کمبود بارش پاییزه، مهم ترین مشکل کُلزاکاران

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: خشکسالی و نبود بارندگی های موثر امسال، سطح زیر کشت محصول کُلزا پاییزه در این شهرستان را نسبت به سال گذشته کاهش داد به طوری که از سطح زیرکشت ۵۵۰ هکتار سال گذشته به ۱۸۷ هکتار در امسال رسیده است.

«حسن ایزانلو» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اضافه کرد: بارندگی به موقع مبنای کشت و کار محصولات پاییزه در زمین های دیمزاری است، ولی متاسفانه مهر ماه امسال با کاهش بارندگی و یا در واقع با خشکسالی مواجه شدیم و این خود یکی از دلایل اصلی کاهش کشت این محصول است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان عنوان کرد: با توجه به نبود بارندگی و خشکسالی های امسال که محیط ریشه مرطوب نیست به کشاورزان توصیه می شود جهت هرگونه سرمازدگی محصول، آبیاری آخر را قبل از فرا رسیدن زمستان انجام دهند.

 

ایزانلو اظهارکرد: خشکسالی و نبود بارندگی های موثر امسال، سطح زیر کشت محصول کُلزا پاییزه در این شهرستان را نسبت به سال گذشته کاهش داد.

 

وی تصریح کرد: امسال این محصول در سطح ۱۸۷ هکتار از اراضی این شهرستان کشت شد که سال گذشته این میزان در سطح، ۵۵۰ هکتار بود.

 

وی با بیان اینکه میانگین تولید این محصول در هر هکتار دوتُن است، خاطرنشان کرد: از آن جایی که زمان کشت کُلزا محدود و عمده آن به صورت دیمزاری است، بارندگی های بهنگام می تواند به رونق کشت این محصول بینجامد.  

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: روغن کُلزا مناسب و از کیفیت بالایی برخوردار است بنابراین، محصول باید در سرزمین هایی که منابع آبی مطمئن داشته باشد و احتیاج به مدیریت دقیق دارد، کشت شود.

 

ایزانلو افزود: از دانه کُلزا برای تهیه روغن و از کنجاله آن نیز برای تغذیه دام استفاده می شود.

 

شیروان واقع در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

کد خبر 1124201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha