رتبه ۲۱ خراسان جنوبی از سهم اعتبارات عمرانی بودجه ۱۴۰۱

جهانشاهی گفت: خراسان جنوبی در رتبه ۲۲ اعتبارات هزینه ای قرار دارد اما در اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در جایگاه ۲۱ قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید جهانشاهی» امروز (۳۰ آذر) در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبنای واقعیت‌ها و بدون کسری و انتظار رفع تحریم ها تدوین شده است.

 

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بودجه سال آینده شاخص‌های کلان اقتصادی هدفگیری می‌شود و از پروژه محوری به سمت برنامه محوری حرکت خواهیم کرد، گفت: توجه به مطالعات آمایش سرزمین ملی و استانها، مطالعات توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاها و اسناد توسعه شهرستانها یک خط‌کش مهم در تدوین برنامه‌ها و تعریف پروژه‌ها خواهد بود.

 

جهانشاهی بها اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۱اختیارات قابل توجهی به استانها داده خواهد شد، تصریح کرد: بودجه حلقه آخر نظام برنامه‌ریزی است و باید بستری فراهم شود تا سیاست‌های دولت در قالب بودجه پیاده‌ریزی شود و از بخشی‌نگری و صرفاً توزیع اعتبارات و منابع پرهیز کنیم.

 

وی بیان کرد: غفلت از کیفیت بودجه ریزی منجر به کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی می شود و در نهایت افزایش نقدینگی، شرایط تورم را بوجود می‌آورد و تورم بی‌ثباتی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

 

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه وجود ۹ هزار ردیف برنامه-پروژه در سطح کشور کار نظارت را سخت کرده است و در بودجه سال ۱۴۰۱ سعی شده است در جهت رشد اقتصادی برنامه‌ها رصد شود، ادامه داد: رشد اقتصادی هشت درصدی شامل دو پایه سرمایه‌گذاری و ارتقا بهره‌وری خواهد بود، که متأسفانه ۶ سال زمان می‌برد تا با تحقق این رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۷ به تولیدی معادل تولید حاصل از رشد سنتی حدوداً ۳ درصدی در دهه ۹۰ برسیم.

 

جهانشاهی از حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، کاهش اوراق مالی اسلامی به ۸۸ هزار میلیارد تومان، افزایش حداقل دریافتی به ۴.۵ میلیون تومان را به عنوان ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۱ یاد کرد و گفت: کاهش تراز عملیاتی از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، کاهش خالص استقراض دولت از بازار سرمایه به منفی ۴۰ هزار میلیارد تومان، افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی از ۵.۴ به ۶.۹ درصد و کاهش رشد هزینه‌های دولت نیز از مهم‌ترین اصلاحات ساختاری بودجه سال ۱۴۰۱ است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: استان خراسان جنوبی در لایجه بودجه ۱۴۰۱ در بخش اعتبارات هزینه‌ای ۲۴ درصد و در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۱ درصد رشد خواهد داشت که جایگاه استان در بخش اعتبارات هزینه‌ای رتبه ۲۲ و بدون تغییر نسبت به سال گذشته است اما در بخش اعتبارات تملک با دو پله ارتقا رتبه ۲۱ را درمیان ۳۱ استان دارا هستیم.

 

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی افزود: این استان در بخش اعتبارات قانون متوازن نیز از امکانات کشور کماکان جایگاه ۱۸ را دارا است.

 

کد خبر 1129190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha