میرزا کوچک بزرگترین مانع برای سلطه انگلیسی‌ها بود

عبداللهی با بیان اینکه میرزا کوچک جنگلی ۱۸ سال درس طلبگی را گذرانده بود و بزرگترین مانع برای سلطه انگلیسی‌ها بود گفت: نهضت جنگل در دست افراد سالم و انقلابی بود و نفوذی‌ها در آن در اقلیت قرار داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «میثم عبداللهی» امروز(شنبه، 13 آذر) در مراسمی با موضوع‌ نقش هیئت اتحاد اسلام در نهضت جنگل، میرزا را یک طلبه و نه یک طلبه معمولی خواند و ابراز داشت: نوع عملکرد میرزا را از حیث مدیریت و بصیرت و دقت‌های اسلامی حتی می‌توان در کنار امام خمینی(ره ) گذاشت زیرا میرزا اجازه نداد کوچکترین تبلیغات مارکسیستی در جمهوری اشاعه پیدا کند.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر رهبران نهضت جنگل را از رهبران،مجتهدان و علمای بزرگ رشت دانست و تصریح کرد: آیت الله مدرس هم فعالیت‌های نهضت جنگل را تایید کرده بود و حتی با میرزا ارتباط داشت بنابراین برخی صحبت‌‌ها از روی کم اطلاعی است و از مسئولین کشوری انتظار آن را نداریم.

 

وی با بیان اینکه کسی که سواد و تخصصی در زمینه عوامل به حاشیه رفتن نهضت جنگل ندارد نباید در ملاء عام و در جمع اظهار نظر کند اظهار داشت: میرزا کوچک به مدرسه علمیه تهران رفت و دروس طلبگی را گذراند و حتی می‌توانست مجتهد باشد و تدرس کند زیرا 18 سال درس طلبگی را گذرانده بود و نوع تفکرش هم دینی و اسلامی بود. 

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر با تاکید بر اینکه میرزا کوچک انجمن روحانیون ایران را تشکیل داد اذعان کرد: این انجمن یک تشکیلات سیاسی بود و کل فعالیت میرزا در زمان مشروطه در همین انجمن انجام می‌شد.

 

وی با بیان اینکه میرزا کوچک و دوستانش در زمان مشروطه فعالیت فرهنگی و سخنرانی داشته و در جهت ترویج مشروطه اقدام می‌کردند گفت: انجمن روحانیون ایران در واقع پیش درآمد حزب اتحاد اسلام است و به خاطر همین از اهمیت زیادی در نهضت جنگل برخوردار می‌باشد.  

 

عبداللهی با اشاره به اینکه میرزا کوچک در قضایای فتح رشت و تهران و دفاع از مشروطه فعال بوده و حضور داشته است گفت: میرزا کوچک با افرادی مثل میرزا کریم خان رشتی که سعی می‌کردند رهبری مشروطه گیلان را برعهده بگیرند حد و مرز خود را مشخص کرد و گفت که فعالیت آنها برخلاف مرام مشروطه‌خواهان است.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه نهضت جنگل در دست افراد سالم و انقلابی بود و نفوذی ها در اقلیت قرار داشتند تصریح کرد: نفوذی ها در حاشیه بودند و در مناصب مهم نهضت جنگل به کار گرفته نمی‌شدند و میرزا به آنها از جمله همان فردی که بعدها گفتند بهایی شده، اصلا مسئولیت نمی‌داد.

 

وی نهضت جنگل را نهضت بزرگ دینی قلمداد کرد و با بیان اینکه میرزا کوچک بزرگترین مانع برای سلطه انگلیسی‌ها در آن زمان بود اذعان کرد: تمام تلاش میرزا کوچک استقلال ایران بود چون ایران استقلال نداشت و میرزا معتقد بود دولت مرکزی ضعیف است و هیچ گونه قدرتی ندارد.

 

عبداللهی با اشاره به اینکه نهضت جنگل درصدد مبارزه با امپریالیسم انگلیس و روس و آزادی ملت ایران از یوغ استعماری آنان بود تصریح کرد: هیچ فعالیت و صحبت مخالف اسلام در نهضت جنگل تحمل نمی‌شد تاجایی که احسان الله خانی که بعدها مشخص شد جاسوس انگلیس است در رشت سخنرانی ‌کرده بود که میرزا در میان مردم رفت و گفت حرفها و اندیشه‌های من اینگونه نیست و خلاف اینهاست.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر در پایان خاطرنشان کرد: باید درباره نهضت جنگل بر اساس اطلاعات و آمار دقیق صحبت کنیم و انتظار نمی‌رود مسئول و شخصیتی کشوری در آن حضور یابد و مطالبی را ارائه دهد که با واقعیت فاصله بسیار زیادی دارد.

کد خبر 1123185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha