از ارتقاء کیفی دانش متسابقان مسابقات قرآن تا تشویق فعالان قرآنی

تعدادی از شرکت کنندگان چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن با تاکید بر اینکخ مسابقات قرآن زمینه‌ای را فراهم می کند تا شرکت کنندگان خود را محک بزنند، گفتند: سطح متسابقان در این دوره از مسابقات با توجه به امتیازات خیلی نزدیک بود و همه خوب تلاوت کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، فهیمه اصغرزاده، شرکت کننده چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن در رشته قرائت ترتیل از استان کرمان گفت: فعالیت خود را در زمینه فراگیری آموزه های قرآنی از ۱۳ سالگی آغاز کردم و به لطف خدا تاکنون ادامه داشته است و از اینکه در جمع قرآنیان قرار گرفته‌ام، خوشحال هستم.
وی اظهار کرد: شرکت در مسابقات قرآن باعث می شود با فعالان این عرصه بیشتر آشنا شویم و از لحاظ سطح قرائت باعث کسب تجربه می شود و روحیه معنوی می گیریم.


اصغرزاده به رتبه هایی که تاکنون در مسابقات قرآن کسب کرده اشاره کرد و افزود: سال ۱۳۹۷ که مسابقات سراسری قرآن در اراک برگزار شد، رتبه عالی را در رشته ترتیل بدست آوردم، در مسابقات امام علی(ع) رتبه چهارم و پنجم را کسب کردم و در مسابقات دانشجویی رتبه اول و دوم را بدست آورده ام.


وی سطح مسابقات را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: سطح متسابقان با توجه به امتیازات خیلی نزدیک بود و همه خوب تلاوت کردند. درواقع این مسابقات زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا شرکت کنندگان خود را محک بزنند و از نظر معنوی انگیزه می گیرند که در این راه ثابت قدم باشند.

 

 

مسابقات قرآن موجب ارتقاء کیفی دانش متسابقان می‎شود

بنابراین گزارش،‌ نرجس شریف‌زادگان، شرکت‌کننده چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن از استان بوشهر در رشته ترتیل‌خوانی گفت: از دوم ابتدایی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را یاد گرفتم و بعد از آن با گوش دادن به تلاوت‌ها، تجوید و صوت و لحن را آموختم.

وی عامل موفقیت خود را در زمینه فعالیت های قرآنی، تشویق های دوران کودکی عنوان کرد و افزود: جایزه دادن و تشویق کردن کودکان با هر پیشرفتی که در زمینه فعالیت های قرآنی از سوی آن‌ها صورت می‌پذیرد، باعث می شود فرزندانمان در این زمینه ثابت قدم تر حرکت کنند و به راه خود در این مسیر ادامه دهند، چون کودکان ممکن است آگاه نباشند و ندانند که در راه قرآن و ائمه بودن چه فوایدی دارد، بنابراین تشویقها باعث می شود که در این راه بمانند.

شریف زادگان عنوان کرد: کار تدریس علوم قرآنی را از سن ۱۴ سالگی با برگزاری کلاس های آموزشی ویژه زنان کم سواد و بی سواد آغاز کردم و همینطور ادامه داشت تا الان که استاد تجوید و صوت و لحن و داور مسابقات هستم و ۱۵ سال است داوری می کنم و تخصصی این رشته را ادامه داده ام.

شرکت‌کننده چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن تصریح کرد: در ایران مسابقه، نوجوانان و جوانان را به سمت فعالیت های قرآنی سوق می‌دهد. مثلا چندسال پیش مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی و تواشیح داشتیم و چون چندسالی است که برگزار نمی شود، همین باعث شد گروه تواشیح هم نداشته باشیم.

وی گفت: مسابقات باعث می شود قرآن آموزان و متسابقان سطح دانش خود را از نظر کیفی ارتقاء دهند و اگر سختگیری منطقی در هر رشته صورت پذیرد، باعث می شود محرکی باشد تا شرکت‌کنندگان تجوید را خوب یاد بگیرند.

 

 

متسابقان در رشته دعاخوانی نیاز به زمان بیشتری برای اجرا دارند

مریم سهیلی، شرکت‌کننده چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته دعاخوانی در رابطه با آغاز فعالیت خود در این رشته گفت: فعالیت در حرفه مداحی را از سن ۱۷ سالگی شروع کردم تا الان که از اساتید تدریس مداحی در سطوح مقدماتی تا پیشرفته هستم، ادامه دارد.

وی سطح شرکت‎کنندگان در مسابقات را بسیار عالی عنوان کرد و افزود: یک مقدار زمانی که به دعاخوانی اختصاص یافته کم است و در شرکت کننده استرس ایجاد می کند؛ یعنی آن طور که باید نمی شود اجرا کرد و روی دعا و روایتها و اشعار نمی شود مانور داد.

سهیلی اطلاع رسانی در رابطه با مسابقات را چه از نظر فضای مجازی و چه تبلیغات در سطح شهر بسیار مناسب و در سطح خوبی ارزیابی کرد و گفت: در این دوره از مسابقات سراسری قرآن در رشته دعاخوانی دو نفر از استان اصفهان شرکت کردیم.

وی تصریح کرد: مسابقات قرآن فضای معنوی خیلی خوبی دارد و حتی اگر امتیاز لازم را کسب نکنم برای من مهم نیست، اما همین که در این فضای معنوی و قرآنی قرار می گیرم، احساس نشاط می کنم.

 

 

صحنه فعالیت های قرآنی را نباید خالی بگذاریم

 

مریم هوشیار شرکت‎کننده چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن در رشته دعاخوانی از استان گلستان در رابطه با نحوه آشنایی خود با فعالیت های قرآنی و اینکه فعالیت های خود را در این زمینه از چه زمانی آغاز کرده است، گفت: از دوران کودکی با جلسات قرآنی انس عجیبی داشتم و در دوران دانشگاه، بیشتر علاقه‌مند شدم.

وی اظهار کرد: در ابتدا رشته‌ای که در زمینه فعالیت‎های قرآنی دنبال می کردم، ترتیل بود و چند سال است که به دعاخوانی روی آورده ام و خداروشکر موفق هم بوده ام و چند مقام کشوری نیز کسب کرده ام.

هوشیار عنوان کرد: غیر از این دوره مسابقات، دو دوره دیگر نیز در مسابقات سراسری قرآن شرکت کرده‌ام و یک دوره مقام اول و دوره دیگر نیز مقام سوم کشوری را کسب کرده ام و شعارم همیشه این بوده که صحنه فعالیت های قرآنی را نباید خالی بگذاریم.

وی سطح برگزاری مسابقات را در این دوره بسیار عالی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه شرکت‌کنندگان با اطلاعات خوبی در مسابقات حاضر شده اند و از داوران توقع داریم عادلانه تصمیم بگیرند و امتیازها با توجه به ظرفیتی که هریک از شرکت کنندگان دارند، اختصاص یابد.

 

 

 

مسابقات قرآن نوعی تشویق برای فعالان قرآنی است

 

عادله شیخی، شرکت‌کننده چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن از استان مرکزی در رشته ترتیل قرآن کریم، مهمترین عاملی که باعث ایجاد انس قرآن در وی شده است را داشتن یک خانواده قرآنی عنوان کرد و گفت: پدر و مادر من از اساتید قرآن هستند و نکته جالبی که مادرم از کودکی برای من نقل می‎کنند این است که وقتی تازه به دنیا آمده بودم، پدرم تأکید داشتند که تا دو ماه قرآن از شب تا صبح بالای سر من قرائت شود؛ یعنی از وقتی که به دنیا آمدم، آیات قرآن در گوشم زمزمه شده است و این بابی شد که به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند شدم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه پدر و مادرم از فعالان قرآنی بودند، با آنها همراه می‎شدم و در داوری‌ها و کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کردم. در سنین ابتدایی با حفظ قرآن کار خود را آغاز کردم، ولی پدر و مادرم احساس کردند که استعداد من در زمینه تلاوت قرآن بیشتر است و به سمت تلاوت قرآن روی آوردم و تاکنون نیز موفقیت های زیادی در این زمینه کسب کرده ام که مهمترین آنها کسب رتبه ممتاز در رشته تحقیق در سال ۹۷ در مسابقات قرآن اوقاف بود.

شیخی عنوان کرد: تاکنون رتبه های زیادی در مسابقات قرآن کسب کرده ام. مثل رتبه اول مسابقات ملی دانشجویان در رشته قرائت تحقیق قرآن، رتبه اول مسابقات ورزش و جوانان و ... امسال نیز تصمیم گرفتم با توجه به اینکه سال ۹۷ در رشته تحقیق ممتاز شدم در رشته ترتیل شرکت کنم.

وی افزود: من از زمانی که با مسابقات قرآن اوقاف آشنا شدم در دو مقطع زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شد و به آن مسابقه «شکوفه ها» و بزرگسالان می‎گفتند. الان دیگر برای دانش آموزان مسابقات جداگانه برگزار می شود و تا ۱۸ سالگی در مسابقات قرآن اوقاف نمی توانند شرکت کنند.

شیخی با بیان اینکه این مسابقات، جزء معتبرترین مسابقات در سطح کشور است، گفت: مسابقات قرآن در چهار مرحله شهرستانی، استانی، نیمه نهایی و نهایی برگزار می شود. قبلا که مرحله نیمه نهایی وجود نداشت، مزیت هایی داشت. مثل این‌که تعداد بیشتری از افراد به مرحله کشوری می ‌آمدند و در فضای قرآنی قرار می گرفتند و تعاملات بیشتر بود و همین باعث ایجاد دوستی ها و انتقال تجربیات می شد.

وی تصریح کرد: مهمترین دستاورد مسابقات قرآن این است که نشان می دهد فضای قرآنی در جامعه از دست نرفته و فعالان قرآنی در این مکانها همدیگر را می بینند و تبادل اطلاعات می کنند. بهتر است تبلیغات در این زمینه بیشتر شود، مسابقات برای فعالان قرآنی نوعی تشویق است و باعث می شود از فضای قرآنی دور نباشند.

کد خبر 1130348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha