محصول مسابقات جشنواره مدهامتان رسیدن به استعدادهای برتر قرآنی است

حجت الاسلام دهقاندار با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد گفت: محصول مسابقات جشنواره مدهامتان رسیدن به استعدادهای برتر قرآنی است.

خبرگزاری شبستان - البرز: پانزدهمین دوره برپایی دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در سال جاری با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در حال برگزاری است. 

 

قاریان و حافظان از سراسر کشور با هدف رقابت مومنانه قرآنی در این دوره شرکت می کنند؛ این حضور و رقابت قرآنی زمینه ایجاد فضای قرآنی در سطح جامعه است. اهمیت رابطه با قرآن کریم به گونه ای است که رهبر انقلاب نیز میفرمایند: « ما باید رابطه خودمان را با قرآن کریم روز به روز مستحکم تر کنیم. در خانه های قرآن بخوانید. حتی در هنگام بیکاری، چنانچه مختصر فراغتی پیدا می کنید، خودتان را به قرآن وصل کنید»

 

متناسب با اهمیت ارتباط با کتاب قرآن کریم و برپایی جشنواره قرآنی مدهامتان، پای میز مصاحبه با « حجت الاسلام محمود دهقاندار» مشاور فرهنگی رئیس شورای هیئت های مذهبی کشور و مدیر کانون فرهنگی هنری ولایت عشق نشستیم. 

 

در بخش نخست سوالات لطفا بفرمایید، اهمیت برپایی دوره های جشنواره قرآنی را چطور ارزیابی می کنید؟

 

برپایی دوره های جشنواره قرآنی با هدف ایجاد انگیزه و کشف استعدادهای قرآنی زمینه رشد و بلوغ دینی در جامعه است. اینکه فعالان قرآنی در یک رقابت مومنانه قرار بگیرند و در جریان این رقابت تکریم و تقدیر می شوند از محسنات جشنواره قرآنی است. شناخت برترین های قرآنی و احصاء این ظرفیت آنچنان که رهبرمعظم انقلاب نیز می فرمایند: « وقتی قرآن کریم وارد جامعه می شود، حضور قرآن حلاوت خود را به کام ها می چشاند. اگر بخواهیم همه قرآن را بیاموزند، عده ای باید در اوج قرار گیرند؛ مثل همه چیز دیگر. همین طور که اگر بخواهید ورزش، همگانی شود، باید عده ای قهرمان را جلو چشم مردم نگهدارید؛ اگر بخواهید قرآن در خانه ها، رواج پیدا کند باید قهرمانان قرآنی را احترام کنید». همین فرمایش نشان می دهد تا چه اندازه برپایی جشنواره های قرآنی با هدف رقابت مومنانه موثر است. 

کسب رتبه برتر در رشته های قرآنی شامل قرائت، حفظ، تجوید، روخوانی، اذان و ... زمینه تکریم قهرمانان قرآنی در محلات، مناطق و در ابعاد وسیع تر کشوری و بین المللی است. 

 

در بخش دوم سوالات بفرمایید، اینکه مسابقات قرآنی با محوریت مساجد برگزار می شوند از نظر شما به عنوان کارشناس تا چه اندازه می تواند موثر باشد؟

 

به واقع برپایی مسابقات قرآنی در نهاد مسجد، برگشت به حقیقت خاستگاه مسجد تراز اسلامی زمان رسول خدا(ص) است. اینکه مسجد تنها محل برپایی و اقامه نماز نیست و جمیع امور مردم به ویژه آموزش، یادگیری و قرائت قرآن کریم به عنوان کتاب راهنمای مسلمین در این نهاد مقدس انجام می شود. 

 

کارکرد مسجد تنها برای اقامه نماز مسجد نیست. مسابقات قرآن زمینه رونق خانه های خدا و احیاء کارکردهای مسجد است. کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان بازوان مساجد با برپایی دوره های مسابقات قرآنی ظرفیت های قرآنی را با مساجد پیوست می دهند. 

 

بفرمایید برآورد حضرتعالی از برپایی پانزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان چیست؟

 

سالیان سال است که جشنواره قرآنی مدهامتان با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد در حال اجرا است. سال های گذشته به منظور برپایی دوره جشنواره قرآنی مدهامتان، نشست های هم اندیشی با مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شد که همین امر در برپایی هرچه بهتر جشنواره موثر بود. 

 

پیشنهاد می کنم در هر رشته قرآنی جشنواره قرآنی مدهامتان، کارگروه های تشکیل شود که بدنه اصلی شرکت کنندگان را هدایت و جهت بخشی کنند. این کارگروه تخصصی می تواند به نوبه خود جریان ساز برنامه های قرآنی در سطح جامعه باشند. به عنوان مثال یک حافظ قرآنی با فعالیت در جریان جشنواره می تواند نیروهای قرآنی دیگر را تربیت و هدایت کنند. 

 

به عنوان مدیر کانون فرهنگی هنری ولایت عشق بفرمایید عملکرد کانون فرهنگی هنری مسجد را در زمینه برپایی جشنواره های قرآنی اعم از جشنواره قرآنی مدهامتان چطور ارزیابی می کنید؟

 

کانون فرهنگی هنری ولایت عشق به واقع با بهره مندی از موسسه قرآنی طاووس اهل جنّه که از القاب امام زمان (عج) است فعالیت های قرآنی خود را ارتقاء می دهد. این موسسه قرآنی از مهد قرآن تا برپایی دوره های آموزش قرائت، ترتیل، روخوانی و ... فعالیت های شاخصی دارد. 

 

این موسسه در زمینه حفظ قرآن کریم نیز با توجه به اهمیت حفظ قرآن از منظر رهبرمعظم انقلاب متقاضیانی دارد که در آینده نزدیک این مهم محقق می شود ولی در حال حاضر در این خصوص فعالیتی ندارد. 

 

سخن آخر؛

 

از تمامی متولیان قرآنی جشنواره مدهامتان به ویژه همکاران ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز به منظور ترویج فرهنگ قرآن که زمینه معنویت بیشتر میان خانواده ها است قدردانی و تشکر می کنم.

 

اهمیت برپایی جشنواره قرآنی با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد زمینه ترویج فرهنگ قرآنی و مقابله با آسیب های اجتماعی است. 

 

 

کد خبر 1124159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha