وزیراقتصاد از معدن سنگ آهن بافق بازدید کرد

وزیراقتصاد و داریی در دوازدهمین سفر دولت سیزدهم به استان یزد از مجموعه معدن سنگ آهن بافق بازدید کرد و از نزدیک در جریان تولید این محصول و مشکل های موجود قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، وزیراقتصاد و داریی در دوازدهمین سفر دولت سیزدهم به استان یزد  از مجموعه معدن سنگ آهن بافق بازدید کرد و از نزدیک در جریان تولید این محصول و مشکل های موجود قرار گرفت. 

در این سفر نماینده مرئم بافق در مجلس شورای اسلامی ، تنی چند از مقامات کشوری و استانی دکتر سید احسان خاندوزی را همراهی کردند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق در جریان این بازدید در خصوص این معدن گفت: بلوک معدنی بافق با ذخیره بیش از یک سوم سنگ آهن کشور به عنوان مهمترین زون آهن دار ایران شناخته شده است. 

رضا فلاح مبارکه به سابقه معادن سنگ آهن این شهرستان اشاره کرد وافزود: در نتیجه عملیات اکتشافی انجام شده از سال 1340 خورشیدی تاکنون در این منطقه بیش از 38 آنومالی آهن دار با ذخیره نزدیک به 1.7 میلیارد تن شناسایی شد که مهمترین آن معادن چغارت، سه چاهون، آنومالی شمالی، میشدوان و چاه گزاست.

وی با بیان اینکه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن دانه بندی کشور طی 40 سال گذشته است خاطرنشان کرد: این شرکت از سال 1350، عملیات استخراج سنگ آهن در معدن چغارت را آغاز کرد و تاکنون سنگ آهن مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اصفهان و برخی صنایع فولادسازی کشور را تامین کرده و از سال 1380 نیز به جمع صادرکنندگان سنگ آهن پیوسته است.

به گفته این فعال معدنی در حال حاضر از دو معدن چغارت و سه چاهون، سالیانه نزدیک به هشت میلیون تن سنگ آهن استخراج می شود که حدود سه میلیون تن آن دانه بندی و برای مصرف در کارخانه ذوب آهن اصفهان و صادرات استفاده و بقیه در کارخانه فرآوری چغارت تبدیل به کنسانتره سنگ آهن می شود.

فلاح افزود: با بهره برداری از کارخانه کنسانتره در جوارمعدن چغارت از خام فروشی سنگ آهن این شهرستان جلوگیری شد ودر واحد گندله سازی این محصول به خوراک کارخانه فولاد به روش احیا مستقیم تبدیل می شود.

وی اضافه کرد: کارخانه گندله سازی سه چاهون بافق به عنوان یک طرح بزرگ صنعتی و معدنی با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن و با یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون یوآن ( واحد پول چین) سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای ۷۸۸ نفر سال گذشته از طریق ویدیو کنفرانس با حضور رییس جمهوری وقت افتتاح شد. 

به گفته این مسوول با راه اندازی این واحد بستر برای جلوگیری از خام فروشی ۲۳ درصد سالانه سنگ آهن تولیدی این شهرستان که معادل چهار میلیون تن است، فراهم شد.

وی خوراک این واحد صنعتی را کنسانتره سنگ آهن ذکر کرد و افزود: استخراج سنگ آهن از معادن منطقه پس از پرعیارسازی (بالای ۶۰ درصد) در یک فرایند با تجهیزات پیشرفته معدنی، به کنسانتره تبدیل می‌شود که در برنامه‌های کوتاه و بلند مدت، کنسانتره حاصل از معادن سنگ آهن منطقه مانند معدن دی 19  ( آریز) ، آنومالی شمالی و چاه‌گز تامین می‌شود که نقش مهمی در ارزش افزوده سنگ آهن و جلوگیری از خام فروشی دارد.

اجرای کامل طرح های جوار معدنی و تکمیل زنجیر تولید فولاد در بافق و تبدیل شدن این شهرستان به قطب صنعتی – معدنی از خواسته های مردم به ویژه کارگران بود که در این بازدید مطرح شد.

این شهرستان دارای منابع زیرزمینی متنوعی است که از مهمترین آنها سنگ آهن چغارت، سنگ آهن چاه گز، سنگ آهن سه چاهون، منگنز ناریگان، فسفات آسفوردی، سرب و روی کوشک و معدن مرمریت بیشه دراست.

دکترخاندوزی و همراهان همچنین از مجموعه ورزشی و رفاهی کارگران شهرستان بافق نیز دیدن کردند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بافق در حاشیه بازدید وزیر اقتصاد از مجموعه یاد شده  گفت: ساخت این مجموعه در زمینی به مساحت چهار هکتار و زیر بنای 600 متر مربع  از سال 1389 در فاصله سه کیلومتری شهر بافق آغاز و تا سال 13۹۹ جمعا ۳۶ میلیارد  و ۶۰۰ میلیون ریال برای ایجاد سالن چند منظوره ، ۲ فضای الحاقی ، حصار کشی و محوطه سازی از محل اعتبارات ملی هزینه شد.

علی اصغر نوری شادکام افزود: با توجه به تعهدی که  شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق در سال ۹۶ داشت مبلع ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بابت  تجهیز سالن چند منظوره و سالن الحاقی ، فنس کشی زمین چمن مصنوعی ، محوطه سازی  و انشعاب گازاین مجموعه هزینه کرد.

رئیس هیات ورزش کارگری شهرستان بافق در ادامه تصریح کرد: برای شروع فازهای جدید مجموعه شامل ساخت استخر سرپوشیده، احداث پنج واحد سوئیت و تکمیل محوطه سازی به حدود ۴۰۰ میلیارد ریال بودجه نیاز است.

افزون بر10 هزار کارگر در معادن شهرستان بافق به کار اشتغال دارند که با احتساب بازنشستگان و خانواده آن ها خدود 70 درصد از جمعیت 52 هزار نفری این شهرستان به نوعی به معدن های منطقه وابسته هستند.

شرکت در نشست  شورای اداری و ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام شهرستان و دیدار مردمی  از دیگر برنا مه های سفر یک روزه وزیر اقتصاد و دارایی به بافق بود.

کد خبر 1128015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha