نامه امام خميني(ره) به گورباچف بررسی می شود

برنامه خط پايان، ابعاد نامه امام خميني(ره) به گورباچف را بررسی می کند.

عبدالله راضي در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به نامه  امام خمینی(ره) به گورباچف گفت: در اولین روز سال 1989 میلادی مصادف با  11 دی 1367 نامه معروف و تاریخی امام خمینی خطاب به میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی در زمینه مرگ کمونیسم و ضرورت پرهیز روسیه از اتکا به غرب انتشار یافت.

 

تهيه كننده برنامه خط پايان افزود:  در همین راستا برنامه مستند راديويي خط پايان فردا( يكشنبه 5دی)  با مروري بر اين نامه به تبيين ابعاد آن پرداخته  و نكات اين نامه مهم  تاريخي را بازگو مي كند .

 

وی ادامه داد: بررسي مؤلفه های اصلی مدیریت امام  خميني (ره)در خصوص اين نامه ،محتویات نامه امام به گورباچف و .. از جمله موضوعاتي است كه در اين برنامه به آن پرداخته خواهد شد.


لازم به ذکر است برنامه خط پايان روزهاي يكشنبه ساعت 8:40 از راديو معارف روي آنتن مي رود .


امام خمینی در نامه خود به گورباچف به ژرف‏ترین تحلیل ها را از تحولات جاری شوروی ارائه کرد و از آن به «صدای شکستن استخوانهای کمونیسم» تعبیر کرد. و شگفت آنکه در همین پیام پیش ‏بینی دیگری توأم با هشدارهای مستند وجود دارد که نشانگر تسلط امام خمینی بر ارزیابی شرایط سیاسی آن روز جهان است.  حضرت امام به وضوح نسبت به در غلتیدن روس ها به سمت باغ ـ به ظاهر ـ سبز سرمایه ‏داری غرب و فریب خوردن از امریکا هشدار داده است.

 

امام خمینی با پیش کشیدن مسائل عمیق فلسفی و عرفانی و با اشاره به ناکامی  کمونیست ها در سیاست های مذهب‏ ستیز آنان، از گورباچف خواست که به جای امید بستن به  ماده‏ پرستی غرب، به خدا و مذهب روی آورد.


 
جالب آنکه وقتی شوارد نادزه وزیر خارجه وقت شوروی برای ارائه پاسخ گورباچف به دیدار امام خمینی آمد؛ با شگفتی دید کسی که با آن صلابت و صراحت به دومین قدرت هسته‏ ای جهان هشدار و پیام داده است، در خانه ‏ای کوچک و گلین در جماران و در اتاقی دوازده متری با وسایلی در نهایت سادگی و بدون آنکه حتی اندک اثری از تشریفات معمول دیده شود، با طمأنینه و به استواری کوه نشسته است و در کنارش قرآن، جانماز و تسبیح، و تعدادی روزنامه و یک رادیوی معمولی قرار دارد.

 

شگفتی شوارد نادزه زمانی بیشتر شد که متوجه گردید برای نشستن همراه بلندپایه روسی ‏اش صندلی چوبی دومی نیست و باید برای یک بار هم که شده بر‏ زمین بنشیند!

 

کد خبر 1130371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha