عرضه ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده در سال گذشته در سامانه بازارگاه

فرجی با بیان اینکه سال گذشته در سامانه بازارگاه ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده توزیع شده است، گفت: امسال تا به امروز ۱۲ میلیون تن در سامانه بازارگاه عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سهراب فرجی، قائم مقام معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی شب گذشته (یکشنبه 14 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در بررسی جزئیات تأمین نهاده تا مدرن شدن صنعت دامداری با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه بنا به شرایطی در سال ۹۷ در کشور راه اندازی شد، گفت: نهاده در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود، عرضه نهاده صنعت طیور به صورت سیستمی از اول مهر در سامانه آغاز شد.

 

وی با اشاره به اینکه در اوایل مشکلاتی وجود داشت و دو تا سه ماه طول کشید تا مشکلات کم شد افزود: امروز مرغداران به راحتی به سامانه بازارگاه مراجعه و نهادهای مورد نیازشان را خریداری می‌کنند. ۳ کیلو و ۲۵۰ کیلوگرم ذرت برای یک دوره ۴۵ روزه در نظر گرفته شده است.

 

فرجی با اشاره به اینکه بازارگاه سه حلقه دارد ادامه داد: مشکل در بحث حمل و نقل وجود دارد و بعضاً تامین ارز با تأخیر مواجه می‌شود و نهاده هایی که در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود با فاصله‌ی ۱۰ روزه یا یک هفته ای تخصیص پیدا می کند. مرغداری که قبلاً جوجه ریزی کرده به صورت قرضی نهاده را تامین می کند و نهاده وقتی به دستش می‌رسد که مرغش ۳۰ روزه و یا ۴۵ روزه شده است و مرغ را به بازار می دهد و لذا نهاده را به بازار عرضه می کند و یا به جایی که قرض گرفته پس می دهد، این دور تسلسل باطل اتفاق می افتد.

 

قائم مقام معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشتارگاه ها در طرح نظارت سازمان نظام پزشکی قرار دارند، گفت: مرغدار کل مرغ تولیدی اش را از نظر تعداد و از نظر وزن باید تحویل کشتارگاه بدهد البته پس از کسر تلفاتی که متعارف است، اگر کمتر از عددی که شناخته شده تحویل صورت بگیرد تخلف محسوب می‌شود لذا سیاست‌های تنبیهی و تشویقی در داخل سامانه در نظر گرفته شده است.

 

فرجی با بیان اینکه سال گذشته در سامانه بازارگاه ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده توزیع شده است، گفت: امسال تا به امروز ۱۲ میلیون تن در سامانه بازارگاه عرضه شده است. به دلیل خشکسالی نیاز بیشتر شد و بالغ بر ۲۱ میلیون تن نهاده وارداتی سه قلم باید تامین شود. تامینی که تا به الان صورت گرفته ۱۲ میلیون تن بوده است لذا این عدد بزرگ است و کمبود نهاده به وجود آمده است، بالغ بر یک و نیم میلیون تن ذرت تولید داخل داریم و آنچه که الان گفته می‌شود که نهاده وارداتی از سوی بازار می آید طبق قوانین گمرک تا یک و نیم درصد نهاده های وارداتی به عنوان کسری و پرت محاسبه می شود.

 

فرجی با اشاره به اینکه صد در صد نهاده مورد نیاز مرغداری ها تامین می شود و در حال تحویل هستند افزود: گوشتی ها ۴۵ روزه و غیر گوشتی یک ماهه نهاده را تحویل می‌گیرند و رکوردهای تولید بین صنعتی ها و روستاییان تفاوت پیدا می کند. در روستا با دام نشخوارکننده طرف هستیم، دام نشخوار کننده ۷۰ درصد خوراکش علوفه است یعنی بخش کنسانتره که ذرت و کنجاله سویا و جو است را این دام روستایی به خود ندیده بود.

کد خبر 1123788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha