افزوده شدن قصه گویی به زبان اشاره به جشنواره قصه گویی / بخش بین المللی جشنواره قصه گویی باید غیر رقابتی شود

گودرزی دهریزی با بیان اینکه ۲۱ قصه گوی خارجی به بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی فیلم ارسال کردند، گفت: قصه های صوتی و قصه گویی به زبان اشاره از نوآوری های این جشنواره است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمد گودرزی دهریزی امروز شبه 20 آذر در نشست رسانه ای بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی که در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: جشنواره قصه گویی دو بخش دارد که عبارت است از اصلی و الحاقی. قصه گویی ملی و بین المللی، قصه گویی صوتی، قصه های آیینی و سنتی، قصه گویی 90 ثانیه ای و قصه گویی به زبان اشاره در بخش اصلی قرار دارند.

 

دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی با بیان اینکه بخش علمی جشنواره همان بخش الحاقی است، عنوان کرد: جشنواره به این مهمی نمی تواند از روند دانش غفلت بورزد. قصه گویی باید همراه دانش قصه گویی رشد کند و بخش علمی با این هدف به جشنواره قصه گویی اضافه شد. تمام قالب هایی مانند مقالات، کتاب، جستارنویسی ها و پایان نامه هایی که موضوع شان قصه نویسی است به دبیرخانه جشنواره قصه گویی ارسال و بررسی می شوند و هر سال در اختتامیه جشنواره از پژوهشگرانی که در زمینه قصه گویی پژوهش می کنند، تقدیر می شود.

 

وی با بیان اینکه روند بیست و سومین جشنواره قصه گویی با 22 دوره قبل متفاوت است، تصریح کرد: این امر به خاطر ماهیت مجازی بودن جشنواره است. دوره های قبل تمام قصه ها در مرحله استانی اجرا و سپس گلچین شد و به مرحله منطقه ای راه یافت و سپس آثار مجددا گزینش شد و به مرحله نهایی راه یافت و برگزیدگان انتخاب شدند. در این دوره از جشنواره تمام آثار به صورت فیلم ارسال شد و در مرحله نهایی یعنی از 25 تا 30 آذر شرکت کنندگان در تهران اجرای زنده خواهند داشت.

 

گودرزی دهریزی با اشاره به اینکه بخش قصه گویی بین الملل را در اختتامیه بیست و سومین جشنواره قصه گویی داریم، گفت: 19 قصه گوی ایرانی برای اختتامیه اجرا خواهند داشت. 21 قصه گوی خارجی نیز فیلم ارسال کردند که توسط داوران بررسی می شود. بخش دیگر در اختتامیه قصه های ملی است که 26 قصه گو در این بخش حضور دارند. بخش آیینی سنتی جشنواره قصه گویی شامل پرده خوانی، نقالی و شمایل گردانی می شود که آن را در اختتامیه داریم. قصه گویی به زبان اشاره برای اولین بار در این دوره از جشنواره وجود دارد. چهار قصه گو قصه ها را به زبان اشاره در اختتامیه اجرا می کنند. بخش غیر رقابتی نیز به این دوره از جشنواره افزوده شد. بسیاری از جشنواره بزرگ جهان ماهیت غیر رقابتی دارند.

 

دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی خاطرنشان کرد: 23 دوره از جشنواره قصه گویی کانون گذشته است. این جشنواره می تواند یک گام فراتر بگذارد. معتقدم بخش بین المللی جشنواره می تواند غیر رقابتی باشد. اگر بخش بین الملل جشنواره را باز بگذاریم به اهداف کانون نزدیک تر شدیم. در اختتامیه بیست و سومین جشنواره قصه گویی برگزیدگان قصه های 90 ثانیه، قصه های صوتی، کتاب، مقالات، جستارنویسی و پژوهش ها که داوری شدند، معرفی خواهند شد.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت های بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی با دوره های قبل این است که تمامی بخش ها تثبیت شده اند. قصه های صوتی بخش جدیدی است که به جشنواره اضافه شده است. قصه گویی به زبان اشاره نیز از نوآوری های این دوره از جشنواره است. در سال های گذشته در دل جشنواره قصه گویی نشست هایی تعریف می شد که در آنها پیرامون موضوعات قصه و قصه گویی بحث و بررسی صورت می گرفت. امسال یک نشست با حضور یک قصه گوی خارجی در بخش بین الملل داریم و به جای نشست هایی که سال های قبل برگزار می کردیم، جلسات نقد و بررسی قصه ها را خواهیم داشت.

 

گودرزی دهریزی اظهار داشت: امسال یک تیم داوری داریم که به قصه گویان نمره می دهند. یک تیم نقد و بررسی نیز داریم که فرم داوری دارند اما نمره وارد فرم نمی کنند. تمام قصه های اجرا شده در طول روز به شکل مصداقی توسط تیم نقد و بررسی با حضور قصه گویان بررسی خواهد شد.

کد خبر 1125698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha