وقتی فرانسه ابزاری برای احیای شهرت «بن سلمان» می شود

«امانوئل مکرون» با سفر به ریاض و دیدار با «بن سلمان» واکنش محافل حقوقی را برانگیخته است، زیرا مکرون فرانسه را به ابزاری برای اعتبار بخشی و احیای شهرت ولیعهد عربستان تبدیل کرده است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: «انیس کالامارد» دبیرکل سازمان عفو بین الملل نسبت به دیدار «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان ابراز تاسف کرد.

کالامارد به عنوان گزارشگر ویژه در مورد اعدام های غیرقانونی و خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در اکتبر 2018 میلادی تحقیق کرد و خواستار تحریم ولیعهد عربستان شد. سازمان سیا یز وی را به عنوان حامی ترور خاشقجی اعلام کرد.

 

روزنامه لوموند فرانسه به نقل از کالامارد می نویسد که این اقدام فرانسه بخشی از سیاست احیای شهرت و اعتبار ولیعهد عربستان است. بسیار ناراحت کننده است که امانوئل ماکرون به عنوان رئیس دولت از اینگونه افراد حمایت می کند.از فرانسه به عنوان کشور حقوق بشر به مانند ابزاری برای رسیدن به این سیاست استفاده می کند.

کالامارد می گوید: ولیعهد عربستان در ماه های اخیر تلاش کرده است تا با طرح ها و کارهای مختلف مانند خرید تیم فوتبال نیوکاسل انگلیس چهره خود را بهبود بخشد. این برای نخستین بار است که یک قدرت بزرگ با این روش به اعتبار بخشی عربستان نقش ایفا می کند.

 

او تاکید می کند که ولیعهد عربستان در مسئله خاشقچی محاکمه نشد. عربستان مجریان این ترور را به 20 سال زندان محکوم کرد و محمد بن سلمان از همه مسئولیت های مربوط به ترور خاشقچی تبرئه است. اما در غرب نیز وی مطرود و منفور بود و این مسئله نتیجه تلاش جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر بود که معتقدند که باید وی بهای کارش را بپردازد. اما متاسفانه دیدار مکرون با بن سلمان همه این تلاش ها را از بین برد.

 

به نظر می رسد که پشت سفر دوره ای رئیس جمهوری فرانسه به منطقه خلیج فارس که روز جمعه 12 آذر 1400 آغاز شد، اهداف سیاسی و اقتصادی وجود دارد و علت دیدار مکرون و بن سلمان را نیز با این مسئله جستجو کرد. مکرون در این سفرخود برای رسیدن به معاملات تجاری و معرفی کشورش به عنوان یک قدرت موازنه در پرونده های خاورمیانه و بحران های این منطقه تلاش می کند.

مکرون در این سفر دوره ای خود که به امارات، قطر و عربستان انجام شد، مسایل راهبردی اساسی در منطقه همچون بحران لبنان، انتخابات لیبی، مبارزه با تروریسم و افراطی گری را بررسی کرد.

 

مکرون در دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی  توافقنامه ای را امضا کردند که به موجب آن  امارات 80 جنگنده فرانسوی رافائل به ارزش 17 میلیارد دلار و 12 بالگرد کاراکال را خریداری کرد.

رئیس جمهوری فرانسه معتقد است که این دستاورد بزرگ برای مشارکت استراتژیک بین این دو کشوراست. این معامله بزرگ ترین درخواست خارجی برای هواپیماهای جنگنده فرانسوی از سال 2004 میلادی به شمار می آید.

 

به نظر می رسد که استعفای «جرج قرداحی» وزیر اطلاعات لبنان نتیجه نیت مکرون برای میانجیگری در بحران لبنان با عربستان است. هدف مکرون در این سفر بازگرداندن موقعیت سیاسی، دیپلماتیک و استراتژیکی کشور است.

سفر مکرون به کشورهای عربی خلیج فارس درحالی است که نشست نهایی دوره مذاکرات وین بین ایران و گروه 4+1 درحال برگزاری است. مکرون تلاش می کند تا هراس و نگرانی محمد بن سلمان را با وعده های شیرین تضعیف کند.

 

پاریس تلاش دارد پس از خروج آمریکا از افغانستان نقش اصلی را در خاورمیانه با بهبود چهره خود در این منطقه ایفا کند و خلاء رقبا را پر کند. زیرا احتمال می رود که آمریکا از عراق نیز خارج شود.

طبیعی است که در این سفر ما شاهد فروش سلاح فرانسه به بن سلمان برای گسترش توانایی های آن در جنگ علیه یمن و ریختن خون بی گناهان و حمایت از مزدورانش باشیم.زیرا خسارت ها زیادی در این جنگ برای ریاض ثبت شده است و امید دارد تا بتواند با این حمایت تسلیحاتی موزانه قوی را به نفع خود کند.

 

فرانسه همچنین تلاش می کند تا روابط خود را با امارات تقویت کند و حضور شرکت ها و موسسه های فرانسوی در نمایشگاه اخیر اکسپو در دبی را از جمله اقدامات پاریس برای نزدیکی به ابوظبی دانست. مکرون برای رسیدن به برخی معاملات در توسعه بازار و تکنولوژی از جمله قطارسریع السیر که فرانسه را از سایر رقبایش متمایز می کند،  و پروژه های انرژی جایگزین مانند انرژی خورشیدی و انرژی باد تلاش می کند.

 

سفر مکرون به منطقه خاورمیانه به موازات آمادگی فرانسه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده انجام می شود. به همین دلیل می توان می گفت که پشت این سفر مسائل اقتصادی و اجتماعی با جذب سرمایه از کشورهای عربی خاورمیانه وجود دارد.

کد خبر 1123551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha