علت خروج نخبگان از کشور آسیب شناسی شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حفظ و نگهداری نخبگان در کشور گفت: باید علت خروج نخبگان از کشور بررسی و آسیب شناسی شود.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری در مورد حمایت از نخبگان گفت: این روزها افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی سر و صدا کرده است و 160 نفر از نمایندگان در نامه ای خواستار افزایش پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی شده اند.

 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آن چیزی که ما الان بیشتر به آن نیازمندیم جدای از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی بحث نگه داشتن این افراد در کشور است. توصیه این بوده است که سالی 3 هزار نفر افزایش ظرفیت پذیرش جامعه پزشکی داشته باشیم که این سه هزار در طول 10 سال 30 هزار دانشجو است و ما الان 40 هزار پزشک فارغ التحصیل داریم و بیش از پذیرش 10 سالمان پزشک داریم که کار غیر پزشکی می کنند و هیچ وقت آسیب شناسی نخواسته ایم که چرا این افراد کار غیر پزشکی انجام می دهند.

 

وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی صادر کرد که سه هزار پزشک از کشور در یک فاصله کوتاه زمانی از کشور خارج شده اند، هیچ گاه آسیب شناسی نداشته ایم که چرا این پزشکان خارج شده اند یعنی به اندازه ظرفیت پذیرش یک سال در ماه پزشکان از کشور خارج شده اند.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: علت خروج این پزشکان این است که شرایط برای ماندن آنها فراهم نیست. ممکن است به یک پزشک در مناطق محروم در ماه، شش میلیون تومان حقوق بدهند در حالی که برای همین پزشک در کشورهای منطقه شرایطی فراهم است که می تواند 5 تا 6 هزار دلار در ماه حقوق دریافت کنند و به اعضای هیئت علمی بین 10 الی 12 هزار دلار حقوق می دهند؛ بنابراین این افراد برای زندگی بهتر مهاجرت می کنند.

 

وی بیان کرد: ما ناگزیر هستیم بیشتر از آنکه به ظرفیت جامعه پزشکی بپردازیم به علت خروج این نخبگان از کشور بپردازیم. ما هرچه برای نگه داشتن این نخبگان برنامه نداشته باشیم، کشورهای دیگر برای جذب آنها برنامه دارند.

 

محسنی بندپی تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که اگر قرار است کشور ساخته شود از طریق نخبگان و با رویکردهای علمی است. قطعا این رویکرد علمی توسط نخبگان و تحصیلکردگان ما باید ارایه شود.

 

وی تاکید کرد: ما بایستی بیشتر از آنکه به افزایش ظرفیت پزشکان برای کشورهای دیگر اقدام کنیم به راهکاری برای جذب و نگهداری آنها در کشور اقدام کنیم.

 

 

کد خبر 1125582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha