راندمان آبیاری در خراسان شمالی به ۴۶ درصد رسیده است

مدیر امور آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۹ متوسط راندمان آبیاری را از ۳۷ درصد به ۴۶ درصد رسانده ایم که افزایش راندمان افزایش بهره وری را به همراه داشته است.

«سید ابراهیم سیدی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: طرح های مختلفی در راستای ارتقا و افزایش بهره وری آب و خاک در بخش کشاورزی با تمرکز بیشتر بر روی آب در استان در حال اجراست که این روند بر روی خاک هم تاثیر گذار است.

 

مدیر امور آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، طرح های آبیاری نوین، احیا و مرمت قنوات، انتقال آب با لوله یا کانال آبیاری عمومی، طرح های ترمیم و استحصال را از جمله طرح های شاخص در حوزه افزایش بهره وری منجر به افزایش راندمان عنوان کرد.

 

وی بااشاره به اینکه در حدود 38 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تا پایان سال 99 طرح های آبیای نوین اجرا شده است، بیان کرد: 1200 هکتار دیگر در دست اجرا داریم که با تکمیل آن به بیش از 39 هزار هکتار می رسیم که متوسط در سیستم های کم فشار تا 65 درصد و سیستم های دیگر تا 75 درصد راندمان آبیاری افزایش پیدا کرده و  به همین نسبت باعث ارتقای بهره روی آب هم می شود.

 

سیدی با بیان اینکه در همین راستا تولید ماده خشک به ازای  واحد مصرف آب افزایش پیدا کرده،  افزود: در سال 95 در این شاخص تولید 9 دهم کیلوگرم ماده خشک بود که در پایان سال 99 به یک کیلو و 13 صدم کیلوگرم بر مترمکعب رسید.

 

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، جلوگیری از تلفات آب در مسیر انتقال را ثمره اجرای طرح های کانال انتقال آبیاری عمومی و انتقال آب با لوله عنوان کرد و گفت: با این روند، راندمان انتقال در کانال تا 75 درصد و در لوله تا 95 درصد افزایش می یابد.

 

وی بااشاره به اینکه در انتقال آب با لوله دیگر نشر و نفوذ و تبخیر اتفاق نمی افتد، اظهارکرد: از ابتدای برنامه تا پایان سال 99 حدود چهار هزارو  250 کیلومتر خط انتقال کانال و آبیاری عمومی در استان اجرا شده است.

 

سیدی، احیا و مرمت قنوات را  از طرح های دیگر حوزه آب برشمرد.

 

کد خبر 1126630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha