مردم کارکرد هیئت در بحران‌ها را لمس کردند/ مشارکت بیش از دو هزار و ۴۴۶ هیئت در مهرواره هوای نو

حجت‌الاسلام والمسلمین باباخانی با بیان اینکه هیئات و تشکل‌های دینی موتور پیشران جریان‌های فرهنگی هستند، گفت: کارکرد هیئت در بحران‌ها اثبات شد. هیئت منشأ خدمات اجتماعی است و مردم در بحران‌ها و حوادث کارکرد آن را لمس کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری مهرواره (هوای نو) بزرگترین رویداد ملی هیئت و تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی امروز (دوشنبه، 29 آذر ماه) در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

 

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «مجید باباخانی» با بیان اینکه غنای مذهبی ما از اهل بیت (ع) است، گفت: این ظرفیت معنوی در کنار توسل به اهل بیت (ع) از ویژگی های بارز شیعه است که موجب می شود جلوه های عمیقی از تعالی فرد و اجتماع رقم بخورد.

 

مدیر کل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در دوره ما هیئات جلوه زیبایی از توسل به اهل بیت(ع) را نشان می دهد، بیان کرد: این توسل و استفاده از جریان های معرفتی یکی از پایه های پیروزی انقلاب اسلامی بوده است و در گام دوم انقلاب اسلامی با مسیری که رهبری برای ما روشن کردند، موتور پیشران جریان های فرهنگی هیئات و تشکل های دینی هستند که بر اساس توسل به اهل بیت (ع) حرکت می کنند.

 

وی افزود: اگرچه از منظر مردم، هیئت خلاصه به دهه اول محرم و صرفا توسل به اهل بیت (ع) تبدیل شده است اما تنها به جلسه و مراسم عزاداری محرم ختم نمی شود بلکه هیئت منشأ خدمات اجتماعی است و در بحران ها و حوادث کارکرد آن را مردم لمس کردند.

 

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: در بحران ها کارکرد هیئات و تشکل های دینی به همگان ثابت شد که این ویژگی در دیگر کشورها نمایان نبوده است. علاوه بر آن هیئات و تشکل های دینی در مسایل اجتماعی و پیچیده همواره در کنار مردم حضور داشتند و در فضای فرهنگی، اجتماعی و فکری جامعه گره از مشکلات مردم باز می کنند و هوای نو می خواهد نشان دهد که هیئت می تواند منشأ اثر باشد. از طرفی به هیئات مذهبی بگوییم که استانداردهای خود را بالا ببرند و بر اساس معیارهای لازم فعالیت هایشان را تقویت کنند.

 

وی تاکید کرد: مهرواره (هوای نو) اولین و بزرگترین مهرواره ای است که به طور خاص می خواهد به هیئت ها و تشکل های دینی بپردازد و تلاش می کند نگاه هیئت ها و رویکرد آنها را نسبت به عموم مردم و فعالیت های خودشان ارتقا دهد و با نشان دادن فعالیت های موثر هیئت ها به عموم مردم سبب بهتر دیده شدن هیئت ها در بین مردم و مسئولان شود.

 

حجت الاسلام باباخانی با اشاره به اینکه مهرواره هوای نو تلاش می کند تا با ارتقای هیئت ها و تشکل های دینی فضای گسترده و عمیق تر نسبت به مسایل اجتماعی داشته باشد، گفت: این مهرواره تلاش می کند همه مردم با هر سلیقه و نگاهی در آغوش مطمئن و گرم خود جای دهد چرا که هیئت امن ترین و رشددهنده ترین فضای تربیتی برای خانواده، نوجوانان و جوانان است؛ به همین جهت مهرواره هوای نو در سال۱۴۰۰ با تقدیر از کارآمدترین هیئت ها، فاخرترین مدیحه خوانی ها و عمیق ترین محتواها و کتب منتشر شده در حوزه هیئت این امکان را فراهم می کند تا مردم با استفاده از این ظرفیت اجتماعی بهترین نقش را برای تعالی ایران اسلامی ایفا کنند.

 

 

 

مدیر کل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه مراسم اختتامیه هوای نو با حضور فعالان هیئت ها و تشکل های مردمی، جمعی از ستایشگران اهل بیت (ع)، اهالی کتاب، هنرمندان و مسئولان ارشد نظام برگزار می شود، افزود: برگزیدگان مهرواره در بخش های مختلف معرفی خواهند شد و هیئت داوران مهرواره هوای نو متشکل از افراد متخصص و خوشنام در هر بخش و رشته است که با تجزیه و تحلیل آثار شرکت کنندگان، برگزیدگان نهایی مهرواره را مشخص خواهند کرد.

 

در ادامه این نشست، وحید ملتجی نیز با بیان اینکه هوای نو جریانی رو به جلو است، گفت: این مهرواره دستی بر سنت دارد و دستی در حال و آینده و قرار است این دو فضا را به هم متصل کند و راه جدید را با کمک هیئت بازنمایی کند.

 

دبیر مهرواره هوای نو با اشاره به اینکه مهرواره در سه بخش هیئت، کتاب و ستایشگران اهل بیت برگزار می شود، گفت: محورهای ستایشگران اهل بیت (ع) شامل محور اصلی، مداحی، مدیحه خوانی و محور ویژه شامل تقدیر از نغمه سرایان، تقدیر از اقدامات شاخص، نسل حسینی، شهید حاج قاسم سلیمانی است.

 

 

 

 

در ادامه این نشست، آبفروش، مسئول بخش هیئت مهرواره هوای نو گفت: ما در این بخش تلاش داریم نشان دهیم که هیئت ها نه تنها در مناسبت های خاص بلکه در تمام ایام مامنی مطمئن برای خانواده ها هستند و این بخش از دو محور اصلی و محور ویژه تشکیل شده است.

 

مسئول بخش هیئت مهرواره هوای نو پیرامون محور اصلی مهرواره گفت: محور اصلی بخش هیئت از 10 رشته تشکیل شده است که شامل ساختار تشکیلات، مضمون و محتوا، هنر هیئت، رسانه هیئت، تولیدات هیئت، هیئت و اقتصاد، هیئت و خدمات اجتماعی، هیئت و خانواده، هیئت و نوجوانان، هیئت و بانوان است.

 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از دو هزار و 446 هیئت در وبگاه هیئت مهرواره هوای نو شرکت کرده اند و بیش از 13 هزار رشته هیئت در سایت ثبت نام نموده اند  و اثر به مهرواره ارسال کرده اند که این نشان می دهد یک اتفاق فراگیر در این زمینه اتفاق افتاده است.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، عباسی، مسئول بخش کتاب مهرواره هوای نو نیز بیان کرد: بخش کتاب هیئت در دو محور اصلی و همچنین محور ویژه تشکیل شده است که محور اصلی شامل کتاب سال عاشورا و کتاب سال هیئت است.

 

وی تصریح کرد: محور اصلی اول شامل هفت رشته پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، کودک و نوجوان، مستندنگاری و روایت آثار هنری مکتوب است و محور اصلی دوم نیز شامل سه رشته مهارت های سخنوری و مداحی، کتاب ادعیه و دیگر موضوعات کاربردی مرتبط با هیئت می شود. همچنین در بخش متون آموزشی و پژوهشی هیئت از محتواهای پژوهشی و پایان نامه های مربوط به حوزه هیئت بررسی و مورد داوری قرار می گیرد.

 

 

 

کد خبر 1128916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha