تهدید اومیکرون با توجه به مراوده شهروندان جهرمی با کشورهای خلیج فارس

رحمانیان گفت: با توجه به درگیری کشورهای خلیجی و همسایه ایران و تعداد قابل توجه شهروندان جهرمی که در این کشورها ساکن و یا در مراوده هستند، احتمال بروز و شیوع بیماری در سطح شهرستان دور از ذهن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «محمد رحمانیان»، امروز (چهارشنبه ۱ دی) با اشاره به اینکه این تصور که افراد فکر می‌کنند اومیکرون سویه خفیفی است اشتباه است، گفت: این ویروس به دلیل قابلیت سرایت بالایی که دارد افراد بیشتری را مبتلا می کند و در صورت رعایت نکردن در مدت زمان کوتاهی می تواند موج بعدی کرونا را ایجاد کند و  یک باره ما را با افزایش آمار بستری و در نتیجه اشغال تخت های بیمارستانی مواجه کند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: با توجه به درگیری کشورهای خلیجی و همسایه ایران و تعداد قابل توجه شهروندان جهرمی که در این کشورها ساکن و یا با شهرهای جنوبی و مجاور در مراوده هستند، احتمال بروز و شیوع بیماری در سطح شهرستان دور از ذهن نیست.

 

وی تصریح کرد: شهرستان جهرم در ایام بحران کرونا تمام موج های سهمگین کرونا را تجربه کرده و متاسفانه طی این مدت تعداد زیادی از همشهریان درگیر این بیماری شدند و تعداد زیادی از خانواده ها عزیزان خود را با ابتلای به این بیماری از دست داده اند.

 

رحمانیان ادامه داد: هرچند دانشگاه علوم پزشکی جهرم، از ۲ روز گذشته در حال آماده باش است و کلیه تمهیدات مقابله ای را اندیشیده  و موارد پیشگیرانه را رصد کرده است اما در حقیقت خود مردم و رفتارهای پیشگیرانه آن ها کمک کننده نهایی است و شکل بروز جهش های ویروس را ترسیم می کند.

 

وی بر اهمیت واکسیناسیون عمومی به عنوان تنها سد دفاعی در مقابل سویه جد‌ید تاکید کرد و گفت: کلیه افراد بالای ۱۸ سالی که از زمان تزریق واکسن نوبت دوم آن ها سه ماه گذشته است برای دریافت واکسن نوبت سوم اقدام عاجل کنند تا دوره های واکسیناسیون آن ها تکمیل و ایمنی لازم در بدن شان ایجاد شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار داشت: با وجود اثرگذاری واکسن‌ها در کاهش بستری و فوتی‌ها، نباید تصور کرد که  واکسن به تنهایی از سرایت بیماری جلوگیری می کند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در کنار تزریق واکسن اعمال شود.

 

رحمانیان در عین حال نسبت به آمار شهروندانی که تاکنون واکسینه نشده اند ابراز نگرانی کرد و گفت: ویروس جدید با ساختاری جدید همه سنین به خصوص افراد پر خطر را تهدید می کند لذا اکیدا توصیه می شود بیماران خاص، سالمندان و  جوانان ضمن انجام واکسیناسیون به خوبی پروتکل‌ها را رعایت کنند ‌و در تجمعات و مهمانی‌ها حاضر نشوند.  

 

وی با تاکید بر لزوم افزایش خود مراقبتی در افراد، تصریح کرد: اگر افراد در محیط جامعه و اماکن تجمعی بدون خود مراقبتی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی حضور یابند یقینا در معرض آسیب هستند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه این ویروس افراد جوان و نوجوان را به شدت درگیر می‌کند گفت: تاکنون ۸۳ درصد از جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال جهرم و خفر واکسینه شده اند و مابقی به شدت در معرض خطر هستند لذا هرچه سریع تر برای انجام واکسیناسیون مراجعه کنند.

 

کد خبر 1129726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha