یلدا، نقش سازنده ای در تألیف قلوب و صله رحم دارد

یک استاد دانشگاه گفت: شب یلدا نقش ارزنده و سازنده ای در تالیف قلوب و صله رحم دارد و شبی است كه پیوند خانواده ها و اقوام را بیشتر می كند.

«اسماعیل حسین پور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: بزرگترین راز ماندگاری چله در بین مردم این است كه این شب نقش ارزنده ای در تالیف قلوب و صله رحم دارد و شبی است كه پیوند خانواده ها و اقوام را بیشتر می كند و سالم‌ترین و بهترین غذاها كه برخی ها نیاز بدن است، در این شب تناول می شود.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یلدا در شمال خراسان، چله نامیده می شود كه در این شب مردم شمال خراسان با شب نشینی و به جا آوردن صله رحم، تناول غذاها و میوه های محلی، بهره گیری از موسیقی محلی این سیاه شب را بر خود شیرین می كنند.


حسین پور عنوان کرد: شب چله گی (هدیه) بردن برای نوعروسان از سوی خانواده داماد یكی از سنت های نیك در بین اقوام شمال خراسان است كه زنان كرد خراسان با لباس های سنتی و محلی و در حالی كه خوانچه هایی (سینی ها بزرگ) را بر سر دارند و درون خوانچه ها برنج، روغن زرد، فطیر، كله قند و كفش و لباس، قرار دارد برای عروس می برند و در این مسیر، عاشق های این مجموعه كه بیشتر نزدیكان داماد هستند را همراهی می كنند.


وی اضافه کرد: هندوانه، كدو، سیب، انار، انگور آونگ شده، چغندر، قورمه نمك سود شده، گردو، كشمش، برگه زرد آلو و سنجد برخی از خوراكی های رایج در بین مردم است.

 

وی تصریح کرد: معمولا برای نگهداری میوه ها از شیوه های سنتی استفاده می شود مثلا برای سالم ماندن هندوانه آن را روی كاه می گذارند و انگور را در خانه آونگ می كنند و با نمك سود كردن، گوشت را تا چله نگه می دارند و در این شب هندوانه مظهر تابش آفتاب، انار مظهر زایش و زایندگی و سیب مظهر عشق و محبت در زندگی است.

 

حسین پور افزود: معمولا افراد متمكن با كمك زنان خانه و در نهایت حفظ حرمت و بدون اطلاع اطرافیان، اقلامی را برای خانواده ای مستمند می فرستند تا همه شب را به خیر و نیكی از سر بگذرانند.

کد خبر 1129127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha