رویداد ملی «فهما» انقلابی در حرکت های فرهنگی کشور است

سقاء گفت: رویداد ملی «فهما» انقلابی در حرکت های فرهنگی کشور است که توانست تاکنون تغییرهای اساسی در اجرای فعالیت های کانون های با محوریت مساجد داشته باشد.

خبرگزاری شبستان – اردبیل:

 

سومین دوره رویداد ملی «فهما» برای انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران با شعار «به توان مردم» امسال آغاز شد و این تا پایان آذر ماه فعالان و مدیران کانون های مساجد فرصت دارند تا برنامه ها و فعالیت های خود را وارد سامانه بچه های مسجد کنند.

 

منتخبان و برگزیدگان کانون های مساجد برتر کشور همزمان با میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) کانون های برتر کشور معرفی خواهد شد.

 

این دوره نیز مانند سنوات قبل در 3 شبستان و 12 رواق برای ثبت اطلاعات مشخص شده و هم اکنون سامانه بچه های مسجد برای بارگذاری اطلاعات کانون های مساجد سراسر کشور فعال است.

 

در این خصوص مصاحبه اختصاصی «نادر سقاء» مسئول مسئول ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اردبیل خواهیم داشت که در ذیل می خوانید:

 

- جناب آقای سقاء در خصوص تاثیر برگزاری رویداد فهما چقدر می تواند در شناسایی نخبگان و کشف استعدادها نقش آفرین باشد؟

رویداد ملی فهما که در بستر سامانه بچه های مسجد در گستره ایران اسلامی و با مشارکت کانون فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور در حال برگزاری سات به جهت اسلوب و شیوه برگزار حائز ویژگی های منحصر به فردی همچون برنامه ها، مسابقات و فعالیت های عمومی، تخصصی و فکری است. که در این بین کانون های فرهنگی هنری در قالب های عمومی و مناسبتی فعالیت هایی را انجام و به ثبت می رسانند و در جنبه های دیگر برنامه های تخصصی و ویژه با حضور و فعالیت های افراد متخصص و با استعداد و در بعضی مواد نخبه که حضور این عزیزان سطح برگزاری رویداد فهما را در عین بالا بردن بسیار جذاب و روز آمد و دارای ابعاد مختلف در حوزه ها و رشته های گوناگون کرده است.

رویداد ملی «فهما» انقلابی در حرکت های فرهنگی کشور است که توانست تاکنون تغییرهای اساسی در اجرای فعالیت های کانون های با محوریت مساجد داشته باشد.

بنابراین کانون های فرهنگی هنری سعی در شناسایی و کشف نخبگان و استعدادهای توانمند محلی یا حتی منطقه ای برای حضور و فعالیت در کانون می نمایند و این نقطه عطفی برای فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد به حساب می آید و بایستی از این فرصت و ظرفیت به خوبی بهره ببرد.

 

- دستاوردهای برگزاری سه دوره رویداد فهما در سطح کانون های مساجد استان را تشریح بفرمائید؟

ایجاد تحول در نوع مدیریت کانون های فرهنگی هنری مساجد با نگرش نوین و جدید در بستر نظام فهما با ترسیم رویداد ملی فهما در سه سال اخیر توانسته است کانون های فرهنگی هنری مساجد را از شیوع سنتی به سمت بهره مندی از فرصت فضای اینترنتی و مجازی سوق دهد و تمرکز فعالیت ها در یک سامانه، کار رصد و پایش اطلاعات و داده ها و نوع برنامه ها و فعالیت های عمومی و تخصصی کانون های فرهنگی هنری مساجد را روشنتر کند و قدرت تحلیل و ارزیابی برنامه ها را به مسئولان استانی و کشوری داده است.

رقابت سالم و برادرانه کانون های فرهنگی هنری مساجد و تشویق و تکریم بهترین ها در عرصه ها و رشته های مختلف شرایط را برای رشد و ارتقا استعدادها و توانمندسازی فعالان این عرصه بیشتر کرده است، ایجاد شاخص برای فعالیت ها و سمت و سو دادن به فعالان کانون های مساجد برای گسترده تر کردن عرصه های فعالیت و ثبت آن در بستر سامانه بچه های مسجد شرایط را برای ایجاد یک نظام هماهنگ و کارآمد فرهنگی و هنری با محوریت مساجد فراهم کرده و می تواند در سطح کلان تحلیل بسیار خوبی از وضعیت سنجی و آینده نگری داده شود.

 

- نقطه عطف فعالیت ها در فهما 1400 از نظر شما کدام مولفه ها است؟

به نظر می رسد برگزاری همزمان 12 جشنواره در سطح ملی با عناوین و رشته های مختلف به میزبانی 12 استان منتخب و همراهی سایر استان ها در بازه زمانی مشخص نشان از نشاط و آمادگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور است که محصول آن علاوه بر رونق ثبت و حضور فعالان و اصحاب فرهنگ و هنر مسجدی در سامانه بچه های مسجد به شناسایی و جذب و استفاده از استعدادهای برتر و نخبگان و علاقمندان در کانون های فرهنگی هنری مساجد منجر می شود و حمایت از فعالیت های تخصصی اعضای کانون های مساجد نیز از دیگر ویژگی های فهما 1400 است.

اهمیت به کارآفرینی و تولید از دیگر مولفه های مهم رویداد فهما در سال 1400 است که می تواند شعار «ما می توانیم» را در بستر «مسجد سنگر است» را تحقق نماید و نوجوانان و جوانان را برای قبول مسئولیت های بزرگ اجتماعی و مدیریت جهادی آماده و توانمند نماید.

 

- امسال سومین دوره از رویداد ملی فهما را در سطح کانون های مساجد کشور تجربه می کنید، ارزیابی شما از این رویداد ملی چیست؟

رویداد ملی فهما با تیزبینی و آینده نگری ریاست کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و معاونین و کارشناسان ستاد هماهنگی کانون های فهما در شرایط سخت شیوع بیماری کرونا نحوه فعالیت کانون های فرهنگی هنری خلا فعالیت های اثر گذار این مجموعه را به نوعی پر کرد و توانست نشاط و حرکت رو به اعتلاء کانون ها را در قالب رویداد فهما و رقابت برادرانه حفظ گردد.

شیوه نوین ارائه گزارش و عملکرد از طریق سامانه بچه های مسجد و ارزیابی ستاد استانی و ستاد کشوری و رصد و پایش شرایط فعالیت های کانون ها و برنامه‌ریزی از طریق ارتباط دو سویه کانون و ستاد توانسته است حرکت کانون ها را به سمت تنوع پذیری و ارتقاء سطح فعالیت ها برای اغنای کلیه سلایق و علایق نیازهای فرهنگی هنری محلات در سراسر کشور بیانجامد و اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد نسبت به یکدیگر اطلاع پیدا کرده و در واقع به صورت آنلاین خود ارزیابی می‌کنند و از تجارب اقدامات سایر کانون مطلع می‌شوند، خود دارای ارزش وافر و مفید است.

 

- به برخی فعالیت های شاخص کانون های مساجد استان در سومین دوره فهما اشاره کنید؟

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با برنامه ریزی دقیق و حساب شده و با ارزیابی ظرفیت ها و بسترهای لازم حضور کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در رویداد ملی فهما در طول سه سال گذشته و با رفع مشکلات و موانع پیشروی کانون های مساجد استان توانسته است حائز رتبه های برتر در این رویداد بشود حتی زمان فعالیت های استانی با هماهنگی ستاد فهمای کشور برنامه های کشور نیز برنامه ریزی و اجرا کند، برگزاری جشنواره ملی هنرهای تجسمی ترنج به میزبانی استان دارالارشاد اردبیل از جمله این برنامه هاست. پیگیری و مشارکت برنامه های فرهنگی هنری و مذهبی و غیره در غالب رواق های دوازده گانه و اطلاع رسانی لازم و برنامه های دارای اولویت مثل شنبه های کتاب در مساجد، شکوه مادری در سه شنبه‌های تکریم و فعالیت ها و برنامه های قرآنی از دیگر برنامه های شاخص استان است.

 

- برگزاری این رویداد ملی چه دستاوردها و برکاتی در سطح کانون ها داشته است؟

بایستی اذعان داشت که رویداد ملی فهما در بستر اینترنت توانست ابعاد دیگری از توانمندی ها و ظرفیت های کانون ها را به منصه ظهور برساند و اینکه کلیه کانون ها حتی در محروم ترین نقاط استان و در روستاها و غیره با اتصال به اینترنت و عملکرد خود را بدون واسطه به رخ ستادهای استانی و کشوری فهما می کشد و از آن آگاهی پیدا می‌شود خود از دستاوردهای بزرگ فهما است که البته بایستی ستاد فهمای کشور نسبت به رفع مشکلات و کمبودهای این شرایط برنامه ریزی لازم داشته باشد و حمایت های خوب ستاد کشوری از کانون های دارای ظرفیت و بستر مناسب و رضایت کانون ها از دیگر برکات فهما است.

 

- در پایان اگر سخنی دارید، بفرمائید؟

از خبرنگار تلاشگر خبرگزاری شبستان نیز که در طول برگزاری این رویداد مهم در انعکاس اخبار و گزارش های مربوط به کانون های مساجد تلاش می کند، تقدیر و تشکر می کنم.

 

کد خبر 1124247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha