قصه با فرهنگ ما عجین شده است/ پرونده بیست و سومین جشنواره قصه گویی شب یلدا بسته می شود

علی اکبرزاده از ارسال ۲۷ هزار به بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی خبر داد و گفت: از دل قصه فرهنگ هنرمندپروری و نویسنده پروری ایجاد می شود.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمدعلی اکبرزاده امروز شنبه 20 آذر در نشست رسانه ای بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی که در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: پرونده بیست و سومین جشنواره قصه گویی شب یلدا بسته می شود و همزمان از جشنواره بیست و چهارم قصه گویی رونمایی خواهد شد. قصه گویی مقوله ای است که با فرهنگ، روح و جان ما گره خورده است. از کوچک  و بزرگ قصه را دوست داریم، دوست داریم قصه بگوییم و قصه بشنویم، دوست داریم خیلی از مسایل خود را در قالب قصه طرح کنیم. در این صورت بیان ما برای مخاطب شیرین تر می شود و بهتر در جانش می نشیند.

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه قصه باعث تقویت خلاقیت در مخاطب می شود، عنوان کرد: وقتی قصه تعریف می شود ذهن مخاطب منظره، صحنه و اشخاص قصه را طراحی می کند. قصه لقمه آماده ای برای ذهن نیست که مانند چشم هر آنچه آماده است را ببیند. هر کس هر قصه ای می شنوند مطابق با علایق و استعدادها صحنه ها و شخصیت ها را تجسم می کند؛ این امر باعث تقویت خلاقیت می شود به همین جهت قصه شیرین است.

 

وی با اشاره به اینکه از شنیدن قصه ها هنرمندانی به وجود می آیند، بیان کرد: از دل قصه فرهنگ هنرمندپروری، نویسنده پروری و شاعرپروری ایجاد می شود. بیست و سومین جشنواره قصه گویی با توجه به شرایط کرونایی به صورت مجازی فعالیت کرد. این جشنواره در منطقه استانی، منطقه ای و در دو سطح کشوری و بین المللی کارش را انجام داد. از مجموع حدود 27 اثری که به دبیرخانه جشنواره رسید، مرحله اول به صورت کاملا مجازی از طریق ارسال فیلم های قصه گویی در سطح استان انجام شد. در سطح منطقه ای برنامه به صورت مجازی زنده بود، یک تعامل بین قصه گویان و داوران اتفاق افتاد و یکی از ویژگی های خوب این دوره از جشنواره همین تعامل بود.

 

علی اکبرزاده تصریح کرد: بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی از 25 تا 30 آذر ادامه خواهد داشت و به صورت حضوری در تهران البته به صورت کامل محدود و همزمان به صورت مجازی پخش خواهتد شد. از قابلیت های خوب این دوره از جشنواره قصه گویی این است که با توجه به شرایط روز جامعه به جهت مجازی شدن برد رسانه ای خوبی داشت. بسیاری از علاقه مندان توانستند در فضای مجازی برنامه های بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی را دنبال کنند.

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه داوری ها به صورت متمرکز برگزار شد، افزود: این اتفاق خوبی بود که در این دوره از جشنواره رخ داد. برای ارزیابی آثار تعداد داوران متنوع نبود و امکان ایجاد عدالت در ارزیابی آثار فراهم شد. با توجه به اینکه جشنواره در فضای مجازی اتفاق افتاد، می شد از داوران غیر تهرانی و صاحب نظر استفاده شود.

 

وی با اشاره به اینکه جشنواره قصه گویی به عنوان یک برند ویژه برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ثبت شده است، گفت: این 23 دوره جشنواره قصه گویی که برگزار شد، ویژه کانون بوده و فکر می کنیم همین روند ادامه خواهد یافت. این جشنواره با توجه به اهمیتی که در سطح فرهنگ عمومی کشور به وجود آمده و روز 30 آذر را روز ملی قصه و قصه گویی نام گذاری کردند، آینده خوبی خواهد داشت.

کد خبر 1125657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha