مجسمه های مهدی سحابی منحصر به فرد هستند

کامبیز صبری درباره مجسمه های مهدی سحابی گفت: سحابی برای اجرای ایده هایش از هر متریالی استفاده می کرد و هرگز خود را محدود به یک متریال نمی کرد.

 

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  برپایی نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی که با نمایش ۱۲۶ کار در موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمد فرصت مغتنمی بود تا با جنبه ها و دوره های مختلف کاری مهدی سحابی، نویسنده، عکاس، مترجم، نقاش و مجسمه ساز از نزدیک آشنا شویم و برپایی این نمایشگاه فرصتی را فراهم کرد تا با «کامبیز صبری» هنرمند مجسمه ساز درباره آثار این هنرمند گفت وگو کنیم.

«کامبیز صبری» درباره زمینه آشنایی اش با مهدی سحابی گفت: من برخلاف بسیاری از دوستانم که مهدی سحابی را در ابتدا به واسطه ترجمه هایش می شناسند، از همان نخست به عنوان مجسمه ساز و نقاش شناختم. نخستین بار او را در سال 1383  و در یک نمایشگاه دیدم. بعدها که نمایشگاه انفرادی برپا کردم زمینه آشنایی بیشتر ما فراهم شد. سحابی همیشه به نمایشگاه های من می آمد و مر از تشویق های ارزنده خود محروم نمی کرد.

او افزود: مهدی سحابی آدم بسیار کم حرفی بود. زمانی که با او آشنا شدم تازه متوجه شدم او مترجم است. سحابی آدم پر ایده و پر فکری بود و ایده هایش را همواره اجرا می کرد و هنرمند بسیار پرکاری بود اما او هیچ تلاشی برای معرفی خود نمی کرد.

این مجسمه ساز ادامه داد: زمانی که من تصمیم گرفتم با مهدی سحابی دوستی نزدیک داشته باشم، سال ها از آشنایی مان گذشته بود و متاسفانه اجل این فرصت را از من دریغ کرد و افسوسش با من ماند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: باید به این نکته اشاره کنم که بسیاری از هنرمندان ایرانی، با این هنرمند خوش فکر وعمیق آشنا نیستند. با این که سحابی عمر طولانی نداشت اما عرض زندگی اش بسیار زیاد است و او در هر عرصه ای که وارد شده، آثار ارزشمندی از خود به جا گذاشته است.

صبری درباره مجسمه های مهدی سحابی گفت: سحابی برای اجرای ایده هایش از هر متریالی استفاده می کرد و هرگز خودش را محدود به یک متریال نکرده است و از این نظر کار او منحصر به فرد است. با این که سال هاست من آثار مجسمه سازان ایرانی و جهان را  بررسی و مرور می کنم، کسی را سراغ ندارم که به شیوه او کار کند.

صبری با اشاره به کتاب ها و ترجمه های مهدی سحابی گفت: به نظر من اگر کسی در طول عمرش 60 تا کتاب را درست خوانده باشد، آدم با معلومات و با سوادی است حالا شما فکر کنید یک نفر به تنهایی 60 کتاب ترجمه و تالیف کرده باشد متوجه می شوید که سحابی چقدر آدم عمیق و خوش فکری بوده است.

این هنرمند در بخش پایانی سخنانش گفت: جای افسوس دارد که هنرمندانی چون مهدی سحابی در زمان حیات شان آن گونه که باید دیده نشده اند و با برپایی نمایشگاه مروری بر آثارش تازه بخشی از آثارش به نمایش درآمد.

کد خبر 1128165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha