با آبگیری ۵۰ میلیون مترمکعبی سد چراغ ویس باید جابجایی ساکنین روستاهای پائین دست انجام شود

مدرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: در صورت آبگیری بیش از ۵۰ میلیون مترمکعبی آب سد چراغ ویس، لازم است اسکان و جابجایی ساکنین روستاهای پائین دست قطعی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آّب منطقه‌ای استان کردستان در جلسه‌ای که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر نیرو و مدیران شرکت‌های مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران و آبفا کشور و مدیرعامل و معاوین شرکت آب منطقه‌ای استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و شرقی برگزار شد، ضمن اشاره به این مسأله که آب شرب شهرستان سقز به عنوان دومین شهر جمعیتی استان، از سد چراغ‌ویس تأمین می‌شود، اظهار کرد: در سال 1397 ردیف اعتباری این پروژه حذف و هزینه‌های ساخت این سد، صرفاً از محل اعتبارات متفرقه مواد 63 و 64  تأمین شد.

 

وی بیان کرد:  سد چراغ‌ویس در حال حاضر بیش از 97 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تخصیص و ابلاغ 90 میلیارد تومان اعتبار، این سد به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: از موارد تکمیل نشده سد چراغ‌ویس می‌توان به میزان 10 کیلومتر جاده دسترسی دو روستای پائین دست این سد اشاره کرد و در صورتی بخواهیم بیش از 50 میلیون مترمکعب آبگیری انجام دهیم، لازم است که این جاده تکمیل، اسکان و جابجایی ساکنین روستاهای پائین دست قطعی شود.

 

وی افزود: به دلیل عدم تکمیل رینگ و مخازن داخل شهر سقز توسط آبفا، امکان تحویل 600 لیتر بر ثانیه آب پاک، مقدور نیست که در این خصوص شرکت آبفای استان از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بصورت مستمر پیگیر جذب اعتبار، جهت تکمیل این نواقص بوده و این مهم نیازمند توجه ویژه در سطح وزارت نیرو است.

 

آریانژاد به سامانه خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج نیز اشاره کرد و اظهار داشت: انتقال آب از پرتال خروجی سد آزاد تا تصفیه خانه سنندج 27 کیلومتر است که در حال حاضر حدود 5 کیلومتر از این خط لوله‌گذاری و 25 کیلومتر مانده نیز آماده سازی شده و در صورتی که مبلغ 250 میلیارد تومان جهت خرید لوله، در اختیار شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران قرار بگیرد، میزان 57 میلیون متر مکعب آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج، انتقال داده خواهد شد.

 

در پایان جلسه وزیر نیرو به تخصیص اعتبار لازم جهت تکمیل سد چراغ ویس با اولویت فوری، تأکید کرد.

کد خبر 1128561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha