تجهیز ۱۰۰ درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی به کنتور هوشمند/ انسداد ۴۲ حلقه چاه غیرمجاز

پورجعفر گفت: تاکنون کنتور هوشمند برای ۱۰۰ درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی که پتانسیل آبی دارند، نصب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «سید سعید پورجعفر» صبح امروز (۲۲ آذر) در دومین جلسه کارگروه پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها و حاشیه سدهای استان اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل فرهنگ مردم خراسان جنوبی، چاه غیرمجاز دستگاهی در استان نداریم و بیشتر در حاشیه رودخانه ها و منابع آبی سطحی به صورت دستی است که در گذشته این روخانه ها فعال بوده است.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته هزار و ۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان پُر شده است، افزود: سال گذشته نیز ۱۰۵حلقه چاه مسدود شد البته چاه‌های غیرمجاز استان آب قابل توجهی ندارند چون اکثرا در حاشیه بستر رودخانه بوده که بر اثر خشکسالی خشک شده یا آب بسیار کمی دارد که قابلیت کشاورزی ندارد.

 

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های شرکت آب منطقه ای این است که اجازه حفر چاه‌های غیرمجاز جدید را ندهیم، ادامه داد: در سال جاری نیز انسداد ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز استان در برنامه عملیاتی است که تاکنون ۴۲ مورد پُر شده است.

 

پورجعفر با اشاره به وجود ۲ هزار و ۲۱ حلقه چاه برقی کشاورزی  در استان، تصریح کرد: طرح هوشمندسازی چاه های کشاورزی از سال ۹۱ و با هدف مدیریت مصرف در بخش کشاورزی از محل اعتبارات طرح احیای و تعادل بخشی در استان آغاز شده است و تاکنون یک هزار و ۹۰۰ حلقه چاه مجهز به كنتور هوشمند شدند.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه عمده چاه‌های فاقد کنتور هوشمند در شهرستان طبس است که سال قبل ۱۷۰حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شدند، افزود: تا پایان امسال ۱۲۰ چاه کشاورزی باقی مانده نیز مجهز به کنتور هوشمند خواهند شد.

 

وی بیان کرد: تاکنون برای صد درصد چاه های کشاورزی استان که پتانسیل آبی دارند کنتور هوشمند نصب شده است.

 

پورجعفر با اشاره به وجود ۳۸۵ چاه در حوزه صنعت و خدمات استان، گفت: تاکنون ۲۲۱ حلقه چاه بخش صنعت استان را نیز مجهز به کنتور هوشمند کرده ایم.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه خراسان جنوبی در بحث رودخانه ها در ۲ سال گذشته جزو استان های است که بیشترین اعتبارات ملی را جذب کرده ایم، افزود: مطالعات حریم بستر رودخانه ها از تمام کانون های جمعیتی استان در حال انجام است که تا پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام می رسد.

 

وی بیان کرد: امسال یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مطالعات حریم بستر رودخانه در دستور کار است که تا سال آینده نهایی خواهد شد.

 

 

 

کد خبر 1126386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha