قیمت هایی که اقلام سفره یلدا را پَر داد

استقبال از زمستان را در سال‌های نه چندان دور از شلوغی خیابان ها و دست پُر مردم می شد دید، اما این روزها به رغم اینکه باز هم خیابان ها شلوغ است اما، تفاوت در دست های خالی است و حضوری که فقط به دیدن قیمت ها بسنده می کنند.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی _ فاروج؛ شب یلدا یکی از قدیمی ترین شب‌هایی است که مردم  هر ساله فرا رسیدن آن را جشن می‌گیرند، یلدا که بلندترین شب سال است با نام شب چله نیز شناخته می‌شود.  سی‌ام آذرماه در تقویم ایران به نام شب یلدا نام گذاری شده است، در این آئین ایرانی، خانواده‌ها به رسم قدیم در کنار بزرگ‌ترها شب نشینی می‌کنند و با تهیه انواع میوه‌ها، تنقلات و گرفتن فال این دقایق را گرامی می‌دارند.

 

میوه و تنقلات، بهانه است تا خانواده ها کنار هم باشند و دقایقی دور از هیاهوی زندگی با شنیدن متل ها و مثل ها، افسانه ها، خواندن داستان های شاهنامه و ابیات نغز حافظ، خاطره سازی کنند. اما امسال بازار رنگارنگ اما گران میوه، آجیل و شیرینی، دل خانواده ها و به ویژه کودکان بسیاری را سرد کرده است.

 

از همان ابتدای خیابان موفق که بازار اصلی شهر است که چشم می چرخانم، خانواده های بسیاری را در پیاده رو می بینم با کیسه های پلاستیکی کوچک و بزرگی که به رنگ پرتقال، نارنگی، انار و... درآمده است. بانویی که برای خرید انار به یکی از میوه فروشی های این خیابان مراجعه کرده، وقتی قیمت انار را می پرسد تعجب از سر و رویش پیداست، آقا مگر چه خبر است؟ شاید این روزها تکراری ترین جمله گفته و شنیده شده باشد.

 

دست روی هر میوه ای که می گذارد آه از نهادش بلند می شود و بلاخره با دو کیسه کوچک که در هر کدام چند نارنگی، چند سیب و دو عدد انار است مغازه را ترک می کند.

 

در میوه فروشی آن دست خیابان هم تصویر تازه و قابل ذکری نیست. بالا پایین کردن جعبه های میوه برای پیدا کردن سیب و پرتقال های ریزتر، چانه زدن بر سرقیمت، خالی کردن کیسه میوه وقتی سنگینی اش روی ترازو، چشم های خریدار را گرد می کند و ... بازار آجیل اما سوت و کور است، بانویی در مسیر این بازار همراه ما شد و گفت: امسال تصمیم گرفته ایم به تخمه هایی که تابستان از خربزه و هندوانه های مصرف شده، باقی ماند و بو داده شد، بسنده کنیم.
 

«مریم صبوری» افزود: قیمت آجیل سر به فلک کشیده، تخمه هایی که تا دیروز با کیلویی کمتر از 500 هزار ریال خریداری می شد امروز بیش از یک میلیون ریال بابت یک کیلوی آن باید پرداخت کنیم.

 

وی گفت: سفره های شب یلدای امسال بسیاری از خانواده کم رنگ خواهد بود و دعا می کنیم بچه ها این را بتوانند درک کنند.

 

سراغ شیرینی فروشی های شهر هم که می رویم همین بساط جاری است، جعبه های خرید کوچکتر و در بعضی موارد به اندازه یک پلاستیک رسیده است به صرف اینکه شیرینی گوشه سفره بنشیند. خریداری که در حال انتخاب نوع شیرینی است به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: قیمت شیرینی از هفته پیش تا امروز تفاوت کرده است.

 

«علی صابری» افزود: امشب میهمان یلدایی داریم اما به گمانم باید به خرید شیرینی آنهم به تعداد نفرات بسنده کنم تا بتوانم اقلام دیگر مثل میوه و کمی تخمه بخرم.

 

تعداد آدمهایی که تماشای شیرینی های مغازه را از پشت شیشه ترجیح داده اند کم نیستند! در مسیر بلوار امام رضا چند وانت بار مرکبات می فروشند، شمار افرادی که کنار آن ایستاده اند زیادند، قیمت نوشته شده روی کارتُن نصب شده بر بالای وانت تفاوت زیادی با قیمت مرکبات میوه فروشی ها دارد.

 

«محمد مومنی» که یکی از این فروشندگان است، گفت: مرکبات را از خود کشاورز در استان های شمالی خریداری می کنم و با حداقل سود می فروشم.

 

وی افزود: همین محصول در میوه فروشی ها دوبرابر قیمت عرضه می شود و کاش شهرداری فضایی برای ما کاسبان بی سرپناه پیش بینی کند که بتوانیم در سرما و گرما نان آور خانواده بمانیم و از سویی میوه را با قیمت پایین تر به مردم عرضه کنیم.

 

اجاره مغازه در فاروج سرسام آور است

 

نماینده صنف میوه فروشان فاروج گفت: هزینه ها در شهر فاروج تناسبی با شهر ندارد و هزینه های مختلف در گرانی تاثیر گذار است.

«مهدی محبوبی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: پرداخت ماهی 50 میلیون ریال بابت فقط اجاره یک واحد تجاری منهای مالیات، هزینه آب و برق و گاز و شاگرد و هزینه های حمل و نقل شرایط کار را در فاروج مشخص می کند.

 

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده است و امسال نسبت به یلدای سال گذشته میوه فروشان فروش کمتری داشته اند، گفت: میوه براساس کیفیت نرخ گذاری می شود و میوه ارزان قیمت هم در میوه فروشی ها موجود است.

 

محبوبی با اشاره به اینکه در رقابت است که قیمت ها می شکند، گفت: اگر مکانی وسط شهر، بازار روز راه اندازی شود و همه میوه فروشان آنجا فعالیت کنند، متاثر از فضای رقابتی، قیمت ها کاهش می یابد.

 

وی افزود: میدان میوه و تره بار با وجود دو شهر قوچان و شیروان به تناسب جمعیت فاروج و تعداد واحدهای فعال در بخش میوه به ثمر نمی نشیند و بهترین راهکار همان راه اندازی روز بازار در شهر است.

 

 

طرح تشدید بازرسی ها از بازار از 25 آذر ماه آغاز شد

 

مدیر صنعت، معدن و تجارت فاروج گفت: طرح تشدید بازرسی ها از 25 آذرماه در شهرستان آغاز و در قالب گشت مشترک و با اولویت بازرسی از میوه فروشی، شیرینی فروشی، آجیل و خشکبار و کالا های اساسی با دستگاه های همکار (جهاد کشاورزی، تعزیرات، بهداشت و اصناف) در حال انجام است.

 

«احسان افتخاری» به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: به رغم اینکه از 25 آذر تنظیم بازار و نظارت بر کالاهای اساسی و خوراکی که وابسته به جهاد کشاورزی است به این بخش واگذار شده اما با توجه به مهیا نبودن شرایط، تامین نبودن نیرو و ... همچنان نظارت ها را برعهده گرفتیم.

 

مدیر صنعت، معدن و تجارت فاروج افزود: از 25 آذرماه تا روز گذشته (29 آذر) در قالب دو تیم 127 گشت مشترک انجام و 9 پرونده تخلفی با عناوین عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و ... به ارزش ریالی 72 میلیون ریال تشکیل شد.

 

رسیدگی به پرونده تخلفات به حداقل زمان رسیده است

 

افتخاری با اشاره به اینکه تا دو سال گذشته پرونده ها در یک ماه جمع آوری و بعد از تجمیع به تعزیرات ارسال می شد، گفت: با این روند زمان رسیدگی به پرونده ها  دو تا سه ماه به درازا می کشید که از بازدارندگی آن می کاست.

 

وی افزود: اما امروز با تعریف سامانه تخلفات، به محض ثبت تخلف، پیامک آن به دست کاسب می رسد و ظرف سه روز تا یک هفته رسیدگی به پرونده انجام می شود.

 

نبود میدان میوه و تره بار به گرانی میوه در فاروج دامن می زند

 مدیر صنعت، معدن و تجارت فاروج گفت: رسیدن میوه با واسطه دوم و سوم از یک سو، هزینه های واحد تجاری از اجاره، حقوق شاگرد و... از سوی دیگر بر گرانی میوه و افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت در فاروج افزوده است.

 

افتخاری افزود: فعالیت روزبازار روندی است که می تواند به بهبود شرایط کمک کند آنهم نه به این معنا که فقط در یک روز، بلکه هر روز در مکانی مشخص شده از سوی شهرداری بازار شکل بگیرد تا میوه با واسطه کمتر به دست مصرف کننده برسد.

 

وی گفت: وانت بارهایی که محصول را از مبدا تامین و برای عرضه به شهر می آورند مکان مشخصی برای فعالیت ندارند که اگر مکان مسقفی برای آنان در شهر پیش بینی شود، می توانند محصول را 30 تا 35 درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند.

 

افتخاری گفت: در حوزه میوه نرخ ثابت نیست با توجه به تنوع و ارقام مختلف آن نرخ گذاری انجام می شود و در بازه های زمانی مختلف هم متفاوت است.

 

وی افزود: افزایش تقاضا در هر حوزه ای فضای فعالیت دلالان را بیشتر می کند.

 

افتخاری یادآورشد: تنها راه شکست قیمت میوه در فاروج، راه اندازی میدان میوه و تره بار و یا فعالیت روز بازار در طول هفته است که هر دو همت شورا و شهرداری را می طلبد.

 

 

کد خبر 1129184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha