در ۹۶ سالگی در بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

 

خدمات هفت دهه آیت الله صادقی فراموش نشدنی است

 

حجت الاسلام «احد عبدللهی»، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، با تسلیت درگذشت آیت الله صادقی، اظهارداشت: آیت الله صادقی سال ها ریاست حوزه علمیه کمالیه را عهده دار و در تربیت طلابی انقلابی نقش آفرن بود.

 

مدیر حوزه علمیه برادران لرستان افزود: خدمات ارزشمند هفت دهه این مجاهد انقلابی در عرصه های مختلف آموزشی، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی و تربیت طلاب، شاگردان، مسئولیت مدرسه علمیه کمالیه، احداث مدرسه علمیه صادقیه در اذهان مردم شریف استان لرستان به یاد ماندنی و فراموش نشدنی است.

 

حجت الاسلام «روح الله مهدوی خواه»، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهارداشت: خبر در گذشت عالم جلیل القدر ، فقیه اهل بیت علیهم السلام مجاهد و سرباز امامین انقلاب  موجب تاسف و تاثر گردید.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران لرستان افزود :آیت الله صادقی( ره) از همراهان‌ صدیق  حضرت امام( ره) در نهضت اسلامی و از شخصیت های مؤثر پس از پیروزی انقلاب برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی بود.

 

وی عنوان کرد: آیت الله صادقی سالیان متعددی از عمر پربرکت خویش را  با بیانی شیوا و دلنشین به گسترش و ترویج معارف قرآن و اهل بیت (ع) در استان لرستان پرداخت.

 

حجت الاسلام مهدوی خواه خاطرنشان کرد: این عالم فرزنه در تربیت طلاب علوم اسلامی در حوزه های علمیه استان به ویژه حوزه علمیه کمالیه خرم آباد نقش آفرین بود.

 

می‌توان حتی گوشه اندکی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی و اخلاقی این روحانی با فضیلت و پر فضیلت را بیان کرد.

 

حجت لاسلام والمسلمین «سیداحمد رضا شاهرخی»، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، به مجاهدت های علمی و اخلاقی آیت الله صادقی اشاره کرد و اظهارداشت: ایشان مجتهدی پرتلاش در تدریس معارف اسلامی، اعتقادات، اخلاق و احکام اسلامی بود.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان افزود: مرحوم آیت الله صادقی مدرسی خوش بیان در تدریس همه سطوح درسی متداول در حوزه‌های علمیه و برخورداری از کرسی تدریس درس خارج فقه و اصول در طول سالیان متمادی از برجستگی این عالم بزرگوار بود.

 

وی افزود: شاگردان این عالم فرزانه و روحانی پرتلاش در حوزه علمیه قم و لرستان مثمر ثمر و ثاثیرگذار هستند، می شود گفت بدون استثنا همه ما روحانیت، مستقیم یا غیر مستقیم با واسطه و یا بی واسطه از تلاش‌های علمی و اخلاقی این روحانی بزرگوار فیض و بهره برده ایم.

 

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان کرد: متواضع، نیک سیرت، پرتلاش در حل مسائل اجتماعی، مبارزه با رژیم ستم شاهی، تحمل زندان و شکنجه، همراهی با امام راحل و مقام معظم رهبری از برجستگی‌های این فقیه بود، تولیت مدرسه علمیه کمالیه در طول سال‌های طولانی، پایه گذاری مدرسه صادقیه، گوشه‌ای از خدمات این عالم مجتهد بود که همچنان ادامه داشت.

 

وی گفت: انجام وظیفه و ایراد خطبه به عنوان امام جمعه در کنار مرحوم حضرت آیت الله حسینی میانجی از دیگر تلاش‌های حضرت آیت الله صادقی بود و دهها مسئولیت خطیر را داشتند و باید در فرصت‌های دیگری و مجالس دیگری این خدمات ارزشمند بیان، نوشته و گفته شود.

 

لازم به ذکر است، پیکر مرحوم آیت الله شیخ عباسعلی صادقی فردا(13آذرماه) در خرم آباد تشییع و مراسم خاکسپاری آن عالم فرزانه در قم برگزار می شود.

 

پیکر مرحوم آیت الله صادقی، فردا ساعت ۱۰ صبح از محل مصلی الغدیر خرم آباد تشییع و پیکر ایشان در قم به خاک سپرده خواهد شد .

 

کد خبر 1123009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha