همت بچه‌ های مسجدالرضا (ع) برای بازگشت معتادان به زندگی/ حمایت از هنرهای خانگی با هدف کارآفرینی

کانون فرهنگی هنری «آفرینش» در جوار مسجدالرضا(ع) با فعالیت‌های شاخص در محورهای قرآنی، اعطای وام به محرومان و حمایت از اقشار محروم جزء پیشتازان فهمای ۱۴۰۰ است. کمک به ترک اعتیاد معتادان و کارآفرینی برای بانوان از دیگر فعالیت‌های این کانون است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «آفرینش» مسجد الرضا(ع) گندمان شهرستان بروجن استان چهار محال و بختیاری یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال در کشور است که با فعالیت های شاخص در محورهای فرهنگی، مذهبی و کتابخوانی به عنوان یکی از کانون های مساجد فعال شناخته می شود. این کانون مسجدی در طرح ملی «ایران قوی» در سال ۹۹ امتیاز ۱۴۲۳۶ را کسب کرد و در فهمای سال ۹۸ نیز به عنوان کانون شایسته تقدیر شناخته شد.

 

«عذرا زمانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع)، اظهار کرد: اجرای طرح پیوند جوانان و نوجوانان با مساجد و اجرای برنامه های مشترک با مدارس در جهت تقویت روحیه مذهبی و جذب حداکثری جوانان و نوجوانان به مسجد  از جمله اهداف این طرح است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) با بیان اینکه کانون آفرینش در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز برنامه های شاخصی اجرا می کند، ابراز کرد: با همکاری کتابخانه های عمومی شهر اقدام به برگزاری مسابقات کتابخوانی و اجرای طرح «نذر کتاب» و جمع آوری کتاب برای کتابخانه مسجد کردیم، همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی، برپایی نمایشگاه های کتاب و محصولات فرهنگی در هفته کتاب، برگزاری ایستگاه نقاشی، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی بخشی از فعالیت های این کانون در حوزه کتابخوانی است.

 

ترک اعتیاد معتادان

زمانی با اشاره به دیگر فعالیت های شاخص کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) گندمان گفت: همکاری مستمر با شورای فرهنگی مسجد و پایگاه بسیج برادران و شرکت دادن جوانان و نوجوانان در مسئولیت ها با هدف جذب اعضاء از دیگر رویکردهای این کانون فرهنگی هنری است. همچنین کانون در زمینه ترک اعتیاد معتادان شهر هم با همکاری سایر نهادها و ارگانهای مرتبط  فعالیت دارد و توانسته بسیاری از معتادان را به زندگی طبیعی برگرداند.

 

وی به برنامه های کانون آفرینش در زمینه قرآن نیز اشاره و اضافه کرد: کانون در حوزه قرآنی نیز فعالیت های شاخصی انجام می دهد طوری که در رویداد ملی «فهما۱» در بخش فعالیت‌های قرآنی شایسته تقدیر شناخته شد. همچنین برپایی محافل انس با قرآن با دعوت از حافظان و قاریان برتر ملی و استانی نیز به همت این کانون انجام می شود.

 

زمانی در مورد دیگر فعالیت ها و برنامه های کانون آفرینش گفت: برگزاری مسابقه پخت غذاهای محلی، برپایی نمایشگاه عکس و پوستر شهدا در هفته دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه دستاوردهای شرکت کنندگان در کلاس های طرح اوقات فراغت ازدیگر فعالیت‌های شاخص این کانون است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) همچنین به فعالیت صندوق قرض الحسنه مسجد اشاره کرد و افزود: با راه اندازی صندوق قرض الحسنه ثامن الائمه(ع) در مسجد، تسهیلات به افراد نیازمند مسجد و اعضای کانون اعطا می شود.

 

مبارزه با کرونا و حمایت از محرومان

زمانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحران کرونا گفت: پس از شیوع بیماری کرونا یکی از رویکردهای این کانون فرهنگی هنری مبارزه با ویروس کرونا و کمک به اقشار محروم بوده است، به طوری که بسته های غذایی و بهداشتی و بسته های گوشت قربانی با همکاری موسسه حضرت خدیجه(س) و با همکاری خیرین هر ماه توزیع می شود و درفصل تابستان و پاییز نیز به ارزش 100 میلیون تومان حمایت های معیشتی از محرومان صورت گرفت.

 

وی ادامه داد: در دوران کرونا فعالیت‌های فرهنگی نیز در بستر فضای مجازی انجام شده است و هر هفته جلسات قرآنی به‌ صورت زنده و با مشارکت علاقمندان برگزار شد. علاوه بر برنامه های آموزشی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، سخنرانی و جلسات مذهبی هم در بستر فضای مجازی پیگیری شده است.

 

ویژه برنامه های اعتقادی برای دانش آموزان

مدیر کانون فرهنگی هنری آفریینش مسجد الرضا(ع) در مورد برنامه های کانون برای تقویت درسی دانش آموزان گفت: کانون برای تقویت درسی دانش آموزان و ارایه مباحث اعتقادی به آنها نیز تدابیری اندیشیده است که از جمله می توان به برگزاری کلاس های درسی و تقویتی برای سنین مختلف، دعوت از مشاوران و روحانیون در بحث اصول اعتقادی، توحیدی و پاسخگویی به شبهات جوانان و نوجوانان اشاره کرد؛ همچنین، سعی کرده ایم در کنار ارایه مباحث اعتقادی نکات اخلاقی، احکام، تربیت فرزند، همسرداری، سبک زندگی را هم به اعضای کانون آموزش دهیم.

 

وی ادامه داد: با راه اندازی و طراحی اتاق کودکان سعی کردیم در این اتاق ها کودکان علاوه بر بازی و سرگرمی، داستان و شعرهای قرآنی و حفظ سوره های کوچک قرآن را فرا گیرند.

 

«نذر مهدوی»

مدیر کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) طرح «شرحی بر دعای افتتاح» در فضای مجازی و سنت «نذر مهدوی»، برگزاری برنامه «روزه اولی ها» برای دختران کلاس سوم ابتدایی، برگزاری برنامه های مختلف در رشته های ورزشی با همکاری اداره ورزش و جوانان جهت اختصاص سانس های ویژه اعضای کانون در رشته های ورزشی شنا، فوتسال و فوتبال را بخش دیگری از فعالیت های کانون فرهنگی هنری آفرینش برشمرد.

 

وی همچنین به فعالیت های کتابخانه کانون فرهنگی هنری آفرینش اشاره کرد و گفت: این کتابخانه دارای پنج هزار جلد کتاب در موضوعات فرهنگی، هنری، کودک، سیاسی و عقیدتی است و 500 نفر عضو این کتابخانه هستند و از خدمات آن بهره مند می شوند و در حال حاضر نیز روزهای شنبه هر هفته در فضای مجازی طرح «شنبه های با کتاب» اجرا می شود.

 

کارآفرینی و اشتغال

زمانی کارآفرینی و اشتغال زایی برای بانوان را از دیگر رویکردهای این کانون فرهنگی هنری نام برد و خاطرنشان کرد: با راه اندازی کارگاه هنرهای تجسمی سعی کردیم برای بانوانی که در این زمینه مهارت و توانمندهای لازم دارند، فرصت عرضه هنرشان را فراهم کنیم.

 

کد خبر 1128003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha