جامعه برکات چند فرزندی را فراموش کرده است/ از تحول در سبک زندگی تا برکات فرزند آوری

اردبیلی گفت: متاسفانه در خیلی از هیئت ها و مساجد با کنایه و تحقیر از سر و صدای کودکان حرف زده می‌شود و برخی عقیده دارند که مساجد باید جای پیرمردان باشد. همه اینها عوامل فرهنگی تاثیرگذار بر عدم فرزندآوری است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ همزمان با برگزاری آیین افتتاحیه پویش ملی کتابخوانی مثبت ۳ با هدف ترویج ازدیاد نسل جوان و مقابله با مخاطرات پیری جمعیت و تشویق آحاد جامعه به فرزندآوری، دکتر مریم اردبیلی استاد برجسته دانشگاه  با بیان این مطلب تصویب قوانین متعدد برای تسهیل روند فرزندآوری از سوی مجلس شورای اسلامی راه حل موقت است و درمان قطعی را به دنبال نخواهد داشت گفت: در قوانین تسهیلاتی برای حل مشکلات فرزند آوری پیش‌بینی شده است اما مشکل اصلی ما فرهنگی است  بر همین اساس انجام کارهای مردمی می تواند به عنوان پیشران فرهنگی باشد و شرایط را برای فرزند آوری بهتر کند. تا زمانی که  جامعه به اهمیت فرزندآوری پی نبرد و موانع اجتماعی آن برطرف نشود مشکل فرزندآوری تسهیل نخواهد شد.

 

وی افزود:  متاسفانه در خیلی از هیئت ها و مساجد با کنایه و تحقیر از سر و صدای کودکان حرف زده می‌شود و برخی عقیده دارند که مساجد باید جای پیرمردان باشد. همه اینها عوامل فرهنگی تاثیرگذار بر عدم فرزندآوری است. ما باید متواضعانه درک کنیم که نیاز خانواده چیست.

 

اردبیلی عنوان کرد: در رده های سنی مختلف اقشار متعدد و حتی شهرها و جغرافیای کشور  علت ها و مشکلات متعددی برای عدم فرزندآوری وجود دارد اما اگر تمام این مشکلات تجمیع شود دم دست ترین بهانه مشکلات اقتصادی است که از سوی خانواده ها مطرح می شود این در حالی است که اغلب خانواده‌ها زیر بار هر مشکل است اقتصادی می روند اما فکر می کنند  فرزندآوری اهمیت ندارد.

 

 وی افزود: متاسفانه آمار عجیبی در خصوص سقط  اختیاری جنین وجود دارد به طوری که ماهانه یک یا دو مورد گزارش می شود بر همین اساس نیاز به عزم ملی و مسئولیت اجتماعی همگانی برای تشویق به فرزندآوری وجود دارد تا با تحول در سبک زندگی  تا دیگر شاهد آمار اختیاری سقط  جنین نباشیم.

 

 این استاد برجسته دانشگاه تصریح کرد:  شاید نزدیک به یک دهه در خصوص فرزندآوری صحبت شده اما در کف جامعه هیچ تغییری صورت نگرفته و یا نرخ نزولی  ازدیاد نسل  نه تنها متوقف بلکه با شتاب بیشتری نزول کرده است. شاید یکی از دلایل آن اجرای سیاست‌های شعاری و تکراری است در این خصوص باید متواضعانه با تک تک افراد جامعه گفتگو کرد تا با تغییر فهم شاهد تحولی شگرف در فرزندآوری باشیم.

 

 وی خاطر نشان کرد: من با پنج فرزند در هیچ زمان حتی زمان تحصیل و کسب مدرک دکترا این امر مهم زندگی را کنار نگذاشتم  چرا که  نباید شیرینی فرزندآوری را به تاخیر انداخت.متاسفانه جامعه درحال فراموش کردن چند فرزندی و برکات آن است این درحالی است که زمان تولد فرزند پنجمم برکات مضاعفی در زندگی من مشاهده شد.

 

 

کد خبر 1125918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha