فراهم شدن فرصت زیارت آسان با سامانه «حرم مجازی»

مدیر خبر و رسانه آستان قدس رضوی گفت: با راه‌اندازی سامانه «حرم مجازی» فرصتی برای زیارت آسان فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، جمال رستم‌زاده، مدیر خبر و رسانه آستان قدس رضوی بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی سامانه حرم مجازی، مدل‌سازی تازه آن است که بر اساس عناصر معماری حرم مطهر طراحی شده است.

 

وی افزود: در این مدل‌سازی که به روش فتوگرامتری و با استفاده از تکنولوژی «اچ دی‌ ار پی» صورت گرفته است، تعدادی زیادی عکس و شات‌های تصویری از حرم به‌صورت سه بعدی در نرم افزاری به کار گرفته‌ شده تا احساس زیارت هرچه بیشتر به زائر مجازی منتقل شود.

 

رستم‌زاده اظهار کرد: تابش‌های مختلف نور بر تصاویر، شبیه‌سازی آب و هوا، گردش شبانه‌روز طبق تغییر ساعت و فصل واقعی، حرکت صحن به صحن با نمایش حضور جمعیت و صدای کبوتران و صدای ساعت حرم از جمله این قابلیت‌هاست.

 

مدیر خبر و رسانه آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین تکنولوژی اچ دی ار پی جدیدترین تکنولوژی بازی‌سازی در جهان با گرافیک بسیار بالاست که در این سامانه مورد استفاده قرار گرفته تا نمایش صحن‌ها و رواق‌ها با بهترین شکل ممکن انجام شود.

 

رستم‌زاده درباره دلایل ایجاد چنین فضایی که به چهار زبان انگلیسی، فارسی، عربی و اردو ارائه شده، بیان کرد: در این دو سه سال که تمام جهان درگیر ویروس کرونا بود و محدودیت بسیاری برای آمد و شدهای رایج همیشگی به ویژه در حوزه سفر و زیارت به وجود آمد، نیاز به چنین سامانه‌ای احساس می‌شد.

 

وی گفت: در نهایت با همتی که صورت گرفت بسته‌ای فراهم شد که بیشترین حس و حال زیارت را به بیننده منتقل کند. اگر چه قبول داریم هیچ برنامه و فضایی، زیارت حضوری نمی‌شود اما تلاش کردیم از پلتفرم‌ها و تکنولوژی روز دنیا برای این مهم استفاده کنیم تا بتوانیم بیشترین حس زیارت را به علاقه‌مندان منتقل کنیم.

 

مدیر خبر و رسانه آستان قدس رضوی عنوان کرد: در بخش زیارت آنلاین فرصتی فراهم شده تا زائران و مشتاقان حضرتش در هر نقطه دنیا که هستند، بتوانند تنها با ورود به سایت به صورت زنده و از طریق مجازی زیارت کنند. در سامانه حرم مجازی همچنین می‌توانید، نمایش صحن‌ها و رواق‌ها، مراکز علمی را ببینید. در تور حرم‌گردی که به صورت سه بعدی، پاناروما و فیلم ۳۶۰ درجه و تحت انواع پلتفرم قرار دارد، شرکت کنید.

 

رستم‌زاده تصریح کرد: مسیریابی بین صحن‌های حرم مطهر جهت راهنمایی زائران، معرفی رواق‌ها، اماکن، مراکز علمی و آموزشی، پارکینگ‌ها و مسیریابی سرویس‌های بهداشتی، بازید مجازی از موزه، بخش سؤالات شرعی، خاطرات زیارت، مسابقه، نذورات، بانک حدیث، زندگینامه امام رضا(ع) به صورت متن و موشن‌گرافی، آداب زیارت و زیارت‌نامه به صورت موشن‌گرافی از جمله دیگر امکاناتی دیده شده در سامانه حرم مجازی است که بسیاری از آنان برای نخستین بار است که ارائه می‌شوند.

کد خبر 1129061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha