۵۰هزار مازندرانی فاقد بیمه درمان هستند/ الزام نسخه نویسی الکترونیک از اول دی ماه ۱۴۰۰

میرزایی با اشاره به الزام نسخه نویسی الکترونیک از اول دی ماه ۱۴۰۰، گفت: مردم شریف استان مازندران برای دریافت بهتر خدمات بیمه ای ترجیحا به پزشکانی که نسخه الکترونیک می نویسند مراجعه نمایند تا دچار چالش نشوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «محمدرضا میرزایی» امروز (30آذر) در نشست خبری به فعالیت بیمه سلامت در ۲۲شهرستان استان مازندران اشاره و اظهار کرد:  بیمه سلامت مازندران یک میلیون و ۴۵۰هزار نفر بیمه شده دارد. 

 

مدیر کل بیمه سلامت استان مازندران، افزود:۲هزار و ۶۱موسسه در استان  برای ارائه خدمات سلامت به مردم طرف قرار داد داریم و از این تعداد ۱۰۰۰پزشک خانواده و متخصص و فوق تخصص و نزدیک به ۵۰۰پزشک در روستاها از جمله این موسسات و مراکز طرف قرار داد هستند .


وی با بیان اینکه امروز به مدد پروژه های الکترونیک حوزه سلامت، پرداخت ها به بیمه شدگان و موسسات و پزشکان طرف قرار داد به روز است، گفت: این امر در ۱۶سال گذشته بی نظیر است.

 

میرزایی با بیان اینکه خاستگاه پزشک خانواده استان مازندران است اما متاسفانه در برخی مواقع بسته سلامت که در پزشک خانواده ارائه می شود قابل قبول نیست، افزود: اگر پزشک خانواده بخواهد کشوری بشود باید به همت وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی انجام شود.

 

وی با بیان اینکه مطابق قانون پنجم و ششم توسعه وزارت بهداشت بیمه ها را مکلف به ارائه خدمات الکترونیک کرده است، ادامه داد: این مهم در تبصره ۱۷قانون ۱۴۰۰قید شده که سازمان های بیمه گر اجازه پرداخت نسخه های کاغذی را ندارند تخلف محسوب می شود از اول دی ماه باید همه پزشکان در بخش های دولتی و خصوصی تمام نسخه ها را الکترونیک صادر کنند و داروخانه ها و واحدهای پاراکلینیک هم الکترونیک را فقط پذیرش کنند اگر اجرایی نشود خدمات باید آزاد پرداخت شود.

 

میرزایی با بیان اینکه استان در نسخه نویسی الکترونیک وضعیت مناسبی نداشت و ۳۲درصد تا ماه گذشته نسخه نویسی کاغذی داشتیم، اضافه کرد: از اول آذرماه جاری ناچار شدیم همه امکانات ادارات بیمه شهرستان ها و ستاد استان با دانشگاه های علوم پزشکی، نظام های پزشکی و انجمن های پزشکی نشست‌های متعدد جهت هماهنگی بیشتر، برگزار شد تا نسخه ها الکترونیک شود.

 

وی به عدم هماهنگی دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل با سازمان های بیمه گر به عنوان از جمله عوامل ضعف در اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیک  اشاره کرد و گفت:در بیمارستان های دولتی استان متاسفانه هنوز نسخه کاغذی نوشته می شود .

 

میرزایی با بیان اینکه میانگین کشوری در نسخه نویسی الکترونیک 78درصد است، ادامه داد: ۲۲استان بالای ۸۵درصد نسخه نویسی الکترونیک دارند مازندران امروز به ۷۵درصد رسیده است. همچنین از ابتدای دی ماه ۲۵درصد باقی مانده که کاغذی نوشته می شوند باید الکترونیک نوشته شود وگرنه بیمه شدگان دچار چالش می شوند. در نزدیک به 500داروخانه طرف قرار داد برای نسخه پیچی الکترونیک مشکل نداریم.

 

وی با بیان اینکه حدود 1000پزشک خانواده روستایی و شهری در نسخه نویسی الکترونیک کمترین مشکل را دارند، اذعان کرد: زمینه نسخه نویسی الکترونیک برای پزشکان متخصص و فوق تخصص نیز فراهم شده است امید داریم این گروه از پزشکان نیز به سامانه نسخه نویسی الکترونیک پیوندند.

 

میرزایی بیان کرد: بخش خصوصی نزدیک به ۷۰درصد نسخه نویسی الکترونیک دارند. پزشک خانواده مشکل نداریم اما بیمارستان های دولتی دیر برای پیوستن به این پروسه اقدام کردند دانشگاه علوم پزشکی و بابل باید برای حذف نسخه کاغذی تعجیل کنند.

 

وی اظهار کرد: امید است برخی از پزشکان که با بیمه قرار داد ندارند نسخه الکترونیک بنویسند و بیایند قرار داد ببندند تا مردم دچار چالش نشوند همچنین بیمه شدگان مراجعه به پزشک بدون قرار داد نداشته باشند تا در شرایط سخت اقتصادی امروز متحمل هزینه های زیاد نشوند.

 

میرزایی اعلام کرد : سالانه سازمان بیمه سلامت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بسته درمانی روستاییان هزینه می‌کند و این هزینه در استان مازندران ۴۰۰ میلیارد تومان است.

 

وی ادامه داد:  بیمه‌شدگان می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۱۶۶۶* علاوه بر اطلاع از اعتبار بیمه از پزشک خانواده و سایر اطلاعات نیز مطلع شود.

 

میرزایی به اطلاع‌رسانی‌های گسترده از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی و پیامک درزمینهٔ اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در مازندران اشاره کرد و کاهش خطای پزشکی، دقت زیاد پرداخت به‌موقع را از مزایای سیستم نسخه نویسی الکترونیک برشمرد.

 

وی بابیان اینکه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در همه نقاط استان فراهم‌شده است، گفت: تنها مشکل ما در این زمینه قطعی برق و اینترنت است که البته برای حل این مشکل نیز سیستم پشتیبانی آفلاین در نظر گرفته‌شده است.

 

میرزایی درخصوص مزیت های ارائه خدمات الکترونیک به بیمه شدگان تصریح کرد: رسیدگی ها با نظام الکترونیک خدمات دقیق تر و بهتر اتفاق می افتد. پرداخت های جامعه پزشکی به روز می شود. دقت در امورات پزشکی بالا می رود. خطاهای پزشکی کم می شود. سرعت در ارائه خدمات کم می شود. مردم خدمات را در قالب سطح بندی دریافت می کنند. سوابق پزشکی مریض قابل مشاهده خواهد بود برای مردم خدمات سلامت پیشرفته خواهد شد .

 

وی بیان کرد: امروز در مقطعی قرار گرفتیم که قانون گذار الزام به اجرای نسخه نویسی و نسخه پیشی الکترونیک دارد  اما زیرساخت ها با نواقصی مواجه‌اند و  ممکن است برای مردم مشکلاتی ایجاد شود .همچنین باید کدینگ دارویی بین سازمان های بیمه گر و علوم پزشکی هماهنگ شود.

 

میرزایی اضافه کرد: دانشگاه ها در بخش درمان باید به سوی تکمیل خدمات الکترونیک بروند اطلاع رسانی به مردم مهم است و به صورت جدی در دست اقدام است بیش از ۹۰درصد زیرساخت های نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در مازندران مهیا است. به عنوان مونه ۱۰میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۵میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی بابل تنخواه دادیم تا زیرساخت ها تکمیل تر شوند.

 

وی با بیان اینکه زیر ۵۰هزار مازندرانی بیمه ندارند، گفت: تلاش داریم با همکاری بسیج و شهرداری ها در حاشیه شهرها مردم به صورت رایگان بیمه شوند. طرح بیمه مکمل روستاییان را نیز در دستور داریم.

کد خبر 1129315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha