کهکشانی از گرانی در شب یلدا/ سفره کوچک در بلندترین شب سال

امسال قیمت بالای میوه و آجیل، سفره‌های یلدایی را بی‌رنگ و بو کرده و یلدا تبدیل به گران‌ترین شب سال شده است، شبی که مردم را حسرت به دل می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان؛ تنها چند روز به خداحافظی با فصل پاییز و رسیدن به طولانی‌ترین شب سال یعنی یلدا مانده است. در دو سال گذشته با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دورهمی ها این شب بیشتر به صورت مجازی برگزار شده بود.

در سال جاری، اما با کاهش کرونا و برگزاری تجمعات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشتیاق مردم به جمع شدن دور هم در این شب بیشتر شده است، حال با نزدیک شدن به شب یلدا شاهد افزایش قیمت انواع میوه و آجیل در بازار به بهانه بلندترین شب سال هستیم.

خرید شب یلدا با جیب پر پول و بدون مشکل مالی لذت بخش است؛ خصوصاً زمانی که بنا باشد کل خانواده دور هم جمع شوند و تا پاسی از شب معاشرت داشته باشند، اما اکنون کرونا از یک سو و مشکلات معیشتی و مالی از سوی دیگر باعث شده جمعی از خانواده‌ها ترجیح دهند این شب را تنها در خانه خود سپری کنند.

شبی که در گذشته برای دورهمی و خنده و صله رحم از آن یاد می‌شود و یکی از خاطره انگیزترین شب‌های سال بود حالا به زمانی برای سوداگری دلالان و فرصت طلبان تبدیل شده است و در این میان مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه حسرت بر دل مقابل فرزندانشان شرمنده می‌شوند.

بسیاری از مغازه‌ها فقط به مکانی برای قیمت گرفتن تبدیل شده‌اند و مردمی که در میانه بازار راه می‌روند سر در گریبان و بهت زده از قیمت‌ها می‌گویند.

علی مرادی یکی از شهروندان همدانی بیان کرد: طبق سنت دیرینه ایرانی‌ها در شب یلدا هندوانه، انار و آجیل می‌خوردند اما در حال حاضر با افزایش تورم بازار قدرت خرید مردم به خصوص قشر کارگر جامعه کاهش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه دو سال به دلیل کرونا شب یلدایی نداشتیم و در سال جاری نیز گرانی مانع از برگزاری مراسم شب یلدا است، گفت: شما با یک حساب سر انگشتی متوجه می‌شوید، که جمع شدن ۲۰ نفر دور هم برای شب یلدا حداقل پنج میلیون تومان خرج بر می‌دارد.

وی با بیان اینکه در سال یک بار حقوق کارمندان اضافه می‌شود اما چندین بار قیمت کالا و مواد غذایی مورد نیاز خانواده‌ها افزایش می‌یابد، تصریح کرد: مشاهده این قیمت‌ها نشان می‌دهد هیچ نظارتی وجود ندارد.

صالحی یکی دیگر از شهروندان همدانی گفت: نابسامانی در قیمت کالاها پذیرفتنی نیست، زمانی که اعتراض هم می‌کنی فروشنده صحبت از افزایش نرخ دلار می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت میوه نیز جای خود دارد، افزود: الان برای خرید چند کیلو میوه باید حدود چند صد هزار تومان هزینه کنیم و با توجه به بقیه هزینه‌ها زندگی قطعاً بسیاری از خانواده شرایط خرج کردن چنین هزینه‌ها را ندارند.

یکی از فروشندگان میوه شهر همدان در خصوص تغییر قیمت‌های میوه در بازار گفت: قیمت هندوانه و انار، این روزها افزایش زیادی داشته اند، سال گذشته بهترین انار درجه یک کیلویی ۲۵ هزار تومان بود، اما در سال جاری تاکنون انار کیلویی ۴۵ الی ۵۰ هزار تومانی نیز در بازار هست، که البته همچنان روند افزایش قیمت‌ها تا شب چله مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: طبیعی است که میزان خرید مردم نیز کاهش یافته؛ بسیاری از کارگران درآمدشان تغییری نکرده است و نمی‌توانند مانند سال گذشته سفره شب یلدا پهن کنند.

وی با بیان اینکه همان طور که از حال و هوای بازار پیداست کسی با این قیمت‌ها رغبتی برای خرید میوه شب یلدا ندارد، ادامه داد: در گذشته چند روز مانده به شب یلدا بازار میوه فروشی غوغا بود و این شور و نشاط ما را هم شاد می‌کرد اما چند سالی است که زندگی از بازارها رفته است.

طرح تشدید نظارت و بازرسی از بازار شب یلدا آغاز شد

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت همدان عنوان کرد: طرح تشدید نظارت و بازرسی از بازار شب یلدا آغاز شده است.

مرتضی بیدآبادی گفت: برای اجرای طرح تشدید نظارت و بازرسی از بازار شب یلدا، گشت‌های مشترک به همراه جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی انجام و نحوه عرضه مایحتاج مردم رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت نظارت بر بازار، کالاهایی همچون میوه و تره بار، شیرینی، شکلات، آجیل و خشکبار است: اظهار کرد: این طرح تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بازرسان در دو نوبت صبح و عصر در بازار حضور دارند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تقاضا برای خرید میوه، آجیل، خشکبار در آستانه شب یلدا، افزایش می‌یابد، طرح تشدید نظارت بر بازار در این بخش اجرا می‌شود.

بیدآبادی در این راستا تصریح کرد: به منظور تسریع در رسیدگی به تخلفات اقتصادی، مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف از جمله گران فروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش کنند تا این گونه موارد با اولویت رسیدگی شود.

به گزارش شبستان: در مناسبت‌های مختلف که تقاضای خرید بیشتر می‌شود، بازار نیاز به نظارت دارد، اما در بازار کمبود حضور دستگاه‌های نظارتی مانند تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف و صمت به خوبی حس می‌شود، کمبودی که اگر نبود، به راحتی می‌شد، از سو استفاده‌ها جلوگیری کرد، تا فشار گرانی‌ها، یلدای مردم را تلخ نکند.

شب یلدا، این رسم دیرینه مردم ایران زمین که گرمای خاصی را به محیط خانواده می‌بخشید اکنون با چالش‌های مالی مواجه شده؛ چالش‌هایی که دولت باید هر چه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کند تا مردم صبور کشور بتوانند در کنار خانواده خود طعم آرامش و آسایش را بچشند.

 

گزارش سمیرا قادری

 

کد خبر 1128353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha