وقتی تلاش بن سلمان برای بهبود چهره آل سعود ناکام می ماند/ اعدام سلاحی برای حذف مخالفان

مقامات سعودی از سال ۲۰۱۵ میلادی به روند اعدام فعالان سیاسی و مخالفان سرعت داده اند، به طوری که تعداد اعدام شدگان در این مدت به ۸۸۶ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نسبت اعدام ها درعربستان از سال 2015 میلادی تاکنون روند سریعی داشته است.، به طوری که آخرین آمارها حاکی از آن است که تعداد اعدام شدگان توسط رژیم سعودی در سال های اخیر به 886 نفر رسیده است که 12 نفر آنها نوجوان و 20 نفر آنها زن بودند.

 

در دومین همایش قربانیان نقض حقوق عربستان که توسط تعدادی از فعالان و مخالفان برای بررسی میزان سرکوب های رژیم سعودی علیه مخالفان برگزارشد، میزان اعدام های جدید منتشر شده است. تدابیر سرکوب گرانه این رژیم از جمله بازداشت و اعدام زندگی مدافعان حقوق بشر را در داخل و خارج از این کشور تهدید می کند.

این درحالی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان تلاش می کند تا تصویر جدید و متفاوتی از حکومت آل سعود به جهان عرضه کند.

 

در سال 2019 میلادی، عربستان در تعداد اعدام ها رکودار شد. به طوری که سازمان عفو بین الملل در گزارش خود درباره مجازات اعدام در جهان که در 21 آوریل 2020 میلادی منتشر شد، اعلام می کند که باوجود کاهش تعداد اعدام ها در جهان، عربستان در سال 2019 بالاترین تعداد اعدام را ثبت کرده است.

این سازمان در گزارش خود می نویسد که مقامات عربستان 184 نفر در سال 2019 میلادی اعدام کرده است که بالاترین آمار ثبت شده توسط سازمان عفو بین الملل در یک سال گذشته در این کشور بوده است.

 

کلر الگار، مدیر ارشد تحقیقات، دفاع و تدوین سیاست در عفو بین الملل می گوید: استفاده روز افزون عربستان از مجازات اعدام به عنوان سلاحی علیه مخالفان سیاسی به شمار می آید که این مسئله نگران کننده است.

باوجود جنجال و هیاهوی ناشی از ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی در کسنولگری این کشور در استانبول در سال 2019 میلادی و در کانون توجه قرار گرفتن ریاض به خاطر این ترور، مقامات عربستان بیشترین تعداد زندانیان را در سال های اخیراعدام کردند. فعالان سیاسی معتقدند که اعدام سلاح سیاسی دربرابر مخالفان و فعالان است.

مقامات سعودی آخرین اعدام را علیه زندانیان شیعه در قطیف و الاحساء مرتکب شدند. حکم اعدام برای مسلم بن محمد المحسن به اتهام واهی مشارکت با یک گروه باهدف بی ثبات کردن امنیت داخلی عربستان انجام شد.

 

طه الحاجی، فعال حقوقی عربستان می گوید: اتهام وارده به مسلم بن محمد المحسن نمونه ای از روش های فریبنده و دروغین برای تحریف حقایق است که توسط رسانه های سعودی انجام می گیرد.

الحاجی می گوید:  اصرار وحشیانه برای استفاده از مجازات قتل تعزیری ادامه دارد. به طوری که رسانه ها برای محکومیت مسلم المحسن در همان روز اول بر قوه قضائیه پیشی گرفتند. اگرچه او متهم به قتل نبود و دادگاه حکم قصاص برای او صادر نکرده بود.

 

همچنین در سال کنونی 2021 میلادی، مفامات عربستان مصطفی الدرویش را به دلیل اتهامات واهی اعدام کردند. الدرویش هنگامی که 17 سال داشت، دستگیر شد. وزارت کشور به طوری رسمی اعدام الدرویش در شهر الدمام را به اتهام تلاش برای ناامنی و ایجاد آشوب اعلام ککرد.

این درحالی است که مقامات عربستان اعلام کردند که هرگز حکم اعدام برای جوانانی که به سن بلوغ نرسیدند، صادر نمی کند، به جای آن به مدت 10 سال حبس در انتظار آنهاست.

 

سازمان عربی حقوق بشر تاکید می کند که آنچه در دادگاه های عربستان برای کودکان و جوانان رخ می دهد، پوچ و مغایر با مفاهیم و اصول قانون بین الملل و قوانین داخلی است که اعدام کودکان را معن می کند.با تشدید این قوانین سن مسئولیت کیفری که واجد

مقامات عربستان در 23 آوریل 2019 میلادی اعدام دسته جمعی 37 مرد را در مناطق مختلف این کشور را اعلام کرد که 33 نفر از 37 نفر عربستانی بودند که آنها زیر شکنجه اعتراف کردند و به اتهام های مختلف در دادگاه های ناعادلانه محاکمه شدند.

 

اعدام دستاویزی برای رژیم سعودی به منظور حذف مخالفان و فعالان سیاسی است. مقامات سعودی با عبارت های تروریست و مجرم به اعدام آنها اقدام می کنند. اما واقعیت این است که دادگاه های عربستان هیچ روند قانونی را دنبال نمی کنند و بسیاری از اعدام شدگان براساس اعتراف هایی که زیر شکنجه کرده اند، اعدام می شوند. این اعدام ها نشان می دهد که رژیم سعودی تمایلی به بهبود وضعیت حقوق بشری در این کشور ندارد.

کد خبر 1126952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha