اولویت افزایش راندمان آبیاری در جنوب استان بیشتر است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: دشت های واقع در جنوب استان جزو ممنوعه بحرانی هاست و اولویت افزایش راندمان آبیاری در این نقاط بیشتر است.

«وحید واسطه» به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: از 11 دشت استان هشت دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است که این دشت ها در جنوب استان و مربوط  به دشت اسفراین، جاجرم، صفی آباد، شیروان و فاروج است که اولویت تغییر الگوی کشت و اجرای برنامه های بهره وری از آب با این نقاط است.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، با بیان اینکه سه دشت استان اصلا آبخوان زیر زمینی ندارد که اگر می داشت هم جز همان دشت های ممنوعه و ممنوعه بحرانی می شد، گفت: چهار دشت ممنوعه و همین تعداد ممنوعه بحرانی  است.

 

واسطه گفت: سال گذشته بیشترین کسری مخزن مربوط به دشت اسفراین و بعد از آن دشت شیروان و فاروج بوده است.

 

وی به عواقب اُفت آب‌های زیر زمینی هم اشاره کرد و گفت: وقتی سطح آب شیرین اُفت می کند جبهه آب شور از کف و مناطق دارای کیفیت پایین، به سمت آبخوان اصلی  نفوذ می کند  که این هجوم به نشست زمین منجر می شود و کاهش آب دهی چاه ها، قنوات و چشمه ها هم از دیگر عواقب آن است.

 

واسطه گفت: اُفت سطح آب های زمینی سال گذشته از 20 سانتیمتر تا 1.5 متر بوده و متوسط  افت سطح  آب در استان 40 سانتیمتربوده است.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود:  آلودگی در زمان کاهش آب با توجه به ثبات آلاینده ها،  بیشتر دیده و در دوره های خشکسالی پتانسیل آلوده شدن آب بیشتر می شود.

 

کد خبر 1126628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha