باید شرایطی فراهم شود که هنرمندان جوان وارد چرخه اقتصاد هنر شوند

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما به شکل جدی به دنبال حل مشکلات معیشتی هنرمند جوان هستیم، گفت: باید شرایطی برای این هنرمندان جوان مهیا شود که وارد چرخه اقتصاد هنر شوند.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی نمایشگاه «همین دست افشانیِ حروف» را 16 تا 24 آذر  برپا کرده است؛  در این نمایشگاه که به همت گروه گرافیک دانشگاه سوره برگزار شده، بیش از ۱۰۰ اثر از خط‌نگاره‌ها و نقاشی‌خط‌های فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه سوره و هنرجویانِ استاد روح‌اله دلخانی یکی از پیشکسوتان خوشنویسی به نمایش درآمده است، با سید «مسعود شجاعی طباطبایی» هنرمند و کارتونیست و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی درباره این نمایشگاه و برنامه های مرکز هنرهای تجسمی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

شما سال های سال در حوزه گرافیک دست به قلم هستید خودتان هنرمندی هستید  که در جایگاه مدیریت هم قرار گرفته اید. ارزیابی تان از آثار این نمایشگاه به لحاظ تکنیکی چگونه است؟ آیا دانشگاه سوره با حوزه هنری ارتباط و تعامل دارد یا خیر؟

ما در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی ارتباط خوب و صمیمیانه ای با دانشگاه سوره داریم و یک جورهایی این ارتباط، ارتباط تعاملی است ولی وقتی بحث این شد که آثار هنرمندان دانشگاه به نمایش دربیاید پیشنهاد خود دانشگاه به شکل مشخص این بود که در حوزه خط،نقاشی یا خوشنویسی باشد خوب پیشنهاد بسیار خوبی بود بلافاصله پذیرفتیم .

آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه «همین دست افشانیِ حروف» به لحاظ کیفی در چه سطحی هستند؟

 همانطور که می دانیم ما اینجا سخت گیری های خاص خودمان را داریم. انصافا سطح کارها این قدر بالا بود که تقریبا 99 درصد آثار پذیرفته شد؛ یعنی خود دانشگاه این اهتمام را داشت که کارهای بسیار خوب و ارزنده هنرجویان اش را عرضه کند و انصافا  در این نمایشگاه ما کارهای بسیار فاخری روبرو هستیم. در بحث تکنیک ما با تنوع بالایی از اتفاقات هنری در عرصه خط نقاشی روبرو هستیم ، می بینیم هنرجویان از لحاظ فرم ترکیب بندی، انتخاب نوع نوشته ها، رنگ آمیزی و هارمونی رنگ ها و مباحث اینچنین که شاکله یک اثر هنری فاخر را تشکیل می دهد چه ابداع های به خرج دادند؛ الحمدالله در اکثر این آثار  این اتفاق را می توانید ببینید.

 بعد معنایی  آثار این نمایشگاه به چه شکل است؟  این مسئله همیشه مطرح است که دانشجو همیشه در دانشگاه با سبک ها و رویکردهای هنری آشنا می شود و تکنیک هایی را به دست می آورد از نظر اینکه سمت و سوی معنایی کارها به چه شکل است؟

 خوب بخشی از کارها تزیینی است و صرفا حروف نگاری در یک بخشی از کارها همان طور که در حوزه خوشنویسی و خط نقاشی معمولا فضا تزیینی است ولی خیلی از آثار مباحث دینی، مذهبی آیات و روایات قرآن را دارد یا اشعار و ابیات مهم و برجسته ای که از شعرای بزرگ فارسی وجود دارد در این آثار دیده می شود بنابراین یک تنوع خیلی خوبی را شاهد هستید.

 

نگاه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی به هنرمندان جوان چگونه نگاهی است؟

نکته ای که  باید  راجع به آن صحبت شود ، ما به شکل جدی دنبال حل مشکلات معیشتی بچه ها هستیم چون احساس می کنیم این بچه ها باید یک شرایطی برایشان مهیا شود که وارد چرخه اقتصاد هنر شوند باید در  همین نمایشگاه «همین دست افشانیِ حروف» در واقع شرایطی را مهیا کردیم که آثار قیمت گذاری شوند،  در مباحثی که با اساتید مطرح کردیم قیمت ها، قیمت های مناسبی است و خود من به گونه ای علاقه مند بودم که یک کار «ان یکاد» و یک کار دیگر قرآنی را خریداری کردم، این اتفاق به شکل جدی در حوزه هنری دنبال می شود.

کد خبر 1126807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha