وضعیت قرآنی کشور مطلوب نیست/لزوم بهره مندی از ظرفیت مردمی برای تحول قرآنی

حسینی گفت: وضعیت فرهنگی و به تبع آن قرآنی کشور مطلوب نیست چرا که ما به دنبال حاکم شدن قرآن در زندگی فردی و اجتماعی افراد بودیم.

 به گزارش خبرنگار  قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر سید محمد حسینی، معاون پارلمانی مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه  مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما  با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در اعطای احکام اعضای جدید شورای انقلاب فرهنگی در خصوص تغییر و تحول ساختاری و محتوایی فعالیت‌های فرهنگی و ذیل آن فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: در دیدار اعضای دولت در ۶ شهریور ماه سال جاری با مقام معظم رهبری ایشان تاکید بسیاری بر تحول  ساختار فرهنگی کشور داشتند.

 

 وی افزود: وضعیت فرهنگی و به تبع آن قرآنی کشور مطلوب نیست چرا که ما به دنبال حاکم شدن قرآن در زندگی فردی و اجتماعی افراد بودیم و بدون ملاحظه در طی سالیان اخیر آنگونه که باید به موضوع  قران اهتمام داده نشد.

 

حسینی تصریح کرد: مبانی شکل‌گیری انقلاب اسلامی بر اساس آموزه های قرآن کریم بوده و امام خمینی رحمت الله علیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با مضامین قرآن کریم توانست تحول ایجاد کند.

 

وی با بیان این مطلب که سالیان گذشته شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی شکل گرفت عنوان کرد:  در سال ۱۳۸۷ بر اساس  تصویب منشور توسعه فعالیت های قرآنی، شورای توسعه فعالیت قرآنی ذیل شورای انقلاب فرهنگی تاسیس شد همانطور که می دانید کشور ما همچون کشور ترکیه یک سازمان دینی ندارد که تمام فعالیت ها را مدیریت کند بر این اساس دستگاه‌های متعددی در کشور وجود دارند که به فراخور نیازشان فعالیت قرآنی انجام می دهند به عنوان مثال آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان و غیره در حوزه فعالیت‌های خود به امور قرآنی اهتمام دارند.

 وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که طی سالیان اخیر توجه کمتری به موضوعات قرآنی شده است افزود:  طی سال های اخیر در شورای تصمیم ساز فعالیت های قرآنی  به جای حضور وزیر، معاونین و یا حتی مدیران و یک کارشناس  عادی وزارتخانه حاضر می‌شد. در حالی که باید از شخص اول مملکت تا وزیر فرهنگ و ارشاد و زیرمجموعه آن برای فعالیت های قرآنی اعتبار بالایی در نظر بگیرند و توجه بیش از پیش به آن داشته باشند.

 

 وی افزود:  وقتی کمتر از اعتبارات تصویب شده برای فعالیت‌های قرآنی تخصیص می یابد  نمی توان انتظار داشت که کار خوبی در این حوزه صورت بگیرد اما امیدواریم در دوره جدید و فعالیت دولت سیزدهم تحولی در حوزه فعالیت های قرآنی شاهد باشیم؛ نقد وضعیت موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب تر از بی شک خیلی از کارهای گذشته در حوزه فعالیت‌های قرآنی موثر بوده که نباید آن را نفی کرد.

 

 حسینی عنوان کرد:  همانطور که می دانید در زمان فعالیت این حقیر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت قرآن و عترت با سختی‌ها و چالش‌های فراوان شکل گرفت که اگر از آن زمان تاکنون اهدافش محقق می‌شد شاهد اثرگذاری  بیشتری می بودیم.چرا که معتقد هستیم این معاونت می‌تواند با ابزار هنر برای انتقال مفاهیم قرآنی بهره بگیرد اما گاهی اسم معاونت وجود دارد اما چون اعتبارات کافی تعلق نمی‌گیرد از محتوا خالی است. 

 

 معاون پارلمانی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در این دولت اقدامات خوبی در حوزه فرهنگ قرآنی انجام شود و از ظرفیت همه نهادها، ارگان ها و حتی ظرفیت مردمی بیش از پیش استفاده شود.

 

کد خبر 1125945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha