وحدت حوزه و دانشگاه باید در پرتو اسلام و مدرنیته مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد

دانشیار جامعه شناسی دین دانشگاه تربیت مدرس گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه باید در پرتو اسلام و مدرنیته مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، علیرضا شجاعی زند امروز(شنبه ۲۷آذر) در وبینار بین المللی رابطه نهاد علم و نهاد دین، تجارب جهانی که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد با اشاره به اینکه با مسئله ای فراتر از«علم و دین» و فراتر از «حوزه و دانشگاه» مواجه هستیم اظهار داشت: جامعه ما در دو دهه اخیر به سطح بالاتری از مسائل رسیده که فراتر از دوگانه علم و دین و فراتر از دوگانه حوزه و دانشگاه است.


دانشیار جامعه‌شناسی دین از دانشگاه تربیت مدرس افزود: در واقع درگیر دوگانه دیگری هستیم و موضع ما در ایران کنونی با غرب مسیحی و مدرن تفاوت‌ دارد.

 

وی بیان کرد:دوگانه علم و دین یک مسئله معرفت‌شناختی و دارای سابقه‌است و بدون اینکه در خاستگاه اولیه خود حل شود به جهت عقب‌نشینی‌ها در جهان مدرن از موضوعیت افتاده است.
شجاعی زند عنوان کرد: در حقیقت به حاشیه رانده شده است، اما در کشور ایران بیش از آن چه وجود دارد به آن پرداخته شده است، باید توجه داشته باشیم دوگانه حوزه و دانشگاه به ظاهر متفاوت از علم و دین است اما از اساس به آن شباهت دارد.

 

وی تصریح کرد: در واقع ظهور وحدت حوزه و دانشگاه از سوی امام خمینی (ره) بیشتر بر نیروهای اجتماعی تمرکز دارد، با توجه به اینکه بیش از یک سده رقابت آشکار و پنهانی میان حوزویان و روحانیون از یک طرف و روشنفکران و دانشگاهیان از سوی دیگر وجود داشته امام خمینی(ره) با شناخت این اثرگذاری در سال‌های ابتدایی انقلاب بحث حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.

 

دانشیار جامعه‌شناسی دین از دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: مسئله علم و دین، مسئله حوزه و دانشگاه است، البته این دوگانه حوزه و دانشگاه در مسیحیت یا وجود نداشته یا در حوزه دیگری به شکل منازعه رقم می خورده است.

 

وی گفت: افرادی که مدافع جدا انگاری علم و دین هستند باید مراقب باشند، بنده معتقد هستم موضوع وحدت حوزه و دانشگاه باید در پرتو اسلام و مدرنیته مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد.

کد خبر 1128297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha